Gå til innhold

Behandling av PL filtere.


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et Kenko PL filter her. Det kostet skjorta. Men tåler ingenting. Når jeg holder det opp mot sola/lyset så er det fullt av riper og skjolder.

Helt ubrukelig.

Hva er et PL filter laget av? Jeg har et annet PL filter Cokin. Og det tåler mye mere juling. Fungerer gjør det også.

Hvordan skal man behandle et PL filter? Har de kort levetid? Noen er jo også svert dyre.

Kan man vaske et PL filter? Slik at man får vekk eventuelt partikler.

Jeg hadde fått noe på et filter her, så jeg skyllet det under vann og vasket det med mild såpe. Tørket det og dro over med mikro fiber klut. Det så greit ut.

Tåler PL filter å utsettes for lys over lang tid?

Bildene får et annet og bedre utseende med PL filter, så jeg bruker det så ofte det lar seg gjøre.

Hvilke PL filter bør en satse på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-PL filter som i polariseringsfilter ( CPL ) ? Ser du skjoldene og ripene på bildene du har tatt ? de har vel levetid så lenge du ikke knuser glasset på filteret.

-Jeg bruker lenspen og mikrofiber klut for å gjøre rent mine.

-Skal du ha ett godt cpl filter så anbefales ett som har MRC coating, filtere som er gode er : b&w, marumi super dhg, heliopan og hoya hd som jeg kommer på.

-Til oppbevaring bruker jeg Clik Elite Filter Valet som jeg også har lee filterene mine i, fulgte vel med ei eske som filteret kom med ? kan bruke det som oppbevaring eller la filteret stå på optikken din.

Endret av tomme86
  • Liker 1
Lenke til kommentar

-PL filter som i polariseringsfilter ( CPL ) ? Ser du skjoldene og ripene på bildene du har tatt ? de har vel levetid så lenge du ikke knuser glasset på filteret.

-Jeg bruker lenspen og mikrofiber klut for å gjøre rent mine.

-Skal du ha ett godt cpl filter så anbefales ett som har MRC coating, filtere som er gode er : b&w, marumi super dhg, heliopan og hoya hd som jeg kommer på.

-Til oppbevaring bruker jeg Clik Elite Filter Valet som jeg også har lee filterene mine i, fulgte vel med ei eske som filteret kom med ? kan bruke det som oppbevaring eller la filteret stå på optikken din.

 

Ja det er CPL jeg mener. Mente andre har skrevet PL, så jeg skrev det. Jeg ser ikke riper og skjolder på bildene. Men filteret ser ikke bra ut. Jeg har behandlet det bra, men det tåler ingenting.

Jeg bruker også lenspen og microfiber klut. Mulig det har kommet til noen partikler ved rensing da.

Jeg skal søke etter disse filtrene ved neste kjøp.

Det jeg vasket, er nå helt ok. Hva pris ligger gode CPL filtere på? Noen som selger slikt billig?

Takker for tipset.

Lenke til kommentar

Riper i filter ses ikke på bilder, fordi fokuspunktet ligger så langt ifra.

 

Filtere burde oppbevares i harde beholdere, slike kan kjøpes enten på ebay eller større fotobutikker.

 

Billige filtere burde unngås da de svekker kvaliteten på bildene, her er et eksempel på et kritikerrost pola-filter, men koster også deretter :)

 

Et billigere, men godt alternativ.

Endret av sungun
Lenke til kommentar

Riper i filter ses ikke på bilder, fordi fokuspunktet ligger så langt ifra.

 

Filtere burde oppbevares i harde beholdere, slike kan kjøpes enten på ebay eller større fotobutikker.

 

Billige filtere burde unngås da de svekker kvaliteten på bildene, her er et eksempel på et kritikerrost pola-filter, men koster også deretter :)

 

Et billigere, men godt alternativ.

 

Jeg kjøpte et B+W CPL filter i dag. Det ser mere proft ut enn Hoya filteret. Jeg ser det er en helt annen type coating. Men det var dyrt. Dobbelt så dyrt som Hoya.

Bildene ble meget bra. Tror jeg satser på dette merket fremover. Det dyre filteret der, holder jeg meg unna. Det koster mer enn det smaker. Men ser at det fikk meget bra omtaler.

Man bør vel også ha optikk som står i stil til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...