Gå til innhold

Få gamle videoklipp inn på PC - Panasonic SX3


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Under opprydning i kjelleren kom jeg over et gammelt Videokamera fra 1996, et Panasonic SX3. Jeg klarte ikke finne noe info om dette ved å Google, derfor spør jeg her.

 

Er det mulig å få videoer fra disse tapene inn på PC? Kameraet har S-video out og AV out (en slags jack-plugg som passer i denne)

 

Hva trenger jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det enkleste er å skaffe en overgang mellom kameraets utganger og firewire. Da kan du bruke et videoredigeringsprogram og overføre filmene. Windows movie maker burde fungere.

 

Jeg antar også at du kan koble kameraet til en dvd opptaker med harddisk og brenne ut opptaket på en dvd etterpå. Det er det enkleste, men da må du overføre fra dvd til pc etterpå om du skal ha det på pcen.

 

Valgte dvd metoden selv, hovedsakelig pga enkelheten. Får da fiks ferdige plater komplett med meny og titler.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Hei,

 

Får man S-video til firewire? Det tror jeg kansje ikke.

 

Får man DVD-opptakere med S-video in? Sliter litt med å finne riktig kabeltyper her...

 

Har du hørt om canopus advc-110? Det tror jeg kanskje ikke.

 

Får man DVD-opptakere UTEN S-video inn? Alle jeg har sett har hatt det i fronten. Bruekr du en S-video + RCA til firewire boks kan du sannsynligvis bruke firewire inn på dvd opptakeren. Du må da bruke manuell opptak, da styringen som dvd opptakeren gjør av videokameraet krever firewire på kameraet også. Uansett har du mange muligheter:

 

1 -Bruke S-video (video) + RCA (lyd) inn på dvd opptaker

2 -Bruke en scartovergang, og plugge S-video + rca via scartovergangen til scart inngangen på dvd opptakeren

3 -Bruke en s-video + rca til firewire overgangsboks og koble til pc eller dvd opptaker

 

Skal du ha det på pcen, hadde jeg skaffet meg en s-video + rca til firewire overgangsboks, og importert videoene via windows movie maker.

Lenke til kommentar

Det er ingen fordel med å bruke de overprisete boksene eller firewire.

Det var linket en USB dongle tidligere i tråden, den ser ut som den mangle captur programvare.

 

Kjøp en TerraTec Grabby. Den har alt du trenger (inkludert S-video).

Det er to forskjellige (var bare en før), sammenlikn dem.

http://www.dustinhom...tec-grabby-usb/

http://www.dustinhom...grabber-pc-mac/

 

Mulig den dyreste er en ny versjon.

 

Dustin har også alle de dyre boksene. For noen år siden da jeg gjorde undersøkelser på dette var konklusjonen at de dyre boksene ikke ga noe ekstra kvalitet over USB donglene.

http://www.dustinhome.no/xgroup/22516/ekstern/

Endret av arthon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Terratecen krever drivere, software som støtter videooverføring via usb, og gir kun 25 Hz video dvs masse flimring.

 

Mitt foslag er plug n play, høy videokvalitet, ingen drivere og du kan velge og vrake i videoredigeringsprogrammer inkludert windows movie maker.

Lenke til kommentar

Terratecen krever drivere, software som støtter videooverføring via usb, og gir kun 25 Hz video dvs masse flimring.

 

Mitt foslag er plug n play, høy videokvalitet, ingen drivere og du kan velge og vrake i videoredigeringsprogrammer inkludert windows movie maker.

Så koster også de GRASS VALLEY boksene du foreslår fra 1500.- til 2400.- og det er det kanskje ikke verdt for en som har funnet et gammelt kamera.

 

Etter de sammenliknings testene jeg så for et par år siden så var det ikke noe ekstra å hente med dyre bokser på gamle Hi8 taper i forhold til USB dongle.

 

Jeg har den TerraTec grabby til 300.- og den kjører den Hz som kamera har tatt opp på, verken flimrer eller har problematiske drivere eller vanskelig software.

Software er bare for å capture klipp, redigeringen gjøres best f.eks. i Premiere Pro.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Kanskje denne overgangen er brukbar, kar ikke så mye kjennskap til dette men vet at enkelte løsninger kan være knotete og installere drivere.

 

Eller så er det mange forskjellige løsninger.

 

Prøvde denne: http://altitec.no/adapter-fra-a-v-og-s-video-til-usb-gjor-dine-gamle-vhs-filmer-digitale.html men den funka ikke. Utrolig dårlig software som fulgte med. Var et videoredigeringsprogram som het Ulead men det ble ikke installert av seg selv (måtte finne det med å bla gjennom CDen). Når man puttet i CDen kom det opp en meny med blant annet valget 'Install'. Når jeg gjorde dette installerte den et eller annet program fra honestech og dette krevde product key som ikke fulgte med.

 

Jeg trodde et bittelite øyeblikk at Ulead skulle klare å capture video fra kameraet men programmet krasjet bare og de videofilene som ble laget var ikke avspillbare.

 

Må nok prøve noe annet ja. Råd har jeg jo fått mange av så jeg må bare se det an. Har ikke ønske om å bruke så alt for mye penger på dette, men hadde vært gøy å få digitalisert de gamle filmene.

Lenke til kommentar

Prøvde denne: http://altitec.no/ad...r-digitale.html men den funka ikke. Utrolig dårlig software som fulgte med. Var et videoredigeringsprogram som het Ulead men det ble ikke installert av seg selv (måtte finne det med å bla gjennom CDen). Når man puttet i CDen kom det opp en meny med blant annet valget 'Install'. Når jeg gjorde dette installerte den et eller annet program fra honestech og dette krevde product key som ikke fulgte med.

