Gå til innhold

PC blir varm og slår seg av


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vennligst utdyp, mer informasjon om din hardware vil være til hjelp, spesielt om det er en bærbar eller stasjonær PC du har. Bærbare sliter som regel med dårlig varmespredning og luftflyt, dette forverres over tid ettersom støv og drit samler seg og fører til enda dårligere luftflyt.

 

Noen ting du kan gjøre: Rense maskinen for støv; trykkluft er optimalt, hvis du bruker støvsuger så hadde jeg ventet en stund med å slå på maskinen igjen så den statiske elektrisiteten blir utladet først. Som nevnt i posten over så kan det også være en god ide å bytte kjølepasta hvis dette er gammelt/tørket. Hvis du har en bærbar maskin så kan du mest antakeligvis finne guides på nettet for hvordan maskinen demonteres, du trenger nok også en ganske liten philips-skrutrekker. Du kan klokke ned grafikkortet (evt. prosessoren også). Igjen, hvis du har en bærbar, så kan det hjelpe å ta ut batteriet mens maskinen er tilkoblet strømnettet.

 

Nedlastningslenke til hwmonitor, du kan bruke dette programmet for å se temperaturen på komponentene:

http://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/1.23-setup.exe

Lenke til kommentar

Vennligst utdyp, mer informasjon om din hardware vil være til hjelp, spesielt om det er en bærbar eller stasjonær PC du har. Bærbare sliter som regel med dårlig varmespredning og luftflyt, dette forverres over tid ettersom støv og drit samler seg og fører til enda dårligere luftflyt.

 

Noen ting du kan gjøre: Rense maskinen for støv; trykkluft er optimalt, hvis du bruker støvsuger så hadde jeg ventet en stund med å slå på maskinen igjen så den statiske elektrisiteten blir utladet først. Som nevnt i posten over så kan det også være en god ide å bytte kjølepasta hvis dette er gammelt/tørket. Hvis du har en bærbar maskin så kan du mest antakeligvis finne guides på nettet for hvordan maskinen demonteres, du trenger nok også en ganske liten philips-skrutrekker. Du kan klokke ned grafikkortet (evt. prosessoren også). Igjen, hvis du har en bærbar, så kan det hjelpe å ta ut batteriet mens maskinen er tilkoblet strømnettet.

 

Nedlastningslenke til hwmonitor, du kan bruke dette programmet for å se temperaturen på komponentene:

http://www.cpuid.com.../1.23-setup.exe

 

Forum → Data → Datamaskiner → Bærbare datamaskiner, bærbar ja...:) Takker for tips.

Lenke til kommentar

Vil så absolutt fraråde deg å bruke støvsuger på maskinen samme hvor lenge du venter. På utsiden av kabinettet og vifteutblås er dette greit. Ellers hold deg unna og kjøp en flaske med luft.

Fjern bakdekselet og spray i vei :)

Husk å blokkere viftene så de ikke snurrer slik at du ødelgger kulelagrene.

Ikke bruk maskinen på annet enn flate underlag, og for min del synes jeg det er gull verdt å investere i en laptop pute med usb vifter :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...