Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ned i vekt - tips?


Anbefalte innlegg

Jeg og samboer setter oss alltid ned på mandag å skriver en matplan for uken. Blir billigere og slipper å tenke hver dag på hva man skal spise til middag. Så vi skal sette oss ned å skrive ned måltider som er sunne, slik vi kan velge mellom de når vi skal lage matplan. Skal ha en dag i uken der vi unner oss noe mer usunt. Så jeg skal finne mange oppskrifter på nettet å lagre :) Tror det er lurt. Jeg vil dessuten ha flere "oppskrifter", og ikke bare "spis kjøtt og grønnsaker". Da blir det lettere å finne på noe. Og jeg blir veldig lett lei av mat, så må ha litt forskjellige "smaker". Så om noen har noen gode og sunne oppskrifter så er det bare å skrive her :yes:

 

Man trenger vell alltid litt motivasjon? ;) Det Eloquent sa synes jeg var veldig motiverende.

 

Når det er sagt, er det bare å sette deg med full fokus på neste dag. I morgen er du slankere enn i dag, og dagen etter det er du enda slankere igjen! Du klarer det du bestemmer deg for. :)

 

Anonym poster: 18e46ead902804c6cdf79f538633e5a1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du forresten noen tips om hva jeg kan spise til frokost?

 

Masse bra tips her, og jeg er glad for at ingen (enda?) har nevnt den 30 år gamle myten om å "spise lite og ofte, det øker forbrenningen!". (For det stemmer ikke.)

 

Vel, jeg har lest at det har blitt forsket på dette med metthetsfølelse osv, og da kom dem også frem til at Havregryn (ja, som Bjørns Havregryn) hadde lengst "metthetsfølelse" i forhold til hvor mye du spiser. Jeg har også merket dette selv, kan spise 2-3 brødskiver på morningen og være sulten etter 3 timer igjen. Men spiser jeg havregryn, så har jeg ikke følt meg sulten før etter 7-8 timer på jobb, der hvor det også innebærer en del fysisk aktivitet. Var også en dag jeg spiste klokka 06:30, gikk på skolen, trente i friminuttet 11:30, også ble sulten klokka 14.00 også. (Tok tiden.)

 

Såvidt jeg vet, så er vel også havregryn relativt sunt i den forstand?

 

EDIT: Om det er av interesse, så kan jeg godt lete frem kilden til dette med metthetsfølelse og havregryn.

Endret av Kimelimm
Lenke til kommentar

Selv synes jeg at havregryn ikke smaker noe godt. Men det er lenge siden jeg har prøvd, så jeg kan prøve på nytt :grin: Men tror det er viktig at jeg finner noe som jeg liker godt, hvis ikke er vell sjansen for at jeg faller tilbake stor.

 

Har tenkt på å muligens prøve å lage de der populære hjemmelagde knekkebrødene. Hadde vært bra hvis jeg likte de! Siden jeg ikke klarer grovbrød :(Anonym poster: 18e46ead902804c6cdf79f538633e5a1

Lenke til kommentar

Hva er det du spiser til frokost om du liker verken grovbrød eller havregryn? :confused::tease:

 

Angående søtsug som du sikkert kommer til å få er funlight gele ett veldig greit hjelpemiddel: http://www.kristinaa...sen.no/?p=18078

 

Null kalorier og like godt som vanlig gele imo :)

 

Nei jeg spiser nesten aldri frokost, men hvis jeg gjør det blir det feks. rundstykker eller middagsrester eller lignende :p

 

Ja! Har laget sånn gele før, og den er jo faaantastisk god :roll: Liker den best med bringebærsaften. Jeg har prøvd å finne den vaniljesausen uten tilsatt sukker. Må prøve mer, for det er jo nesten et must med gele :D

 

Anonym poster: 18e46ead902804c6cdf79f538633e5a1

Lenke til kommentar

Som en halvgammel gubbe som faktisk har klart å gå ned snaut 20 kg på et par år så kan jeg jo dele det jeg tror er grunnen til at jeg har klart det.... for det er ikke det at jeg ikke er glad i alt som er godt, og heller ikke at jeg åpner gluggene om morran og sitrer etter å komme ut å jogge...

