Gå til innhold

Student-PC. Maks 8000 kr


Gjest medlem-211409

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-211409

Hei! Jeg skal begynne på universitet nå, og vil derfor anskaffe meg en PC. Foreldrene mine sa jeg skulle få en PC i bursdags/julegave på forhånd. Jeg er usikker på hvilken prisklasse de tenkte på, men kan tenke meg det er rundt 5000 kr, maksimalt ca. 8000 kr.

 

Jeg kan veldig lite om PCer, så håper på å få hjelp av noen av dere som forhåpentligvis kan litt om PCer og er noenlunde oppdatert på markedet. Jeg har noen få krav til PCen:

 

- Den bør være ganske lett. Har tidligere hatt en skole-PC på 1,76 kg og var fornøyd med vekten. Det gjør ingenting om den veier litt mer enn dette heller.

- Skjermen bør ha en viss størrelse. Jeg var fornøyd med skjermstørrelsen på skole-PCen på 13,3 tommer. Helst ikke mindre enn dette.

- Den skal hovedsakelig brukes til skole. Jeg trenger ikke kjøre noen spill på PCen.

- Den bør ha bra batteritid. Jeg vet ikke helt hva jeg legger i "bra", da jeg ikke vet hva som er vanlig batteritid for en bærbar PC.

- Den bør fortsatt gå raskt og være "bra" i fremtiden. En PC som holder seg, med andre ord.

 

Hva med f. eks. denne? Setter pris på all hjelp og forslag til PCer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antall piksler er ikke det eneste som gjør en skjerm god. Apple sine skjermer har ofte god fargegjengivelse og innsynsvinkel og bruker høykvalitets IPS. Er høy oppløsning viktig ville jeg gått for UX31A/32VD, men hvis god batterilevetid er viktig er Air ett veldig godt valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Antall piksler er ikke det eneste som gjør en skjerm god. Apple sine skjermer har ofte god fargegjengivelse og innsynsvinkel og bruker høykvalitets IPS. Er høy oppløsning viktig ville jeg gått for UX31A/32VD, men hvis god batterilevetid er viktig er Air ett veldig godt valg.

 

Apple sine skjermer er som regel veldig bra men har til gode å se noe annet en kritikk av Air skjermene. De er dårlige på alle punkter mot konkurrentene. Derimot har MBP en knallbra skjerm så er ikke apples evne det står på, er heller at "billigproduktene" deres er skrap i forhold til prisklassen.

Lenke til kommentar

Er i samme situasjon som deg, kjøpte meg SONY Vaio Pro 13 med studentrabatt. Under 8000 kroner for en tynn 13,3" PC som veier 1 kg, god byggekvalitet (karbonfiber), 128GB SSD, 8GB ram, i5 haswell prosessor som gir god batteritid, full HD-skjerm og bakbelyst komfortabelt tastatur! :)

Endret av Trådstarter
Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Takk for alle svar! Nå har jeg et par PCer jeg kan se på. Kom gjerne med flere forslag

 

Er i samme situasjon som deg, kjøpte meg SONY Vaio Pro 13 med studentrabatt. Under 8000 kroner for en tynn 13,3" PC som veier 1 kg, god byggekvalitet (karbonfiber), 128GB SSD, 8GB ram, i5 haswell prosessor som gir god batteritid, full HD-skjerm og bakbelyst komfortabelt tastatur! :)

Hvordan/hvor kan man kjøpe PC hvor man får studentrabatt?

Lenke til kommentar

Og den har den desidert værste skjermen i prisklassen. Gå for en ultrabook av asus eller noe med en skikkelig skjerm.

 

http://www.komplett....aspx?sku=772501

 

Full hd og touch. Ellers også veldig bra.

 

Her drar du ting langt ut av proporsjoner, du legger dem frem som om MacBook Air har en latterlig dårlig skjerm, noe som slettes ikke er tilfellet. De har vell noe av de beste 1440x900 skjermpanelene på markedet og har jo fordelen av at skjermforholde er 16:10 noe som er veldig praktisk om du skal drive med litt produktivt arbeid da det gjerne er kjekt med litt ekstra skjermplass i høyden.

 

Når det er sagt så begynner oppløsningen på MacBook Air modellene å henge litt etter, nå får man flere gode alternativer med 1600x900 (16:9) og 1920x1080 (16:9) oppløsning som naturligvis vil gi et skarpere bilde enn hva MacBook Air sin 1400x900 skjerm gir, og hvis du ikke har behovet for å økning av DPI så vil du jo også få litt ekstra arbeidsflate på skjermen da du har flere piksler å ta av.

