Gå til innhold

Finner ikke ekstern HDD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så det er en ekstern SSD tilkoblet med USB og med OS på?

Grunnen til at du burde sjekke forskjellige pc'er er jo at du ser om det samme skjer. At det ligger et gammelt OS på den skal ikke være krise, booter du fra en annen disk og prøver å koble til SSD'en?

 

Hvis jeg har forstått det riktig er det enten noe feil med selve disken/kabelen, eller så kobles den feil til.

Når ble SSD med USB tilkobling en greie? den klarer vel ikke overføre kjapt nok gjennom USB heller?

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Ja det er en ekstern SSD tilkoblet med USB og med OS på. Grunnen til dette er at når jeg kjøpte meg bærbar pc for ca 7-8 mnd siden kom pc med snurredisk, så kjøpte jeg en SSD som jeg klonet medfølgende HDD til SSD. Til dette brukte jeg eksternt kabinett. Dette kabinettet virker det vet jeg ettersom jeg har hatt en annen HDD i den nå. Nå skal jeg på nytt klone fra orginal HDD til SSD på nytt for å freshe opp pc. Jeg husker jeg hadde problemer med dette sist også, med at det var problemer med at pc fant SSD i kabinettet,, men da fant jeg ut av det. Nå husker jeg pokker ikke hva jeg gjorde....

Lenke til kommentar

Nå prøvde jeg en annen HDD i kabinettet, som virket her om dagen. Men nå kom ikke den opp heller, selv om snurredisken gikk....

 

Kan kabinettet likevel ha tatt kvelden, selv om om jeg hører at HDD i kabinettet går?

 

Eventuelt forslag til nytt kabinett?

2,5" sata

Lenke til kommentar

Når jeg koblet direkte til hovedkortet kom den opp:-)

 

Den ligger nå som fire partisjoner, hvordan slå de sammen til en og formatere(gjøre den klar til kloning?)

Når jeg får gjort dette burde den dukke opp via kabinettet, slik at jeg får klonet den bærbare?

Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Nå har jeg surret det til hehe. I kampens hete i sted "konverterte" jeg et par partisjoner til dynamisk. Skrudde av å på maskinen, og nå får jeg ikke opp Hdd koblet til hovedkortet, ikke en gang under "diskbehandling".

 

Som du forstår har jeg en stasjonær jeg bruker når jeg kobler på hovedkortet. Ettersom min stasjonære uannsett skulle hatt en clean innstall igjen, tok jeg å byttet HDD, slik at den som satt i den bærbare(som jeg ikke ser lenger, og som jeg konverterte) og satte i den stasjonære(dette pga av at den er 250gb, så tenkte at da bytter jeg dem ettersom jeg likevel holder på. Når jeg da skulle innstalere Windows 7 på nytt fikk jeg beskjed om at ingen av partisjonene kunne brukes pga av at de var dynamiske.

 

Så:

Hva skal jeg gjøre for å

1: DEN HAR KOMMET TIL SYNE

2. OG HAR NÅ KONERTET DEN TIL STANDARD IGJEN

 

SÅ DA ER DET KUN DETTE SPM IGJEN:

3.Slå sammen partisjonene til en og formatere den å klaregjøre den til bruk?

 

Setter stor pris på hjelp:-)

Endret av Allak
Lenke til kommentar

I installasjonsvinduet til win 7 har du en liste over alle hdd'ene dine. Der kan du velge å slette, formatere.

Om du sletter volumene som er tilknyttet den oppdelte disken kan du igjen opprette et "nytt" volum og du velder da den størrelsen som dukker opp som standard som da er hele disken.

Angående dynamisk disk se

videoen
Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Da har jeg "byttet" om på HDD, slik at den som satt i den bærbare nå er kjørt en clean install på og sitter i den stasjonære :)

 

Men, jeg har flere spm.

Jeg har nå tre 2,5" HDD som før har sittet i pcer, som jeg nå på to av dem har tenkt å legge systemavbilding på, og den tredje, en SSD skal klones med den bærbare og settes inn i den.

Derfor er det nødvendig at alle disse tre HDD dukker op på pc når jeg plugger i USB for det eksterne kabinettet.

Ingen av de tre dukker opp på denne måten, men om jeg gjør som tidligere anbefalt, plugge de rett inn i hovedkortet via S-ata kabel, finner jeg de i diskbehandlingen.

 

Er det derfor forslag til hva jeg kan gjøre med disse diskene slik at jeg kan ta de i bruk som "eksterne"?

Det være seg slå sammen alle partisjoner til en, samt gjøre de "lesbare" fra usb-kabinett. (nå har jeg bestilt et nytt eksternt kabinett, i tilfelle det er her feilen ligger, men tror ikke det).

Lenke til kommentar

Hei, jeg går utifra at du bruker et sånt eksternt USB kit?

Det jeg har lagt merke til er at de er tilsynelatende mer eller mindre identiske ut, men enkelte kits har problemer med å koble til noen disker.

Om du kunne fått testet med et annet usb kit så hadde det vært supert :)

Ellers ser jeg ikke noen grunn til at slike usb kabinett ikke skal fungere som normalt på dine disker:)

Lenke til kommentar

Dette gjør du ved å "slette" disken. Da vil du få tilbake den hele hdd'en slik den opprinnelig var.

Det eneste jeg kan si er at du kan prøve å koble til via usb etter du har satt sammen disken igjen.

 

Hei igjen :)

 

Tror ikke helt jeg skjønner hva du mente med dette. Jeg kobler de til hovedkortet og formaterer de mens jeg venter på nytt kabinett.

 

Som sagt består alle hdd av flere partisjoner. Det er vel et par partisjoner so jeg får den muligheten "slett" når jeg høyreklikker på den inne i "diskbehandling". Men dette går ikke med alle, og derfor består de fortsatt av flere partisjoner......

Vil du være snill og gi det inn med teskje :huh::)

Lenke til kommentar

Noen ganger har du en liten partisjon på ca 100mb som er på en måte en feiltoleranse. Disse bør ikke slettes og vil somregel bli lagt til automatisk når du oppretter en ny disk.

I win 7 installasjonsvinduet eller i disk management har du muligheten til å slette partisjonene. Når alle er slettet sitter du igjen med den originale disken din i full størrelse.

Det er mulig at de henger igjen pga at de har blitt tildelt en bokstav som for eks F:\

Om du sletter denne bokstaven er det ingenting som holder den igjen fra å slå seg sammen med sin originale disk.

Håper du forstår nå :)

Lenke til kommentar

Hei, og takk for tips :)

Gjør dette under innstallasjonsvinduet som du foreslo. gikk supert da :)

 

Driver å ordner de der nå mens jeg venter på nytt kabinett. De står som "standard" og "utildelt", høres det greit ut?

 

Og en annen ting, selv når de er koblet mot hovedkortet må jeg inn i diskbehandlig for å se dem... er ikke det litt rart?

Endret av Allak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...