Gå til innhold

iPad eller Mac?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke gå i mac-fella! Jeg gjorde det selv og skolearbeid er et styr fordi alle formatene mac lagrer i kan ikke leses av andre pc-er og da kan du ikke laste det opp sånn at andre kan lese det uten å velge format manuelt hver gang. Jeg kjøpte en macbook pro for litt over ett år siden og elsket den i starten, men kjerligheten forsvant fort da jeg fant ut hvor upraktisk det er i forhold til windows. Jeg liker heller ikke operativsystemet, synes det er alt for rotete. Filer blir lagret alle mulige rare steder og det er veldig vanskelig å finne fram i forhold til Windows. Kjøp en bra ultrabook i stedet, så kommer du nok til å bli fornøyd! :)

Lenke til kommentar

Macbook Air er et helt greitt alternativ til ditt bruk. Men du bør sjekke om det er forhold knyttet til skolebruk som gjøre Mac (Apple) mindre egnet.

 

iPad vil jeg ikke anbefale til skolearbeid.

 

Men det finnes mange bra alternativer til MacBook Air blant PC-er, f.eks har Asus, Samsung og Lenovo en del alternativer. Du kan jo også vurdere Surface eller surfacelignende enheter, da har du både tablettfunksjonaliteten og tastatur.

Lenke til kommentar
fordi alle formatene mac lagrer i kan ikke leses av andre pc-er

 

Det der stemte sikkert på åttitallet, når forskjellige datamaskin-typer hadde forskjellige måter å formatere disketter på. Mine Amiga-disketter kan ikke leses i Windows, osv.

 

Men situasjonen er ikke sånn nå. Hvilke filformater er det du snakker om?

 

Du kan installere både LibreOffice og Microsoft Word på en Mac, noe som gjør Mac til en meget god skolemaskin.

Den overlegne batterilevetiden til den nyeste MacBook Air, samt geniale detaljer som den magnetiske strømkabelen og den veldig gode touchpaden, gjør at Mac er en meget god maskin for studenter.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Når du spør om iPad eller Mac, skal eg vurdere dei to - ikkje komme med "Apple er dritt" og "Windows er bedre".

 

Eg har og bruker både iPad og MacBook Pro og bruker begge til skulearbeid.

 

Det går heilt fint å bruke ein iPad til skulearbeid. Det spørs berre kva skulearbeid du skal bruke det til. Eg tar ofte med meg iPaden på forelesning og både noterar og skriv oppgaver på den. Har du eit trådlaust tastatur i tillegg er det veldig enkelt og det fungerer veldig bra.

 

Til vanlig tekstbehandling og enkle rekneark/presentasjonar går det overraskande bra med kun iPad kombinert med iWork appane til Apple.

 

Om ditt skulearbeid inkluderar f.eks. bildebehandling, programmering eller tunge rekneark vil eg ikkje anbefalle kun iPad.

 

Å kalle det "mac-fella" og sei at OSX ER upraktisk og rotete er ekstremt subjektivt og vitner heller om manglande kompetanse eller vilje til å lære seg noko nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke gå i mac-fella! Jeg gjorde det selv og skolearbeid er et styr fordi alle formatene mac lagrer i kan ikke leses av andre pc-er og da kan du ikke laste det opp sånn at andre kan lese det uten å velge format manuelt hver gang. Jeg kjøpte en macbook pro for litt over ett år siden og elsket den i starten, men kjerligheten forsvant fort da jeg fant ut hvor upraktisk det er i forhold til windows. Jeg liker heller ikke operativsystemet, synes det er alt for rotete. Filer blir lagret alle mulige rare steder og det er veldig vanskelig å finne fram i forhold til Windows. Kjøp en bra ultrabook i stedet, så kommer du nok til å bli fornøyd! :)

 

Det går da ant å lager i .docx format på mac. Jeg har en kompis som bruker mac på skolen, og jeg kan lett lese dokumentene hans på min Windows PC.

 

IPad er dritt dårlig til skolearbeid. Kjøp Mcbook Air. Du klarer deg nok med 11". Jeg var selv å så på en slik i går, og jeg synes ikke den var så liten, men Apple har laga en unødvendig tykk ramme rundt skjermen.

Lenke til kommentar

Men min starter altså ikke.

 

Da har nok jeg vært litt heldigere enn deg :) Du kan jo alltids åpne den, men da forsvinner garantien om du fortsatt har den... worth a shot... Jeg åpner min ca 1. gang i månden for å få vekk støv. Vet ikke helt hvor du har sølt, men det er nok over tastaturet eller? Var det som skjedde med meg, men er rask med å tørke det vekk og slikt.

Lenke til kommentar

Når du spør om iPad eller Mac, skal eg vurdere dei to - ikkje komme med "Apple er dritt" og "Windows er bedre".

 

Eg har og bruker både iPad og MacBook Pro og bruker begge til skulearbeid.

 

Det går heilt fint å bruke ein iPad til skulearbeid. Det spørs berre kva skulearbeid du skal bruke det til. Eg tar ofte med meg iPaden på forelesning og både noterar og skriv oppgaver på den. Har du eit trådlaust tastatur i tillegg er det veldig enkelt og det fungerer veldig bra.

 

Til vanlig tekstbehandling og enkle rekneark/presentasjonar går det overraskande bra med kun iPad kombinert med iWork appane til Apple.

 

Om ditt skulearbeid inkluderar f.eks. bildebehandling, programmering eller tunge rekneark vil eg ikkje anbefalle kun iPad.

 

Å kalle det "mac-fella" og sei at OSX ER upraktisk og rotete er ekstremt subjektivt og vitner heller om manglande kompetanse eller vilje til å lære seg noko nytt.

Ja, men du e dum
Lenke til kommentar

Da har nok jeg vært litt heldigere enn deg :) Du kan jo alltids åpne den, men da forsvinner garantien om du fortsatt har den... worth a shot... Jeg åpner min ca 1. gang i månden for å få vekk støv. Vet ikke helt hvor du har sølt, men det er nok over tastaturet eller? Var det som skjedde med meg, men er rask med å tørke det vekk og slikt.

Jeg gidder ikke å bry meg om den dritt PC'en......
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...