Gå til innhold

HMKG Januar 2014 (spørsmål vedrørende tjeneste)


Gjest medlem-311024

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-311024

hei, jeg er ny her på forumet.

 

før jeg stiller spørsmålene syns jeg det er viktig å introdusere meg.jeg er født og oppvokst i Norge, selv om mamma og pappa har utenlandsk bakgrunn, jeg er 18 år gammel, blir 19 i august i år, er ugift, ferdig med 13 årig skolegang, bor i Oslo og er innkalt til tjeneste hos HMKG i Januar 2014.

 

(kan også påpeke at jeg er en monarkist, jeg liker kongefamilien og er en støtter av vår monarki)

 

jeg ville inn i Garden fordi de hadde så fine klær og kule marsjer og takter etc. men etter å ha fått et inblikk i at Garden er mer en bare vakt har det oppstått noen spørsmål i hodet mitt som jeg håper dere her i forumet kunne hjelpe meg med å få besvart.

 

jeg har gjort research selv og også kontaktet Vernepliktsverket, fikk ikke så mye hjelp fra dem.

 

jeg gjordet det greit på sesjon, men er litt usikker på om jeg kommer til å bli sendt hjem ved ankomst til rekruttskolen jfr. aftenpostens artikkler om å bli sendt hjem pga. mange som blir kalt inn og de ikke trenger så mange.

 

jeg er skikkelig motivert og vil så gjerne gjennomføre førstegangstjenesten. har lest flere steder at vil du inn så får du deg inn, og andre steder sier de at det hjelper ikke å bare ville komme inn, du må være fysisk god.

 

jeg er ikke den typen som kan løpe 3 km på under 15 min, ei heller er jeg relativt stor. er 184 cm høy og ca. 65 kg. det er en av grunnene til at jeg blir nervøs og tenker at de kommer til å sende meg hjem etter noen dager i rekrutten. jeg har tenkt å trene meg opp i kondisjon og styrke/vekt...

 

på sesjon sa doktoren at jeg var på grensa når det gjaldt vekt/høyde ratio eller hva det nå betyr.

 

jeg har lyst til å komme meg inn i en eskortetropp. syntes det var en fin tjeneste. men jeg finner ikke så mye informasjon eller videoklipp om den tjenesten. jegertroppen finner jeg mye informasjon og dimmefilmer av, men eskortetroppen er det så få og jeg får ikke noe inblikk i hva deres tjeneste går utpå.

 

hvis det er noen her som har tjenestegjort i eskortetroppen i HMKG som kunne hjelpe meg med å få litt mere informasjon om tjenesten hadde det vært supert.

 

i Forsvarets side om Garden står det ikke noe om at man MÅ ha Klasse B, men at det er en pluss å ha det. betyr det at man kan søke seg inn i eskortetroppen uten å ha fått lappen?

 

har også hørt at de bilene veier en del og Klasse B kan jo bare brukes til biler under 3500 kg. betyr det at du ikke kan kjøre de bilene med en normal klasse B sertifikat?

 

kurs og sertifikat

 

jeg har søkt rundt på nettet og spurt tidligere soldater i forsvaret om sertifikater og kurs, spurte også sesjonsoffiseren, men gikk ikke dypt inn i det.

 

har fått vite at man kan ta forskjellige kurs og sertifikater i forsvaret. er dette fritt fram for hvem som helst?

 

kan jeg for eksempel ta lastebilkurs klasse C? lurer på dette da jeg kunne tenkt meg å ta Klasse C.

 

noen andre kurs som kan være nyttige å ta i løpet av førstegangstjenesten hvis jeg skulle være så heldig å kunne få tjenestegjøre i HMKG

 

kan man ennå ta sertifikat for klasse B eller ikke? har hørt at de har tatt bort den muligheten siden alt for mange venter på å få komme inn i førstegangstjenesten for å få tatt den. og at det koster for mye for Forsvaret.

 

jeg er snart ferdig med lappen selv, men jeg bare lurte på det i tilfelle.