 

Jeg trodde et bittelite øyeblikk at Ulead skulle klare å capture video fra kameraet men programmet krasjet bare og de videofilene som ble laget var ikke avspillbare.

 

Må nok prøve noe annet ja. Råd har jeg jo fått mange av så jeg må bare se det an. Har ikke ønske om å bruke så alt for mye penger på dette, men hadde vært gøy å få digitalisert de gamle filmene.

Easycap er ganske sikkert utdatert vare, så den bør du returnere umiddelbart og få igjen pengene.

Sjekket Easycap's hjemmeside og der ser det ikke ut som det har vært noen aktivitet siden 2009.

 

Du kan regne med at Ulead softwaren er for gammel til å fungere på noen Windows program etter XP.

 

http://easycap.co.uk/

 

Hvis du skulle ende opp med å kjøpe et av TerraTec produktene så burde du gå her og oppdatere softwaren til en nyere versjon.

Ikke gå til Magix software siden å oppgrader.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Prøvde denne: http://altitec.no/ad...r-digitale.html men den funka ikke.

Som jeg skrev så kan dette være knotete, har ikke prøvd dette selv så jeg kan dessverre ikke gi deg noen tips, du har 14 dagers angrerett så det er bare og kontakte de så får du pengene tilbake.

 

 

Easycap er ganske sikkert utdatert vare,

 

 

Står da at det skal fungere med W7 64 bit, så det er nok noe annet som er problemet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Står da at det skal fungere med W7 64 bit, så det er nok noe annet som er problemet.

Veldig mange drivere som ble skrevet for første utgaven av Win7 virker ikke mer etter alle oppdateringene Win har hatt.

Hadde liknende med TerraTec Grabby. Magix software fungerte fint en stund. Etter å ikke ha brukt det et år virket det ikke mer. Oppdaterte nytt software versjon (var til og med ny GUI) og alt fungerte normalt.

 

Tydeligvis mange som har samme problemet hvis man søker litt på nettet. Her er en youtube video fra desember som kanskje kan hjelpe;

Sjekk kommentarene for flere tips. Prøv også å finn en oppdatert versjon av Ulead softwaren, den er også ganske sikkert utdatert.

 

Lenke til kommentar

Tydeligvis mange som har samme problemet hvis man søker litt på nettet.

 

Jeg hater ihvertfall problemer med kompatibilitet på eldre type dippedupper som skal kobles til datamaskinen, brukte sikkert 20 timer på å få et IP-kamera oppe og gå :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Som jeg skrev så kan dette være knotete, har ikke prøvd dette selv så jeg kan dessverre ikke gi deg noen tips, du har 14 dagers angrerett så det er bare og kontakte de så får du pengene tilbake.

 

 

 

 

Står da at det skal fungere med W7 64 bit, så det er nok noe annet som er problemet.

 

Heisann, jeg klandrer deg ikke :-) Jepp, jeg bare returnerer produktet, det går nok fint.

Lenke til kommentar

Veldig mange drivere som ble skrevet for første utgaven av Win7 virker ikke mer etter alle oppdateringene Win har hatt.

Hadde liknende med TerraTec Grabby. Magix software fungerte fint en stund. Etter å ikke ha brukt det et år virket det ikke mer. Oppdaterte nytt software versjon (var til og med ny GUI) og alt fungerte normalt.

 

Tydeligvis mange som har samme problemet hvis man søker litt på nettet. Her er en youtube video fra desember som kanskje kan hjelpe;

Sjekk kommentarene for flere tips. Prøv også å finn en oppdatert versjon av Ulead softwaren, den er også ganske sikkert utdatert.

 

Hei, takk for tips. Tror jeg fikk driveren til å fungere, men i et videoredigeringsprogram kommer enheten opp med navnet OEMDevice og ingen programmer klarer å capture video. Ulead er visst overtatt av Corel og deres nyeste videoredigeringsprogram hjalp ikke.

 

Etter få sekunder i Ulead med det man tror er capture kommer det en feilmelding:

 

post-308505-0-50209200-1374220692_thumb.jpg

 

 

Og her er resultatet av video, rett og slett et forstyrret stillbilde:

 

post-308505-0-06373700-1374220693_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kanskje denne overgangen er brukbar, kar ikke så mye kjennskap til dette men vet at enkelte løsninger kan være knotete og installere drivere.

 

Eller så er det mange forskjellige løsninger.

 

Knall!!

 

Denne tråden fikk meg til å huske at jeg har 4 timer video på kassetter fra en USA ferie vi tok i 2001.

Disse skal jeg finne. Knall tips med den overgangen der :)

 

EDIT: Oi, ser det var noe problemer med denne overgangen. Hmm, hva kan man bruke for å spille det inn i skikkelig kvalitet tro?

 

Er det aller beste å kanskje sende inn tapes-ene til et firma som kan gjøre det skikkelig?

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Knall!!

 

EDIT: Oi, ser det var noe problemer med denne overgangen. Hmm, hva kan man bruke for å spille det inn i skikkelig kvalitet tro?

 

Er det aller beste å kanskje sende inn tapes-ene til et firma som kan gjøre det skikkelig?

Les hele tråden så ser du at det finnes bedre og like billige alternativer.

TerraTec Grabby fungerer helt fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...