Gå til innhold

Marte (24) fengslet i Dubai fordi hun ble voldtatt


Anbefalte innlegg

Mye tullprat om Dubai, islam og sharia i denne saken. Jeg er helt inneforstått med at både lovgivning og kultur i Dubai angående voldtekt er på kant med hvordan den typen saker behandles i Europa, men rett skal være rett.

 

Det er fullt mulig å bli dømt for voldtekt i Dubai, det er mange som blir det hvert eneste år og straffen er henrettelse. Det er ikke nødvendig med vitner så lenge det er andre ting som tyder på tvang:

 

http://www.thenational.ae/news/uae-news/courts/death-sentence-for-dubai-boss-who-raped-job-applicant

 

Å sitte i Norge og si at araberne ikke tar voldtekt på alvor samtidig som man her kan begå enda grovere kriminalitet og slippe unna med noen år i fengsel, er noe merkelig. Problemet er ikke at voldtekt ikke tas på alvor i Dubai, tvert imot, men:

 

1. at sex utenfor ekteskap er straffbart, som er noe store deler av befolkningen vil mene er rett og rimelig, og 2. at siden straffen for voldtekt er så streng, så det er å levere en anmeldelse det samme som å si at man ønsker en person henrettet - da skal man jammen ha bevisene i orden! Har man ikke det så har man kun inkriminert seg selv. Problemet til Marte er at hun gikk til politiet med en tynn sak; hvis det faktisk var mulig å få noen henrettet kun med en påstand, så er det det som ville vært galskap.

 

Her kan det lønne seg med en kald dusj og huske på at vi faktisk ikke vet noe som helst om hva som skjedde foruten hva Marte har fortalt; en av partene lyver, men vi vet faktisk ikke hvem. Forøvrig sitter også han som ble anmeldt nå i fengsel og ingen virker spesielt bekymret for om han kan være det egentlige offeret her; han gjorde tross alt ingenting for å gjøre saken kjent for politiet.

 

Godt innlegg :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet til Marte er at hun gikk til politiet med en tynn sak; hvis det faktisk var mulig å få noen henrettet kun med en påstand, så er det det som ville vært galskap.

Nei. Problemet til Marte var at hun ble voldtatt. (La oss for argumentets skyld anta at hun snakker sannferdig. Det vedkommer forsåvidt ikke det prinsipielle.) At saken er "tynn" ligger i dens natur, Det er ikke Martes ansvar at Dubai har dødsstraff for for voldtekt, og at hun dermed burde hatt sikre bevis. (Hva nå de skulle være.)

 

Galskapen er Dubais lovverk.

 

Her kan det lønne seg med en kald dusj og huske på at vi faktisk ikke vet noe som helst om hva som skjedde foruten hva Marte har fortalt; en av partene lyver, men vi vet faktisk ikke hvem. Forøvrig sitter også han som ble anmeldt nå i fengsel og ingen virker spesielt bekymret for om han kan være det egentlige offeret her; han gjorde tross alt ingenting for å gjøre saken kjent for politiet.

Det er bekymringsfullt at noen av dem sitter inne for "utenomekteskapelig sex" og alkoholpåvirkning. Om sexen var frivillig så er de begge fortsatt offer for et reaksjonært lovverk.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Problemet til Marte var at hun ble voldtatt. (La oss for argumentets skyld anta at hun snakker sannferdig. Det vedkommer forsåvidt ikke det prinsipielle.) At saken er "tynn" ligger i dens natur, Det er ikke Martes ansvar at Dubai har dødsstraff for for voldtekt, og at hun dermed burde hatt sikre bevis. (Hva nå de skulle være.)

 

Galskapen er Dubais lovverk.

 

 

Det er bekymringsfullt at noen av dem sitter inne for "utenomekteskapelig sex" og alkoholpåvirkning. Om sexen var frivillig så er de begge fortsatt offer for et reaksjonært lovverk.