 

takker på forhånd for svar. ble litt uryddig og rotete og det beklager jeg over. er ikke akkurat en vane for meg å skrive på forum og stille spørsmål.

 

har dere noen spørsmål til meg er det bare å spørre! :)

Endret av medlem-311024
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke vært i HMKG, så de spørsmålene får andre besvare.

 

Kurs og sertifikater:

Har du en stilling som innebærer at akkurat du må kjøre en lastebil, så får du C klasse. Ellers får du nok ikke C lappen. Det er muligens mulig å ta den via Fokus (voksenutdanninga i forsvaret), og således få det litt billigere.

Er ellers også Fokus som sørger for kursing utover hva du potensielt får for å utøve stillingen din, men alle kurs via dem, blir etter en allerede lang tjenestedag, og du kan ikke regne med å få fri fra tjenesten for å lese til en evt. eksamen osv.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-311024

Har ikke vært i HMKG, så de spørsmålene får andre besvare.

 

Kurs og sertifikater:

Har du en stilling som innebærer at akkurat du må kjøre en lastebil, så får du C klasse. Ellers får du nok ikke C lappen. Det er muligens mulig å ta den via Fokus (voksenutdanninga i forsvaret), og således få det litt billigere.

Er ellers også Fokus som sørger for kursing utover hva du potensielt får for å utøve stillingen din, men alle kurs via dem, blir etter en allerede lang tjenestedag, og du kan ikke regne med å få fri fra tjenesten for å lese til en evt. eksamen osv.

 

har ikke tenkt å ta noen eksamen. tenkte kanskje jeg kunne tatt klasse C hvis det var mulig i forsvaret, men det du sa om at du kan få det billigere i forsvaret er greit nok det. kan nok snakke med dem da, hvis jeg kommer inn.

 

takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-311024

noen forumer dere kan anbefale meg å poste på også angående førstegangstjeneste, ser ikke ut til at det er mange som har interesse for denne delen av diskusjon.no

Lenke til kommentar
Gjest medlem-311024

Du får ikke kl.C nei, og du får ikke kl.B heller hvis du ikke har det. De har nok folk å ta av og bruker ikke tid på slikt unødvendig.

Garden er nok en fin tjeneste den, spesielt hvis du faktisk synes klærne deres er kule, du lærer deg iallefall å kjede deg med stil med vakttjeneste ;)

 

hehe, syns det er en fin måte å tjenestegjøre for Kongeriket.

 

du ser ut til å være en som er kjent i diskusjon. noen du kan anbefale når det gjelder å spørre om tjenestegjøring i Garden, da spesielt i Eskortetroppen?

 

har vært gjennom forumet og søkt etter HMKG artikler, finner mye rart. men desverre så finner jeg minimalt med info om Eskortetroppen i Garden.

Lenke til kommentar

hehe, syns det er en fin måte å tjenestegjøre for Kongeriket.

 

du ser ut til å være en som er kjent i diskusjon. noen du kan anbefale når det gjelder å spørre om tjenestegjøring i Garden, da spesielt i Eskortetroppen?

 

har vært gjennom forumet og søkt etter HMKG artikler, finner mye rart. men desverre så finner jeg minimalt med info om Eskortetroppen i Garden.

 

Var ikke i garden selv, men vet det er tråder her som spør om mye av det samme, vet det er mye vakttjeneste i eskortetroppen, og at du kan få muligheten til å ta noen spesielle kurs, som utrykning og pansret bil. Ellers tror jeg ikke forskjellen på de forskjellige er så stor som de var før, alle sier jegertroppen etc har blitt døllere og mindre krevende. Må nesten vente på svar fra noen som har vært der nylig, men du trenger nok ikke stresse så mye på forhånd, jeg ville bare tatt det som det kommer, bruk tiden på å trene litt isteden, kanskje prøv litt skyting med 22. og hagle så du har et pittepittelite forsprang på de som aldri har tatt i et våpen før.