 

 

Det betyr ikke at disse skjermene med høyere oppløsning nødvendigvis holder så mye høyere kvalitet av den grunn, når det kommer til aspekter som et godt fargespekter, god innsynsvinkel og fargegjengivelse så er fremdeles MacBook Air fult på høyde, om ikke bedre enn flere av alternativene. Men vi har så absolutt sett en trend av bedre skjermer på markedet de siste året, så nå får du jo Asus Zenbook modeller med IPS skjerm og endel modeller fra Samsung med PLS og disse er jevnt over av veldig god kvalitet.

 

 

Personlig er jeg ikke spesielt imponert over Samsung 9-serie sine 1600x900 PLS-paneler, disse syntes jeg er noe blasse og har generelt noe laber innsynsvinkel og har en veldig glorete anti-glare (matt) coating som ødelegger mye av skjermopplevelsen. Her syntes jeg faktisk Samsung 7-serie med sine 1600x900 og 1920x1080 PLS skjermer virker en god del bedre, med varmere og rikere farger og ikke fult så glorete anti-glare coating på skjermene sine.

 

Asus Zenbook sine skjermer syntes jeg ikke er like solide, og de har gjerne noen i overkant blanke skjermer. Dette er jo gjerne en gjenganger med alle "touchmodellene", disse har gjerne noen skjermer som blir i overkant blanke og du kan jo stille spørsmålstegn med hvor høy verdi og hvor praktisk det er med touchskjerm når skjermen ikke er avtagbar eller vendbar på noen måte.

 

 

Apple sine skjermer er som regel veldig bra men har til gode å se noe annet en kritikk av Air skjermene. De er dårlige på alle punkter mot konkurrentene. Derimot har MBP en knallbra skjerm så er ikke apples evne det står på, er heller at "billigproduktene" deres er skrap i forhold til prisklassen.

 

Har du noe som helst dokumentasjon på dette? Alt skjermene på MacBook Air er skrap på alle områdene sammenlignet med konkurrentene er regelrett løgn. Oppløsningen er på ingen måte alt, er det noen Apple modeller som fortjener kritikk på grunn av dårlig skjerm så blir det MacBook Pro 13" og 15" uten Retina skjerm, de skjermene har sett sine bedre dager og har såpass lav oppløsning sammenlignet med hva som er normen på markedet i dag at det blir smått latterlig.

 

 

Her er studentsiden til Sony. Du får 10% rabatt på alle produktene deres. :) Det er en studentordning hos Apple også, hvor du får 6% rabatt.

 

Registrerer du deg via Studenttorget.no så får du 10% på alle Mac modeller på Apple.no, samt du har Back-To-School" tilbudet nå som vell gir deg 600kr gavekort på App Store når du bestiller ny Mac, iPhone eller iPad.

 

 

 

Når må vi ikke henge oss så alt for mye opp i skjermen her heller da, det er flere ting som utgjør en god studentmaskin og her vil jeg vell si at aspekter som et godt og solid tastatur og touchpad er vell så viktig, samt batteriet naturligvis.

 

Når det gjelder tastatur så er det vell ingen som helt matcher MacBook Air, men her blir det jo mye snakk om personlig preferanse men jeg selv syntes at tastaturet på Samsung 9-serie, som jeg bruker på jobb hver dag er skuffende dårlig til å være en "premium" maskin, etter min mening så når det ikke opp til tastaturet på MacBook Air i det hele tatt. Tastene føles løse og gir ikke noen spesielt god respons når du skriver på det, så jeg har faktisk smått problemer med min nokså effektive "touchskriving" når jeg skriver på denne maskinen på jobb.

 

På touchpad så er det jo en soleklar vinner, og det er MacBook Air uten tvil. Det er ingen Windows maskiner som kommer i nærheten av de digre, glassbelagte touchpaddene som Apple leverer. Om det skyldes Apple sin tette integrering og optimalisering av touchpad i OS X eller hva det er aner jeg ikke, men touchpadden på Samsung 9-serie er hvertfall som Windows touchpadder flest en ren frustrasjon å bruke, den er ikke spesielt presis, den er ikke spesielt responsiv og alt av finurlige "touchgestures" du kan aktivere via driveren fungerer så dårlig at det er bare å deaktivere de med en eneste gang ellers så kommer de bare i veien å ender opp med å rote til etter eller annet underveis.

