Gå til innhold

HMKG Januar 2014 (spørsmål vedrørende tjeneste)


Gjest medlem-311024

Anbefalte innlegg

Bare nevner at dere må tenke godt over hva dere deler av informasjon her, før dere velger å legge det ut.

Det er helt riktig, Astralnoise. Formålet mitt her er rett og slett å gi et generelt inntrykk av hvordan det er i førstegangstjenesten, kanskje rette opp noen feilaktige myter og forhåpentligvis motivere noen til å gjennomføre førstegangstjenesten :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-311024

 

 

Forsvaret ønsker kun de mest motiverte, slik at i tilfeller hvor motiverte blir sendt hjem hører til sjeldenhetene. Om du er høy/lav, tjukk/tynn spiller ingen rolle. Tren frem til innrykk, og gi gass på rekruttskolen. Inntrykket du sitter med om at alle er muskuløse er helt feil. Folk i alle fasonger tjenestegjør.

 

er nok jeg som oppfatter det slik, når jeg ser på bilder fra Forsvaret så finner jeg svært sjeldent folk i min fasong. det får meg til å tenke at folk som ikke er muskuløse og store ikke er ønsket i forsvaret, selv om det ikke er slik.

 

 

 

Privatsjåførene havner i kp. 5, og de får en veldig selvstendig hverdag. Vanligvis er det kjøreoppdrag hver dag, og dette blir da hverdagen til sjåføren. Personen får da minimalt med annen tjeneste ettersom man skal være tilgjengelig for personen man kjører store deler av døgnet. Ved å være privatsjåfør har man muligheten til å få en veldig god tjenesteuttalelse, og en anbefaling fra en offiser langt oppe i systemet. Dette er noe man med glede kan vise frem til fremtidige arbeidsgivere, gitt at man faktisk utfører en bra jobb.

 

høres fint ut, er det noe du kunne anbefalt?

 

for som du sier, så er du selvstendig. får man da blitt med på øvelser eller sitter man bare på kontoret og venter på telefon om å kjøre?

 

var det noen som tjenestegjorde som privatsjåfør i din tropp? hvordan hva han/hennes opplevelse?

 

 

 

noe jeg helst burde spurt før, men glemte som jeg spør nå for ikke å glemme;

 

hvordan er dette med vaktsystemet for eskortetroppen? har de normal vakttjeneste i slottet, skaugum etc.?

 

har de samme vaktsystem som de andre kompaniene?

 

https://www.youtube.com/watch?v=GnYMI0EflAA

 

sitat: "vi har 2 timer ute på vakt så har vi fire timer inne med gutta" (inne hvor, slottet?)

 

"etter en vakt uke er det mye felt og annet gøy som venter" (har de felt annenhver uke?)

 

hvor ofte hadde du vakttjeneste? er det forskjell på de forskjellige vaktstedene? noen som er bedre å stå vakt på en andre?

 

takker for svar og at du tar deg tid til å ville svare igjen! :)

 

takker på forhånd for eventuelle svar også... :)

Lenke til kommentar

Å være privatsjåfør medfører som sagt at du får en veldig selvstendig hverdag, i motsetning til de fleste andre som er tett på sine medsoldater hele tiden og får mye av hverdagen styrt. Det kommer kanskje an på hvordan type du er om du kommer til å passe til en sånn stilling.

 

Ønsker ikke gå noe særlig detaljert inn på spørsmål om vakt og vaktobjekter osv, håper du har forståelse for dette. På generelt grunnlag kan jeg fortelle at Garden er både en sort og grønn avdeling. Dvs at man både får sort tjeneste og grønn tjeneste. Mytene om at man i Garden kun står vakt og ikke får noen særlig grønn utdanning stemmer ikke. En av fordelene ved å være i Garden er at man får grønn utdanning, i tillegg til at man får være med på å løse et reelt vaktoppdrag i likhet med GSV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...