Lenke til kommentar

 

jeg har lyst til å komme meg inn i en eskortetropp. syntes det var en fin tjeneste. men jeg finner ikke så mye informasjon eller videoklipp om den tjenesten. jegertroppen finner jeg mye informasjon og dimmefilmer av, men eskortetroppen er det så få og jeg får ikke noe inblikk i hva deres tjeneste går utpå.

 

hvis det er noen her som har tjenestegjort i eskortetroppen i HMKG som kunne hjelpe meg med å få litt mere informasjon om tjenesten hadde det vært supert.

 

i Forsvarets side om Garden står det ikke noe om at man MÅ ha Klasse B, men at det er en pluss å ha det. betyr det at man kan søke seg inn i eskortetroppen uten å ha fått lappen?

 

har også hørt at de bilene veier en del og Klasse B kan jo bare brukes til biler under 3500 kg. betyr det at du ikke kan kjøre de bilene med en normal klasse B sertifikat?

 

kurs og sertifikat

 

jeg har søkt rundt på nettet og spurt tidligere soldater i forsvaret om sertifikater og kurs, spurte også sesjonsoffiseren, men gikk ikke dypt inn i det.

 

har fått vite at man kan ta forskjellige kurs og sertifikater i forsvaret. er dette fritt fram for hvem som helst?

 

kan jeg for eksempel ta lastebilkurs klasse C? lurer på dette da jeg kunne tenkt meg å ta Klasse C.

 

noen andre kurs som kan være nyttige å ta i løpet av førstegangstjenesten hvis jeg skulle være så heldig å kunne få tjenestegjøre i HMKG

 

kan man ennå ta sertifikat for klasse B eller ikke? har hørt at de har tatt bort den muligheten siden alt for mange venter på å få komme inn i førstegangstjenesten for å få tatt den. og at det koster for mye for Forsvaret.

 

jeg er snart ferdig med lappen selv, men jeg bare lurte på det i tilfelle.

 

takker på forhånd for svar. ble litt uryddig og rotete og det beklager jeg over. er ikke akkurat en vane for meg å skrive på forum og stille spørsmål.

 

har dere noen spørsmål til meg er det bare å spørre! :)

 

Nå er det sånn at HMKG undergår en strukturforandring, for å effektivisere og bedre utdanningen innad i kompaniene.

Tidligere har HMKG vært fordelt slik:

1, 2 og 4 Gardekompani: 1 Jegetropp, 1 Eskortetropp og 2 Geværtropper + stab innad i kompaniet.

3 Gardekompani: Drill og Musikktropp + stab

5 Gardekompani: Bataljonsstab, sanitet, transport og støttepersonell (velf-ass, i-ass, OPS osv...)

6 Gardekompani: Gardeskolen

7 Gardekompani: Befalsskolen

 

Nå vil HMKG være fordelt slik:

1,2 og 4 Gardekompani: 4 Geværtropper + stab innad i kompaniet

3 Gardekompani: Drill og Musikktropp + stab

5 Gardekompani: Bataljonsstab, sanitet, transport og støttepersonell (velf-ass, i-ass, OPS osv...) + 1 Eskortetropp, 1 Jegertropp og 1 Skarpskyttertropp

6 Gardekompani: Gardeskolen

 

7 Gardekompani eksisterer ikke lenger.

 

Den nåværende strukturen er jeg ikke 100% sikker på enda, så korriger meg om noen vet det 100%.

 

Den nye strukturen effektiviserer og bedrer utdanninga innad i kompaniene, spesielt for 1, 2 og 4.

 

Skulle du ønske deg til eskortetroppen uten førerkort kl B så er nok sjangsene dine mindre enn om du hadde hatt lappen. Det er ikke et MÅ krav, men trenger dem 20 stk og har 60 søkere hvorav 30 har lappen. Så vil nok sannsynligheten være at dem velger fra dem 30.

 

Du må ta et kurs uansett hvis du skal kjøre et militært kjøretøy. Så du vil få kunne tatt MB kurset kommer du deg til eskorten.

