Gå til innhold

Hvor mange må takke nei for at venteliste


muummi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja. Sistemann som kom inn og nr. 1 og 2 på ventelisten må si fra seg plassen.

 

Aha :) Må de på ventelisteplass 1 og 2 også takke nei? Si f.eksi at 6 stk som kom inn på hovedinntaket takker nei, så vil jeg og de første seks på ventelista komme inn?

Lenke til kommentar

Jeg står som nr 3 på venteliste på studiet. Betyr det da at det er 3 stk som må si ifra seg plassen for at jeg får tilbud?

Det kommer litt an på studiet. F. eks. siving på NTNU tar opp ekstra mange folk i førsteopptaket, og så ofte ingen fra venteliste. (F. eks. kan de ta opp 60 stk på et studie med 45 plasser).

Lenke til kommentar

 

Det kommer litt an på studiet. F. eks. siving på NTNU tar opp ekstra mange folk i førsteopptaket, og så ofte ingen fra venteliste. (F. eks. kan de ta opp 60 stk på et studie med 45 plasser).

 

Det skjønner jeg..

Jeg har søkt Anvendt datateknologi i Oslo, og jeg ser på statistikken fra tidligere år, så ser jeg at i de 3-4 siste åra har mellom 16 og 26 stk fått tilbud etter supleringsopptaket.

Håper det ikke forandrer seg stort i år. :)

Lenke til kommentar

Vanligvis er det ikke nok at tre studenter trekker seg for at søker nummer tre på ventelisten får plass. Ettersom veldig mange studier tar inn flere studenter enn det egentlig er plass til som nevnt ovenfor. Skolen har en viss statistikk som de beregner med, så det kan godt hende at feks 5 studenter må si nei for at den første på ventelisten skal komme inn.

Lenke til kommentar

E

Vanligvis er det ikke nok at tre studenter trekker seg for at søker nummer tre på ventelisten får plass. Ettersom veldig mange studier tar inn flere studenter enn det egentlig er plass til som nevnt ovenfor. Skolen har en viss statistikk som de beregner med, så det kan godt hende at feks 5 studenter må si nei for at den første på ventelisten skal komme inn.

 

Er det ikke vanlig at for studier hvor dette gjøres så tar de inn så mange ekstra at de ikke etterfyller fra ventelisten i det hele tatt? Og i så fall opplyser vanligvis Samordna Opptak om dette.

Lenke til kommentar

E

 

Er det ikke vanlig at for studier hvor dette gjøres så tar de inn så mange ekstra at de ikke etterfyller fra ventelisten i det hele tatt? Og i så fall opplyser vanligvis Samordna Opptak om dette.

 

Tror det er litt forskjell rundt omkring dette. På studiet jeg står på venteliste til så har det de siste årene vært planlagt 70 studieplasser, mens de har gitt tilbud til rundt 100. Og etter supleringsopptaket så har det vært fra ca 116-126 stk som har fått tilbud om plass.

Lenke til kommentar

Hva skjer om ikke nok personer av de som kommer inn sier nei? Studier med 45 plasser hvor de tar opp 60 stk?

Som regel ikke noe problem. Studiene der de gjør det slik, f. eks. siving ved NTNU, deler mange basisfag med andre linjer. I dette tilfellet blant annet Matte1, exphil og ITGK. Så kanskje det blir litt overvekt på ene linja, men over mange linjer og 1000+ studenter jevner det seg ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...