 

1) Bruk god tid, sett mål som gjør at du kan gå på en sprekk eller to og allikevel nå målet. Det blir garantert uker hvor du ikke går ned, og da er det viktig å ikke gi opp. Om du starter med et konservativt mål som f.eks. 1 kg ned pr. måned så er det jo bare moro om du oppdager at det går bedre, motsatt vei er det derimot ikke så moro.

 

2) Start hver lørdag morgen med veiing, og notèr resultatet. Det gir bevisthet om at siste ukes innsats har gitt noe igjen, og tilsvarende så vet man alltid hvorfor det ikke har gått som ønsket når man opplever det. Poenget er at når ting begynner å gli litt ut så ser man det umiddelbart.

 

3) "Gjeninnfør laurdagsgodteriet"...sitat han treneren som drev på TV. Hver lørdag koser vi oss. Ikke i absolutt ubegrensede mengder, men med mer enn nok mat/vin og sjokolade til at vi er vel tilfredse.

 

4) Skaff en oversikt over hvor mye kalorier ulike matvarer inneholder, det gir for det første noen aha-opplevelser, pluss at det er enkelt å få et forhold til hva som virkelig bidrar... For min del var det for eksempel et lite sjokk at peanøtter som jo er godt til øl er så ekstremt kaloririke... pluss at det er veldig fort å spise 100g peanøtter sammenliknet med 100g potetgull som tross alt også er godt til øl og mindre kaloririkt.

 

5) Bruk litt tid på å finne noen ganske få magre hverdagsmiddager som er gode ! Det er tungt nok å slanke seg om man ikke skal grue seg til hver måltid fordi man vet det ikke er noe godt.

 

6) Prøv å trene bittelitt...jeg er ikke typen til å gå på treningssenter, men en halvtimes spasertur to ganger i uka bidrar faktisk med å forbrenne noen kalorier. Har du ikke tid eller gidd til to turer så er èn tur bedre enn ingen.

 

7) Gi f... i alle mulige "slankekurer".... det er sikkert mange som "virker", men du kan ikke leve på slankekurer resten av livet ! Litt mindre/magrere mat, litt mer mosjon kan du derimot leve med om du vil, og da slipper du gjenta "slanke-jobben" med gjevne mellomrom ;-)

 

8) Fortsett å veie deg og notere resultater hver eneste lørdag morgen også etter du har kommet ned i vekt. Da ser du det umiddelbart om du har kontroll og slipper panikken når plutselig yndlingskjolen fra forrige sommer ikke passer :-)

 

 

Lykke til, det er gjennomførbart !

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig bra! :) Jeg er helt enig i nr.5. Akkurat det jeg mente. Kommer også til å veie meg en gang i uken. Også tror jeg at jeg skal ta bilder. Muligens sånn annenhver uke, kanskje hver tredje. Kan være litt morsomt å se på senere. Jeg har også en sånn kaloriteller på iphonen. Den har jeg brukt før, så jeg vet det er veldig bra. Så det må jeg begynne med igjen! Takk for gode tips :new_woot:

 

Fint å ha det samlet på en plass også, så kan jeg gå tilbake å se over hvis jeg mister litt motivasjon eller fokus.

 

Anonym poster: 18e46ead902804c6cdf79f538633e5a1

Lenke til kommentar

5;2 dietten!

 

Den funker fjell, anbefalte den til en kamerat av meg, han har nå gått fra 97kg til 84 på ca 1 måned.

 

Forklaring:

Spis hva du vill i 5 dager

Ha 2 fasste dager(Mandag og Onsdag mest kurrant), på disse dagene skal du KUN innta 500kalorier.(Youghurt til frokost -> ingenting til lunch -> en kyllingsalat til middag)

 

Så lenge du har et mennesklig inntak av kallorier de andre dagene, skal dette gå helt fint.