 

Det som er så fint med FOKUS Oslo er at den ligger sentralt til dem som tilbyr kursene. Tjenestegjør du på Huseby kan du velge mellom et hav av kurs som du kan ta ilø av fgtj. Alle inne til fgtj har et stipend på 20 000 kroner man kan søke om å få bruke til for eksempel kurs via FOKUS (voksenopplæringa). http://www.facebook.com/pages/Fokus-Oslo/177304862358022 - facebook siden dems, så kan du ta forbindelse med dem ang. kurs.

 

Du kan ikke ta førerkort kl B i fgtj. Noen befalsskoler har kunnet fikset dette går du befalssutdanning og den fremtidige stillingen din krever det. Kl C må også stillinga de kreve at du skal ha Kl C. Så nei, ikke alle kan få førerkort B og C i forsvaret.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-311024

Nå er det sånn at HMKG undergår en strukturforandring, for å effektivisere og bedre utdanningen innad i kompaniene.

Tidligere har HMKG vært fordelt slik:

1, 2 og 4 Gardekompani: 1 Jegetropp, 1 Eskortetropp og 2 Geværtropper + stab innad i kompaniet.

3 Gardekompani: Drill og Musikktropp + stab

5 Gardekompani: Bataljonsstab, sanitet, transport og støttepersonell (velf-ass, i-ass, OPS osv...)

6 Gardekompani: Gardeskolen

7 Gardekompani: Befalsskolen

 

Nå vil HMKG være fordelt slik:

1,2 og 4 Gardekompani: 4 Geværtropper + stab innad i kompaniet

3 Gardekompani: Drill og Musikktropp + stab

5 Gardekompani: Bataljonsstab, sanitet, transport og støttepersonell (velf-ass, i-ass, OPS osv...) + 1 Eskortetropp, 1 Jegertropp og 1 Skarpskyttertropp

6 Gardekompani: Gardeskolen

 

7 Gardekompani eksisterer ikke lenger.

 

Den nåværende strukturen er jeg ikke 100% sikker på enda, så korriger meg om noen vet det 100%.

 

Den nye strukturen effektiviserer og bedrer utdanninga innad i kompaniene, spesielt for 1, 2 og 4.

 

Skulle du ønske deg til eskortetroppen uten førerkort kl B så er nok sjangsene dine mindre enn om du hadde hatt lappen. Det er ikke et MÅ krav, men trenger dem 20 stk og har 60 søkere hvorav 30 har lappen. Så vil nok sannsynligheten være at dem velger fra dem 30.

 

Du må ta et kurs uansett hvis du skal kjøre et militært kjøretøy. Så du vil få kunne tatt MB kurset kommer du deg til eskorten.

 

Det som er så fint med FOKUS Oslo er at den ligger sentralt til dem som tilbyr kursene. Tjenestegjør du på Huseby kan du velge mellom et hav av kurs som du kan ta ilø av fgtj. Alle inne til fgtj har et stipend på 20 000 kroner man kan søke om å få bruke til for eksempel kurs via FOKUS (voksenopplæringa). http://www.facebook....177304862358022 - facebook siden dems, så kan du ta forbindelse med dem ang. kurs.

 

Du kan ikke ta førerkort kl B i fgtj. Noen befalsskoler har kunnet fikset dette går du befalssutdanning og den fremtidige stillingen din krever det. Kl C må også stillinga de kreve at du skal ha Kl C. Så nei, ikke alle kan få førerkort B og C i forsvaret.

 

så eskortetroppen vil nedgraderes? før hadde 1. 2. og 4. gardekompani eskortetropp, nå skal bare 5. kompani ha eskorte?

 

når vil denne nye strukturforandringen ta plass? f.o.m neste år eller allerede i år?

 

jeg har oppkjøring om ikke så lenge så jeg håper og tror at jeg består og får lappen, før jeg kommer inn.

takk for linken til FOKUS, viste lite om dette med kurs. så det var nyttig...

 

alt i alt takk for et flott svar på spørsmålene mine, du er vel ikke i tjeneste nå?

 

hvordan fikk du all den informasjonen?

 

EDIT: to spørsmål til;

 

- hvilken kompani er det som har innrykk i Januar?

 

- hvor ofte får gardister i eskortekompaniet kjøre/ha øvelser med MB?