 

De skal ha skryt for at den er "stor og fin", du har mye arealet å bevege fingeren på og selve touchpadden i seg selv føles solid og god, det bare synd at ytelsen og responsen ikke står i stil.

 

 

I påvente av Haswell modeller fra Asus og Samsung så har jo MacBook Air også en klar fordel når det kommer til batteriet og som kjent så konverterte jo Apple sine batteritester over til litt mer realistiske forhold for noen år tilbake, så når de rapporterer 12-timer trådløs bruk så betyr det 12-timer trådløs bruk, så med andre ord så kan du sitte på skolen med nettleseren åpen og redigere og skrive dokumenter og batteriet vil holde i ca 12 timer imotsetning til de fleste andre produsenter som oppgir en "best case" levetid som stort sett aldri matches i praksis så du alltid ender opp med 1-3 timer mindre enn det produsenten forespeiler.

 

 

Det store spørsmålet før man eventuelt går til anskaffelse av en MacBook Air er jo hvorvidt man ønsker å bruke Mac OS X eller ikke. Er du en person som er så dypt inn i Windows at du tviler sterkt på at du vil klare å bruke noe annet enn Windows så vil det jo være litt teit å anskaffe en MacBook Air om den har aldri så fin maskinvare. Du kan riktignok legge inn Windows på MacBook Air via BootCamp og få "det beste fra to verdener" men merk deg at batteriet blir en god del dårligere (vil tippe rundt 6-8 timer istedenfor 12) og touchpadden fungerer en god del dårligere osv om du kjører Windows.

 

Nå burde det ikke være noe problem å forholde deg til OS X, det fungerer da minst like bra som Windows 7 og Windows 8, det er full Office pakke tilgjengelig til OS X, samtidig som Apple sin iWork pakke kan åpne, lagre og redigere Office dokumenter uten problemer osv osv.. Men som ordtaket sier, "gammel vane er vondt å vende", så om du er skeptisk til OS X i utgangspunktet og mistenker at det kanskje ikke er noe for deg så kan det jo være verdt å ta med i vurderingen.

Lenke til kommentar

Air skjermen er skrap sammenlignet med alle ultrabooks i den klassen jo. Slutt å påstå at den er bra når den ikke er det. Resten av macbook air er ok men skjermen er fullstendig søppel(sett i forhold til konkurrenten.). En pc til 3000kr har like bra skjerm.

 

Det ville vært en befrielse om du etterhvert sluttet å dra påstander rett ut av ræva.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det ville vært en befrielse om du etterhvert sluttet å dra påstander rett ut av ræva.

 

Dere som kun har mast om antal pixler. Ikke jeg. Selvom det er ofså en gooood grunn til å unngå macbook air. Mange andre grunner også men ja det er en stor en.

 

Den maskinen er jo ren søppel om du tenker på batteri levetid, byggekvalitet, kvalitet på touchpad og tastatur. Blir forferdelig varm og bråker mye gjør den også.

 

Imponert over at du sier sånt om noe du ikke vet noe om. Klart batteritiden er nok litt mindre men det er fordi den er tilsvarende bedre også <3 Er ikke alle som liker unibody og "fikk du er feil? ja da må alt sendes inn"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Imponert over at du sier sånt om noe du ikke vet noe om. Klart batteritiden er nok litt mindre men det er fordi den er tilsvarende bedre også <3 Er ikke alle som liker unibody og "fikk du er feil? ja da må alt sendes inn"

 

Vell, nå kommenterte jeg absolutt ingenting som var overhode relatert til noe som helst som har med "unibody" eller design forøvrig å gjøre i det hele tatt. Og hva tilsier at du vet så mye mer om dette, enn det jeg gjør?

 

Du påstår at batteriet tiden er noe dårligere, den er halvvert fra 12 timer ned til 6 timer, det er jo en abnorm forskjell for de som ønsker å bruke denne som en ultraportabel studentmaskin, og batteritallene som oppgis her er sjeldent spesielt realistiske så vi snakker vell mer type 4-5 timer mot 11-12 timer, som forøvrig blir enda bedre på MacBook Air modellen når OS X Mavericks kommer om 1-2 mnd, da snakker vi en generell økning på 10-20% på OS X modeller.

 

Den er vesentlig tykkere, vesentlig tyngre, den har vesentlig dårligere batteri, den er av en serie som er kjent for mye ymse byggekvalitet, varmeutvikling og ymse kjøleløsninger, kommer med et nettverkskort som har vært kjent for mye stabilitetsproblemer og krever en svær 90w strømadapter.

