Gå til innhold

Førstegangsvitnemål?


mrkmrk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Reglene er faktisk ganske forvirrende formulert, skal ikke forundre meg om også opptakskontoret av og til bruker feil forståelse her. Jeg har slettet noen av mine tidligere kommentarer for å unngå ytterligere forvirring.

 

Dette er gjeldene regelverk slik jeg forstår det:

 

Førstegangsvitnemål kan ikke endres. Du kan ikke ta nye fag, heller ikke forbedre fag.

 

Tar du nye fag, eller forbedrer tidligere fag, så kommer du i ordinærkvoten med disse. Det spiller ingen rolle om dette gjøres for å oppfylle opptakskrav, eller om du tar fagene for å oppnå realfagspoeng eller språkpoeng. Ganske enkelt: Du kan ikke endre førstegangsvitnemålet, og det kan ikke suppleres med tilleggsdokumentasjon gjennom kompetansebevis/fagkarakterbevis.

 

I ordinærkvoten kan du legge ved kompetansebevis/fagkarakterbevis for å dokumentere nye realfagspoeng eller språkpoeng, eller nye/fobedrede fag som inngår i opptakskrav. Disse teller med i karaktersnittet, forutsatt at de er påkrevet for opptak, hvis ikke telles de med bare hvis karakter og realfags-/språkpoeng samlet gir deg høyere poengsum. Fag som ikke inngår i snittkarakter gir heller ikke realfags-/språkpoeng.

 

Har du nye eller forbedrede fag som ikke kommer inn under forrige avsnitt, så må disse føres inn på nytt vitnemål for å bli medregnet i karaktersnittet.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Det du siterer der, krikkert, impliserer at nye fag som utløser realfagspoeng, ikke må føres på nytt vitnemål. Da har man i prinsippet sitt førstegangsvitnemål i behold. Ja, så sender man inn det, sammen med fagkarakterbevis for å få realfagspoeng. Primær eller ordinær? Ditt svar er dermed ufullstendig fordi det ikke forteller at tilleggdokumentasjon medfører ordinær kvote.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...