Endret av medlem-311024
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

så eskortetroppen vil nedgraderes? før hadde 1. 2. og 4. gardekompani eskortetropp, nå skal bare 5. kompani ha eskorte?

 

når vil denne nye strukturforandringen ta plass? f.o.m neste år eller allerede i år?

 

jeg har oppkjøring om ikke så lenge så jeg håper og tror at jeg består og får lappen, før jeg kommer inn.

takk for linken til FOKUS, viste lite om dette med kurs. så det var nyttig...

 

alt i alt takk for et flott svar på spørsmålene mine, du er vel ikke i tjeneste nå?

 

hvordan fikk du all den informasjonen?

 

EDIT: to spørsmål til;

 

- hvilken kompani er det som har innrykk i Januar?

 

- hvor ofte får gardister i eskortekompaniet kjøre/ha øvelser med MB?

 

Nedgraderes blir kanskje litt feil å si, men Garden har nylig fått inn SISUene sine som etterhvert vil bli brukt til eskorte.

 

Strukturforandringen er allerede iverksatt i den nye kontigenten som ankom huseby i juli. Grenaderene som skal bli vognførere på SISUene er også ankommet.

 

Innrykket i Januar 2014 vil havne i KP4 da nåværende KP4 dimmiterer i mars/april.

 

Nå er det slik at hvert kompani har flere MBer til disposisjon til bl.a øvelser. Så havner du i et geværkompani så kan du etterhvert søke på stilling som vognfører på MB. Da får du kurs og MB lappen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

 

Dimmet selv fra eskortetroppen i 4. gardekompani 27. juni, slik at jeg har litt oppdatert informasjon på hvordan ting er i Garden. Ettersom HMKG, som tidligere nevnt, har vært gjennom en omstrukturering, kjenner jeg ikke helt til hvordan de nye troppene i 5.kompani vil fungere. Basert på mine erfaringer det året jeg var i Garden, vil jeg absolutt anbefale en eskortetropp! Gjennom flere eskorteøvelser fikk jeg vært med taktisk eskortering av VIP-personell, gjerne ved hjelp av blålys og sirener hvis trafikken i f.eks Oslo sentrum var i veien for oss. Vi ble alle oppsatt på biler, og det var mer eller mindre tilfeldig hvem som ble utvalgt til å få opplæring slik at de kunne være sjåfør for den pansra MB´en. En av de store fordelene ved å være en i en eskortetropp er at man som oftest er oppsatt på bil, noe som vil si at man slipper unna flere av de lange marsjene som de typiske gævertroppene må gjennomføre under øvelser. Når det er sagt så var eskortetroppen det siste året egentlig en geværtropp med et tilleggsoppdrag som gikk ut på eskortekjøring, noe som medførte at vi fikk den samme utdannelsen som de vanlige geværtroppene, og fungerte ofte som en geværtropp under øvelsene.

 

Nå som den nye ordningen er kommet på plass er det altså en ny eskorte-, jeger- og skarpskyttertropp i 5. gardekompani. Disse vil være mye mer spesialiserte enn det som har vært tidligere, noe som virker spennende. Er viktig å presisere at selv om du har innrykk i januar vil det ikke automatisk tilsi at du havner i 4. gardekompani, eller i HMKG for den saks skyld. Mange vil bli sendt til andre avdelinger som f.eks VS på Rena. Rekruttskolen sender kun en utvalgt gruppe til Oslo for å tjenestegjøre på Huseby for HMKG. De aller fleste vil da havne i 4. gardekompani, men mange vil også bli sendt til 5. gardekompani som til nå har blitt ansett som "støtte-kompaniet" i Garden. Hvis du vil inn i enten eskorte, jeger- eller skarpskyttertroppen i kp.5 anbefaler jeg deg å gi beskjed om å dette på rekruttskolen, og undersøke hvordan du kan komme deg nettopp dit.