 

Geir :)

 

Sånn går det når religion styrer et land. Beklageligvis. :wallbash:

 

Uansett, jeg antar at hun har norsk statsborgerskap, så hvorfor forhandler ikke Norge fram en avtale om utlevering til Norge?

Lenke til kommentar

Nei. Problemet til Marte var at hun ble voldtatt. (La oss for argumentets skyld anta at hun snakker sannferdig. Det vedkommer forsåvidt ikke det prinsipielle.) At saken er "tynn" ligger i dens natur, Det er ikke Martes ansvar at Dubai har dødsstraff for for voldtekt, og at hun dermed burde hatt sikre bevis. (Hva nå de skulle være.)

Galskapen er Dubais lovverk.

Det er bekymringsfullt at noen av dem sitter inne for "utenomekteskapelig sex" og alkoholpåvirkning. Om sexen var frivillig så er de begge fortsatt offer for et reaksjonært lovverk.

Jeg ser ikke hvorfor det for argumentets skyld er nødvendig å anta noe som helst. Jeg er enig i at det ikke burde være dødsstraff for voldtekt eller straffbart med verken sex utenfor ekteskap eller alkoholkonsum. Dubais lovverk er så absolutt ikke noe jeg står inne for, men hva så? De er en suveren stat, lovverket er som det er og det må man bare forholde seg til når man er der, i likhet med alle andre steder. Jeg synes også det er helt latterlig at man kan bli straffet for å kritisere Ataturk i Tyrkia eller søle noe på en statue av kongen i Thailand, men jeg forholder meg like fullt til det. Man kan ikke ture frem verden over som om man var hjemme for så når det oppstår en konflikt avfeie det hele med at "disse primitive barbarene har å gjøre ting på samme måte som oss"; det er dumt og upassende uansett om det er nordmenn i muslimske land eller muslimer i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett, jeg antar at hun har norsk statsborgerskap, så hvorfor forhandler ikke Norge fram en avtale om utlevering til Norge?

Vi har ingenting å forhandle med. En utvekslingsavtale forutsetter gjerne at den utleverte blir straffet i hjemlandet, men det ville ikke Marte blitt. Så hvorfor skulle retten i Dubai utlevere henne? Da kunne de like gjerne frifinne henne.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Man kan ikke ture frem verden over som om man var hjemme for så når det oppstår en konflikt avfeie det hele med at "disse primitive barbarene har å gjøre ting på samme måte som oss"; det er dumt og upassende uansett om det er nordmenn i muslimske land eller muslimer i Norge.

Fair nok, men nå har ikke Marte "turet frem som om hun var hjemme". Hun valgte ikke å bli voldtatt, og dermed heller ikke å komme i den situasjonen hun er i. Hun kunne selvsagt latt være å anmelde, om hun hadde visst hvilke konsekvenser det kunne få.

 

Her er det verd å skyte inn at hvis hun faktisk visste det, så styrker det hennes sak at hun allikevel anmeldte.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

sz30aff3.jpg

 

Æsj. Blir kvalm bare jeg ser trynet på'n.

 

Vi har ingenting å forhandle med. En utvekslingsavtale forutsetter gjerne at den utleverte blir straffet i hjemlandet, men det ville ikke Marte blitt. Så hvorfor skulle retten i Dubai utlevere henne? Da kunne de like gjerne frifinne henne.

 

Geir :)

 

OK. Er ikke akkurat noen advokat. :p

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hvorfor det for argumentets skyld er nødvendig å anta noe som helst. Jeg er enig i at det ikke burde være dødsstraff for voldtekt eller straffbart med verken sex utenfor ekteskap eller alkoholkonsum. Dubais lovverk er så absolutt ikke noe jeg står inne for, men hva så? De er en suveren stat, lovverket er som det er og det må man bare forholde seg til når man er der, i likhet med alle andre steder. Jeg synes også det er helt latterlig at man kan bli straffet for å kritisere Ataturk i Tyrkia eller søle noe på en statue av kongen i Thailand, men jeg forholder meg like fullt til det. Man kan ikke ture frem verden over som om man var hjemme for så når det oppstår en konflikt avfeie det hele med at "disse primitive barbarene har å gjøre ting på samme måte som oss"; det er dumt og upassende uansett om det er nordmenn i muslimske land eller muslimer i Norge.