Lenke til kommentar

5;2 dietten!

 

Den funker fjell, anbefalte den til en kamerat av meg, han har nå gått fra 97kg til 84 på ca 1 måned.

 

Forklaring:

Spis hva du vill i 5 dager

Ha 2 fasste dager(Mandag og Onsdag mest kurrant), på disse dagene skal du KUN innta 500kalorier.(Youghurt til frokost -> ingenting til lunch -> en kyllingsalat til middag)

 

Så lenge du har et mennesklig inntak av kallorier de andre dagene, skal dette gå helt fint.

 

Ekstremt usunn metode å gå ned i vekt på.

Lenke til kommentar

Ekstremt usunn metode å gå ned i vekt på.

 

Det kan sies om alle dietter.

 

Kroppen er laget for et normalt kosthold uten dietter hvor du kutter ut masse forskjellige greier, men at du spiser moderate mengder av det, og holder deg selv aktiv.

 

Dette er langt mindre usunt enn f.eks lavkarbo som kjører kolestrolet ditt ned i dass.

Lenke til kommentar

Det kan sies om alle dietter.

 

Kroppen er laget for et normalt kosthold uten dietter hvor du kutter ut masse forskjellige greier, men at du spiser moderate mengder av det, og holder deg selv aktiv.

 

Dette er langt mindre usunt enn f.eks lavkarbo som kjører kolestrolet ditt ned i dass.

 

Kroppen er laget for et normalt kosthold uten dietter hvor du kutter ut masse forskjellig, samtidig som du anbefaler henne å spise 500 kcal 2 dager i uken? Høres ut som ett jalla-oppsett som kunne blitt anbefalt i media (oh wait) jeg leste jo nylig en artikkel om denne metoden på VG.

 

Kjører lavkarbo kolestrolet ditt ned i dass? Trodde de fleste argumenterte for at det motsatte, at det HØYNET kolestrolet ditt? Jeg kjørte lavkarbo ett helt år uten noen negativ virkning på kolestrolet så det tror ikke jeg burde være noen bekymring for de fleste.

 

5 dager i uken med diett (ikke så strengt som 500kcal dog) og 2 dager der man kan spise normalt kunne jo fungert, men det beste er å endre livsstilen sin helt og spise bedre hver eneste dag, så kan man eventuelt unne seg noe godt 1 gang i uken.

Lenke til kommentar

Det kan sies om alle dietter.

 

Kroppen er laget for et normalt kosthold uten dietter hvor du kutter ut masse forskjellige greier, men at du spiser moderate mengder av det, og holder deg selv aktiv.

 

Dette er langt mindre usunt enn f.eks lavkarbo som kjører kolestrolet ditt ned i dass.

 

Hæ? Alle dietter er slettes ikke usunn, og en diett trenger ikke nødvendigvis være en drastisk endring i spisemåte som lavkarbo e.l.

 

Dietten jeg anbefaler og selv tar i bruk er ikke av noe spesiell type, det er bare måten å spise på som endres. Legg deg 500 kcal under din BMR + aktivitetsmengde, og få inn ~2g protein per kg kroppsvekt + 60-90g fett, resten bør være mest komplekse karbohydrater og noen simple.

 

Matmessig vil denne typen kosthold basere seg rundt hovedsakelig fisk, kylling, nøtter, egg, annet kjøtt, poteter, melk, salat & grønnsaker og vitamintilskudd for øvrige vitaminer/mineraler som av en eller annen grunn ikke kan fåes gjennom maten.

 

Overnevnt spisemetode kontra din "spis hva du vil i 5 dager og ta 2 dager med 500 kcal totalt" er ikke bare langt sunnere, men den er også mye mer overkommelig, lett å forholde seg til, stødige og kontrollerte inntak, for ikke å snakke om sunnere. Ved å følge ditt tips, er man GARANTERT vitaminmangel (med mindre man allerede spiser rent, in which case bør man ikke trenge en kostholdsoverhaling), proteinmangel og man får i seg mange simple karbohydrater, som i et overskudd vil lagres dirkte som fett på kroppen.