 

Hvis du har noen flere spørsmål angånde eskortekjøring eller hva som helst så er det bare å spørre, uansett lykke til med førstegangstjenesten! :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-311024

 

 

Vi ble alle oppsatt på biler, og det var mer eller mindre tilfeldig hvem som ble utvalgt til å få opplæring slik at de kunne være sjåfør for den pansra MB´en.

 

tilfeldig? kan man uttrykke ønske om å bli utdannet som sjåfør til befalet i rekruttskolen eller hvem man skal henvende seg til?

 

er det manuell eller automat gir i de bilene?

 

 

 

Er viktig å presisere at selv om du har innrykk i januar vil det ikke automatisk tilsi at du havner i 4. gardekompani, eller i HMKG for den saks skyld. Mange vil bli sendt til andre avdelinger som f.eks VS på Rena. Rekruttskolen sender kun en utvalgt gruppe til Oslo for å tjenestegjøre på Huseby for HMKG. De aller fleste vil da havne i 4. gardekompani, men mange vil også bli sendt til 5. gardekompani som til nå har blitt ansett som "støtte-kompaniet" i Garden.

 

har hørt at man ikke er garantert innrykk i HMKG, hører og leser forskjellige meninger. noen sier at har du viljen og er motivert så er det nok, andre sier du må være fysisk bra og kunne klare 3 km løp på en veldig bra tid, push ups, sit ups, hang ups etc. må være veldig bra eller så blir du sent vil vakt og sikring eller dimmet :( noe jeg ikke vil.

 

er veldig vanskelig å finne en dimmefilm om Eskortetroppen i youtube. fant en videosnutt som viser eskortetroppen som kjører med blålys gjennom Oslo.

(han som har lastet opp videoen har også lastet opp en trailer for dimmefilm, har ventet veldig lenge på den, men han har ikke lagt ut noe dimmefilm enda)

 

https://www.youtube.com/watch?v=q4uGoz3_U_0

 

den videoen er en av grunnene til at jeg vil inn i eskortetroppen. og det at jeg har fått interesse for biler og kjøring.

 

hva er kravene for å bli en gardist? må man ha en spesialstyrke form hvor man løper 3 km på under 10 minutter og ta 50 push ups etc?

 

jeg har veldig dårlig kondisjon og er ikke den muskuløse fyren heller. ser mer ut som en spiker :(

 

 

 

Hvis du vil inn i enten eskorte, jeger- eller skarpskyttertroppen i kp.5 anbefaler jeg deg å gi beskjed om å dette på rekruttskolen, og undersøke hvordan du kan komme deg nettopp dit.

 

kan jeg komme meg inn i kp5. hvis jeg skal inn i kp.4?

 

hvordan er utdanninga til eskortetroppen? er det forskjellige oppgaver til hver person og er utdanninga forskjellig for en som kjører og en som sitter ved siden av? er det vanskelig å få seg inn i eskortetroppen? hvor mange øvelser eller kjøreturer har de? er det vanskeligere å komme inn i eskortetroppen enn jegertroppen? hvilken fordeler er det ved å tjenestegjøre i eskortetroppen kontra jegertroppen eller i en vanlig geværtropp? kan man bruke den kompetansen man har fått i løpet av tjenesten videre i det sivile livet?

 

har lest på nettet at noen faktisk har blitt tilbudt å kjøre folk i i militæret med høy status/rang sine privatbiler eller limousin eller hva det er de kjører. har du eller noen du kjenner opplevd dette?

 

vet du om noen videoklipp fra eskortetroppen jeg kan finne som jeg ikke finner ved å søke "eskortretroppen" på youtube? jeg finner svært lite info om selve eskortetjenesten på forsvarets sider.

 

 

takk for at du tok deg tid til å ville svare på tråden og takker igjen på forhånd for eventuelle svar!

 

er ikke lett å finne en som har tjenestegjort i Eskortetroppen og få svar på spørsmål, de fleste jeg har lest fra har tjenestegjort i geværtroppen eller i jegertroppen. :)

Endret av medlem-311024
Lenke til kommentar

Hos oss foregikk det slik at man kunne søke på stillinger når vi ankom Huseby. Ønsket man å være sjåfør, så søkte man om dette, og det ble opp til befalet å velge ut hvem de ville ha som sjåfører.