 

Eller som å kalle en gris for Napoleon i Frankrike, der er det ulovlig :p

Lenke til kommentar

Uansett, jeg antar at hun har norsk statsborgerskap, så hvorfor forhandler ikke Norge fram en avtale om utlevering til Norge?

Det er litt tidlig, hun har ikke en rettskraftig dom mot seg enda så det er ikke sikkert at hun vil bli dømt for det hun er tiltalt for. Viss hun blir dømt har Barth Eide sagt at Norge kan anmode om benåding og diskutere soningsoverføring.

Lenke til kommentar

Welcome to Dubai. Slik går det når en Monark styrer landet.

http://www.tv2.no/ny...el-4090543.html

 

Welcome to Dubai. The land of rich monarch

https://www.youtube.com/watch?v=Fl1qkl9WRk4

 

Et bevis på at man ikke trenger å være flink med damer. Så lenge man er rik. Her er et eksempel på en rik gammel norsk mann med en ung dame.

 

http://www.vgtv.no/#...re-hoer-hvorfor

 

Som Amerikanerne alltid sier.

Money Pussy POWER

Endret av Anvilycus
Lenke til kommentar

Dette er helt klart en grusom sak, her har vi en nordmann som har gjort det som er den riktige måten å håndtere dette ut ifra vestlig kultur, dessverre så er Dubai en plass som ser ut som hvilket som helst oppegående vestlig land men har en grusomt stygg bakside med lovverk som er styrt av radikale religiøse holdninger og et helt land bygd på umoralsk utnytting av det man nærmest kan kalle slavearbeidere.

 

Moralsk sett fra vårt perspektiv så har ikke Marte her gjort noe galt men har hun vært klar over lovverk og hvordan slike saker håndteres i Dubai har hun nok håndtert denne saken på en annen måte, ut ifra det jeg har forstått så var voldtektsmannen en kollega av henne og det skulle da ikke være vanskelig å få håndtert denne saken i ettertid, selv om det da er vanskelig.

 

Det jeg finner like hårreisende er at denne kvinnen som har blitt voldtatt av en kollega har blitt oppsagt av sin arbeidsgiver som om arbeidsgiveren prøver å bare dytte saken under teppet.

 

Jeg vet forøvrig ikke om jeg liker tanken på at UDI og selveste Utenriksministeren tar tak i denne saken men blåser glatt forbi hele suppa om skandalen rundt Edward Snowden, NSA og PRISM.

 

Her har vi et menneskerettighetsbrudd ovenfor en person som får støtte og bistand fra UDI mens de samme folkene kniper igjen øynene ovenfor en sak hvor menneskerettigheter og privatliv til millioner er brutt.

 

At UDI tar tak i denne saken beviser enkelt og greit at regjeringen og norske politikere er tøfler uten sidestykke.

Lenke til kommentar

Det er litt tidlig, hun har ikke en rettskraftig dom mot seg enda så det er ikke sikkert at hun vil bli dømt for det hun er tiltalt for. Viss hun blir dømt har Barth Eide sagt at Norge kan anmode om benåding og diskutere soningsoverføring.

Problemet med en soningsoverføring er at det impliserer en aksept av Martes skyld. Kan vi akseptere at hun skal sone - her eller der - hvis vi mener hun er uskyldig? Det er problemet for meg. Hvis Dubai krever at hun må sone sin straff i Norge, skal Norge "jatte med" Dubai for å "kjøpe" henne fri fra soning der nede?

 

Hvis ikke, hvorfor skulle de gå med på en overføring?

 

En benåding er litt anderledes. Da kan man ignorere skyldspørsmålet og la det være "kongens nåde" som setter henne fri, og begge parter redder ansikt.

 

Dette er selvsagt bare spekulasjoner fra min side...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...