 

Ikke nødvendigvis. Man må ikke spise 3-5 måltider hver eneste dag. Så lenge man spiser sunt og variert så trenger man ikke å være helt nazi på at man MÅ spise x antall kalorier hver eneste dag.

 

Har du i det hele tatt lest debatten og innlegget jeg siterte? Ingen har sagt noe om 3-5 måltider daglig. Selv har jeg gått flere dager hvor jeg kun har spist ett svært måltid på en dag uten at det har forårsaket et videre problem.

 

Personen over her foreslo en diett hvor man spiser "hva man vil" (uten ytterligere innstramming vil det si godteri, brus og is om man så ønsker) 5 dager i uken, deretter ta inn kun 500 kalorier på en dag 2 ganger i uken. Ikke bare vil dette føre til en vrakende sultfølelse - spesielt med foreslått kosthold - men det vil også føre til enorm energimangel disse to dagene.

 

I tillegg er det garantert at det vil fungere i det hele tatt. Om gjennomsnittspersonen legger seg på 500 kcal 2 ganger i uken, vil det utgjøre ~3000 kcal i underskudd den uka, sett at personen ligger nøyaktig på vedlikeholdsinntaket de øvrige 5 dagene. Let's be real, om du har en diett hvor personen sier det er greit at du spiser hva du vil, så lever du ikke på kjøtt, egg, nøtter, fisk og tran. Da tar du deg en milkshake eller en is i solvarmen, smaker litt på sjokoladen du har liggende i skapet og unner deg litt popcorn siden du tross alt er på kino.

 

Det skal veldig lite til for å overskride kalorikravet for å vedlikeholde vekta di. 600 kcal over vedlikehold daglig vil nullere de to dagene du sulter deg selv i håp om å redusere omkretsen rundt midja. 600 kcal er ikke mer enn litt over 100g melkesjokolade, som er helt normalt for noen som "spiser hva de vil" å spise.

 

Jeg er forøvrig enig i at så lenge man spiser rent over sunn mat, vil man ikke trenge å telle kalorier, spesielt ikke om man ikke har hastverk med det. Så lenge man ikke spiser seg stappmett under middagen (så mye at du føler du trenger å hvile etter maten), så kan man komme seg unna med et relativt usunt kosthold.

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det så er det 2200 kalorier (for kvinner) 5 dager, og 500 i 2 dager. Men nei, jeg kommer nok ikke til å gå på den dietten. Tror det hadde blitt noen slappe og ekle dager der man spiser 500 kalorier, og det frister ikke. Da spiser jeg heller sunt hele uken, utenom en dag der jeg spiser litt mer usunt :)

 

Men skal faktisk prøve meg på en spiseskje med eplecidereddik om dagen. Siden det skal minske søtsuget og litt matlysten. Og det trenger jeg virkelig :p Så skal jeg gi tilbakemelding her om det funker med meg!

 

På mandag begynner det. Da blir det sunn mat og trening på meg. Ønsk meg lykke til :woot:Anonym poster: 18e46ead902804c6cdf79f538633e5a1

Lenke til kommentar

Har du i det hele tatt lest debatten og innlegget jeg siterte? Ingen har sagt noe om 3-5 måltider daglig. Selv har jeg gått flere dager hvor jeg kun har spist ett svært måltid på en dag uten at det har forårsaket et videre problem.

 

Personen over her foreslo en diett hvor man spiser "hva man vil" (uten ytterligere innstramming vil det si godteri, brus og is om man så ønsker) 5 dager i uken, deretter ta inn kun 500 kalorier på en dag 2 ganger i uken. Ikke bare vil dette føre til en vrakende sultfølelse - spesielt med foreslått kosthold - men det vil også føre til enorm energimangel disse to dagene.