 

Det beste tipset jeg kan gi hvis du ønsker å havne i HMKG i Oslo, er å vise fra dag 1 at du er motivert og at du har stå-på-vilje. Så vidt meg bekjent kreves det ikke noe mer hva angår fysiske tester osv for å bli sendt til f.eks 4.- eller 5. gardekompani kontra andre avdelinger i Forsvaret.

 

Selv om kp. 4 har innrykk når du har innrykk betyr det ikke at du havner der automatisk. Hver gang det er innrykk havner også mange i kp. 5.

 

Ettersom eskortetroppen har blitt fornyet, kan jeg desverre ikke fortelle noe om hvordan det nye opplegget er. Jeg kan kun fortelle litt om hvordan vi ble trent opp. Sjåføren var den som fikk mest trening dvs mye kjøretrening, taktisk kjøring, glattkjøring osv. Vi andre som var eskortesoldater fikk lære hvordan vi skulle oppføre oss i bilen, hvordan vi sikret bilen ved stopp, hvordan vi sikret bygninger når vi skulle hente ut VIP`er osv. Mye av oppgaven til en eskortesoldat er å konstant sikre bilen og området rundt bilen, enten bilen er i bevegelse eller ikke. Vi fikk også en liten innføring i SIBO ettersom at vi måtte sikre bygningene hvor VIP´ene var plassert.

 

Det man gjør i førstegangstjenesten kan ha noe å si for det videre liv. Får man en god tjenesteuttalelse så er det et godt utgangspunkt. Videre kan det være relevant at man gjennom Garden har jobbet mye med sikring av objekter.

 

 

Vet at det ikke ligger altfor mye videomateriale på nettet fra eskortetroppen. Videoen du nevner er fra min tropp, og jeg kjenner godt han som har lagt den ut. Husker fortsatt den dagen videoen stammer fra. Hyggelig å høre at du bli motivert av å se den. Dimmefilmen må nok redigeres litt hvis den skal legges ut på nett, så er nok litt usikkert om det kommer til å skje.

Endret av BendikN
Lenke til kommentar
Gjest medlem-311024

 

 

Hos oss foregikk det slik at man kunne søke på stillinger når vi ankom Huseby. Ønsket man å være sjåfør, så søkte man om dette, og det ble opp til befalet å velge ut hvem de ville ha som sjåfører. De pansra MB´ene har automatgir.

 

var det/ er det mange som søker sjåfør når de vil inn i eskorte?

hvordan er kvalifikasjonene?

er det en fordel å kunne Oslos kjøreruter fra før av eller bryr ikke befalet seg om det?

 

tar de f.eks inn en som er bedre fysisk en meg selv om han/hun ikke har førerkort?

får du som oftest ønsket om å bli sjåfør oppfylt eller er det mange andre som også søker?

 

pansrede MB'er, er det forskjellige MB'er eller er de det samme?

på disse to bildene ser jeg to forskjellige MB'er, en har 2 dører på sidene den andre har 1?

 

legger til bilder:

 

544320_10151434995078722_1216653908_n.jp

 

488947-2-1252244224865.jpg

 

 

 

 

Det beste tipset jeg kan gi hvis du ønsker å havne i HMKG i Oslo, er å vise fra dag 1 at du er motivert og at du har stå-på-vilje. Så vidt meg bekjent kreves det ikke noe mer hva angår fysiske tester osv for å bli sendt til f.eks 4.- eller 5. gardekompani kontra andre avdelinger i Forsvaret.

 

fint at du og forsåvidt mange andre også sier dette, men det er ikke hva jeg ser. var jo noen artikler i Aftenposten for noen måneder siden hvor folk ble ufrivillig sent hjem igjen fordi forsvaret ikke trengte dem.

 

når jeg kommer inn i Januar, har jeg kastet bort et halvt skoleår for å ville tjenestegjøre. og når jeg ser på alle disse dimmefilmene fra Garden så ser jeg bare folk som er muskuløse. hvordan skal jeg passe inn der selv om jeg er motivert?