 

Eneste positive med denne maskinen er en fullvolt prosessor, og en solid integrert grafikkløsning, på alle punkter som definerer en solid og portabel studentmaskin så taper den på så godt som samtlige plan mot en MacBook Air eller egentlig en hvilken som helst annen ultrabook / ultraportabel maskin. Disse maskinene er kjent for å skotte på byggekvaliteten så ting som tastatur og touchpad er ofte av noe laber kvalitet og Multicom har jo selv bekreftet at de ikke er snakk om noe annet enn et helt vanlig TN-panel på skjermen så ikke forvent allverdens til kvalitet der heller. Ikke kommer den med operativsystem heller og alt det til HØYERE pris enn en MacBook Air 13".

 

 

Dette er et klassisk eksempel på "jeg bryr meg bare om rene spesifikasjoner på papiret, og driter i alt annet maskin".

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Dårlig skjerm. Dårlig ytelse. Veier 500gram mindre(hvis du er et vanlig menneske merker du ikke forksjell. Trust me). Og en macboor air har ikke 10 timer på batteri HAHAHAHA sjekk en test.

 

Og jeg foreslo ikke den multicom pcen. Jeg foreslo en ultrabook som er bedre på alle punkter enn touchpaden. Før du drar alle under en kam bare fordi de ikke waster penger på dårlig hardware slik som du så¨burde du lære deg å lese.

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=772501

DENNE Foreslo jeg. Den er veldig mye bedre til absolutt alt og har touchscreen som er nice på en studentpc.

Endret av cannibalguppy
Lenke til kommentar

Dårlig skjerm. Dårlig ytelse. Veier 500gram mindre(hvis du er et vanlig menneske merker du ikke forksjell. Trust me). Og en macboor air har ikke 10 timer på batteri HAHAHAHA sjekk en test.

 

Kan du linke til disse testene du skriver om?

 

Leste notebookcheck sin test av siste utgave av MacBook Air: http://www.notebookc...ok.96311.0.html

 

Skjerm: helt normal kontrast og sortnivå for maskiner i prisklassen, negativt er litt lav lysstyrke samt at den er blank (jeg foretrekker matt). Ellers helt ok skjerm og omtrent snittmessig med maskiner i prisklassen. 16:10 formatet ser jeg på som et pluss for en arbeids/studie-maskin. Er ikke IPS nei, men dessverre er det ikke mange maskiner med IPS skjermer, en av grunnene er at IPS bruker en del mer strøm som gir dårligere batteritid i tillegg til å være dyrere.

Batteritid: over 13 timer med wifi avskrudd, over 10 timer med wifi påskrudd ved lett belastning.

Ytelse: Ser ut til å være helt som forventet ut fra komponentene som sitter i den, hverken værre eller bedre enn andre maskiner med de samme komponentene.

 

Jeg har ingen Mac-fan selv, men syns ikke kritikken din er korrekt ut fra tester som jeg har sett.

 

Samsungen du linker til er en fin maskin ja, men ikke uten feil den heller ;)

F.eks har den et sølv tastatur med mørkegrå "farge" på bokstavene som gjør at bokstavene ikke er lette å lese (for lite kontrast mellom sølv og grått) og svært irriterende om man ikke kan touch. Batteritiden er godt under macbook air. Ikke har den siste haswell CPU generasjon som Macbook air har osv.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Og en macboor air har ikke 10 timer på batteri HAHAHAHA sjekk en test.

 

Jeg foreslår at du "sjekker" en test eller 10 i stedet for å "konstruere" dine egne testresultater i din egen tilsynelatende innesluttede verden.

 

http://www.gizmodo.co.uk/2013/06/13-inch-macbook-air-2013-review-well-hello-battery-life/

 

http://www.anandtech.com/show/7113/2013-macbook-air-core-i5-4250u-vs-core-i7-4650u/4

 

http://www.engadget.com/2013/06/13/macbook-air-review/

 

http://www.pcadvisor.co.uk/reviews/laptop/3452770/apple-macbook-air-13in-mid-2013-review/

 

http://www.laptopmag.com/apple-macbook-air-13-inch-2013.aspx

 

Du må gjerne ha dine meninger om både Apple og Macbook Air, men den uendelige rekken av feilaktige og selvkonstruerte "fakta" du til statighet kommer med begynner etterhvert å bli noe flaut.

 

Derfor vil jeg igjen minne om at du ikke er forpliktet til å avsløre deg selv som uvitende. Det er fullt lov å la vær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...