 

I tillegg er det garantert at det vil fungere i det hele tatt. Om gjennomsnittspersonen legger seg på 500 kcal 2 ganger i uken, vil det utgjøre ~3000 kcal i underskudd den uka, sett at personen ligger nøyaktig på vedlikeholdsinntaket de øvrige 5 dagene. Let's be real, om du har en diett hvor personen sier det er greit at du spiser hva du vil, så lever du ikke på kjøtt, egg, nøtter, fisk og tran. Da tar du deg en milkshake eller en is i solvarmen, smaker litt på sjokoladen du har liggende i skapet og unner deg litt popcorn siden du tross alt er på kino.

 

Det skal veldig lite til for å overskride kalorikravet for å vedlikeholde vekta di. 600 kcal over vedlikehold daglig vil nullere de to dagene du sulter deg selv i håp om å redusere omkretsen rundt midja. 600 kcal er ikke mer enn litt over 100g melkesjokolade, som er helt normalt for noen som "spiser hva de vil" å spise.

 

Jeg er forøvrig enig i at så lenge man spiser rent over sunn mat, vil man ikke trenge å telle kalorier, spesielt ikke om man ikke har hastverk med det. Så lenge man ikke spiser seg stappmett under middagen (så mye at du føler du trenger å hvile etter maten), så kan man komme seg unna med et relativt usunt kosthold.

 

Det var ikke det jeg angrep, men det at man ikke burde holde seg til en liten mengde kalorier om dagen, så det kan hende jeg misforsto deg. Vi er enige i at det å fråtse 5 dager i uken IKKE vil kunne korrigeres med å spise bittelite to dager i uken.

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det så er det 2200 kalorier (for kvinner) 5 dager, og 500 i 2 dager. Men nei, jeg kommer nok ikke til å gå på den dietten. Tror det hadde blitt noen slappe og ekle dager der man spiser 500 kalorier, og det frister ikke. Da spiser jeg heller sunt hele uken, utenom en dag der jeg spiser litt mer usunt :)

 

Men skal faktisk prøve meg på en spiseskje med eplecidereddik om dagen. Siden det skal minske søtsuget og litt matlysten. Og det trenger jeg virkelig :p Så skal jeg gi tilbakemelding her om det funker med meg!

 

På mandag begynner det. Da blir det sunn mat og trening på meg. Ønsk meg lykke til :woot:Anonym poster: 18e46ead902804c6cdf79f538633e5a1

 

Faktisk så har en dag eller to lite å si. Jeg har veldig liten matlyst av og til, og da kan jeg fint gå en hel dag uten å spise (drikker selvsagt vann hver eneste dag), og det eneste jeg merker spesielt til er kanskje bittelitt kvalme også er jeg veldig sulten dagen etterpå når jeg våkner. To dager derimot går det verre med.. da vil man begynne å få en ''ekkel dag'', så å si. Nå er dette når jeg ikke spiser noe overhode, med 500 kcal innabords kunne jeg fint gå 2-3 dager uten nevneverdige problemer (så lenge jeg velger grønnsaker og salat type mat, og ikke ett par-tre boller om dagen).

Lenke til kommentar

Faktisk så har en dag eller to lite å si. Jeg har veldig liten matlyst av og til, og da kan jeg fint gå en hel dag uten å spise (drikker selvsagt vann hver eneste dag), og det eneste jeg merker spesielt til er kanskje bittelitt kvalme også er jeg veldig sulten dagen etterpå når jeg våkner. To dager derimot går det verre med.. da vil man begynne å få en ''ekkel dag'', så å si. Nå er dette når jeg ikke spiser noe overhode, med 500 kcal innabords kunne jeg fint gå 2-3 dager uten nevneverdige problemer (så lenge jeg velger grønnsaker og salat type mat, og ikke ett par-tre boller om dagen).

 

Faktisk har en dag mye å si for enkelte!

 

Får anta at den kommentaren var til deg selv og ikke generell!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...