 

jeg kommer selvfølgelig til å gi på hele veien, men er det nok til at befalet vil la meg tjenestegjøre i garden, når han kan velge andre som er større en meg?

 

jeg prøver å legge på meg så jeg blir litt "tjukk", for å ikke se så tynn ut, og trener opp kondisjonen min. kommer de til å ta meg inn hvis jeg ikke klarer 3 km på under minimum tiden?

 

 

 

I løpet av året hadde vi en 5-6 øvelser hvor vi fikk brukt eskortetreningen.

 

den videoen jeg refererte til i mitt første innlegg til deg, er den definert som øvelse?

 

hvor ofte bruker dere bilene? står de bare stille i leiren helt til dere skal på de 5-6 øvelsene eller blir de brukt oftere?

 

og hva gikk eskortetroppens øvelser ut på?

 

 

 

Det man gjør i førstegangstjenesten kan ha noe å si for det videre liv. Får man en god tjenesteuttalelse så er det et godt utgangspunkt. Videre kan det være relevant at man gjennom Garden har jobbet mye med sikring av objekter.

 

grunnen til at jeg nevnte det var fordi jeg hørte man kunne ta diverse kurs etter at man har tjenestegjort som sjåfør i eskortetroppen. blålyskjøringskurs eller noe sånt hvis jeg ikke husker feil.

 

 

 

Det stemmer at man i Garden har egne privatsjåfører for folk i Forsvarsstaben. F.eks Generalinspektøren for Hæren har en egen privatsjåfør. Dette er en vanlig Gardist. Ønsker du en slik type stilling så er dette noe du kan søke på under rekruttskolen.

 

har de samme tjeneste som dere også da eller sitter han bare i leiren og venter på telefon for å kjøre personen fra forsvarsstaben?

 

har hørt at de som velger privat sjåfør har en forskjellig førstegangstjeneste enn de som velger hmkg.

er det noe du anbefaler?

 

takker igjen for at du tok deg tid til å ville svare meg og takker igjen for eventuelle svar! :)

Lenke til kommentar

Hvor mange som søker er umulig å si da jeg ikke kjenner opplegget. Kriteriene for hvem som blir valgt ut er det befalet som kjenner. Det er generelt en fordel å gi befalet et godt inntrykk for å skaffe "goodwill". Om du kjenner Oslo eller ei spiller ingen rolle.

 

Trenger vel ikke særlig fysikk for å bli sjåfør. Settes krav til at du har klasse B fra før. Er små variasjoner i MB`ene. Anbefaler deg å sjekke ut Gardens Facebook-page. Der finner du bilder av biler fra det siste året, bla en øvelse sjåførene hadde med TMBN i Oslo.

 

Forsvaret ønsker kun de mest motiverte, slik at i tilfeller hvor motiverte blir sendt hjem hører til sjeldenhetene. Om du er høy/lav, tjukk/tynn spiller ingen rolle. Tren frem til innrykk, og gi gass på rekruttskolen. Inntrykket du sitter med om at alle er muskuløse er helt feil. Folk i alle fasonger tjenestegjør.

 

Er man sjåfør i eskortetroppen får man en midlertidig tillatelse til å kjøre utrykning med MB`ene i førstegangstjenesten. Dette krever vanligvis "blålyslappen". Er dette noe man ønsker å drive med seinere så kan det være relevant at man faktisk har kjørt med sirene og blålys tidligere.

 

Privatsjåførene havner i kp. 5, og de får en veldig selvstendig hverdag. Vanligvis er det kjøreoppdrag hver dag, og dette blir da hverdagen til sjåføren. Personen får da minimalt med annen tjeneste ettersom man skal være tilgjengelig for personen man kjører store deler av døgnet. Ved å være privatsjåfør har man muligheten til å få en veldig god tjenesteuttalelse, og en anbefaling fra en offiser langt oppe i systemet. Dette er noe man med glede kan vise frem til fremtidige arbeidsgivere, gitt at man faktisk utfører en bra jobb.

Endret av BendikN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...