Gå til innhold

Hvilke bredbånd? Til skole og litt youtube..


Anbefalte innlegg

Hei

 

Lurer veldig på hvilke hastighet jeg trenger? og hvilke leverandør?

 

Skal sitte mesteparten av dagen med skolearbeid på itslearning. Og min samboer skal litt på youtube avogtil.

Ser Canal digital er veldig dyre. Linja må være rask nok til å få åpna youtube, men det trenger ikke å gå fort. Det må også være fri bruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer veldig an på hvor du bor, ettersom hastigheter på linjer kan variere. Storbyer har som regel mange linjer tilgjengelig, og mindre tettsteder har færre linjer tilgjengelig. Vanlig surfing og streaming av youtube-videoer krever ikke noe særlig mer enn en vanlig 20/1 linje, med mindre du laster opp store filer på nettet eller streaming i høy hd oppløsning.

 

http://www.bredbandsguiden.no/ - ved hjelp av denne linken kan du lett finne det beste selskapet for hvor du bor, samt prisoversikt fra de forskjellige leverandørene.

 

Håper dette hjelper.

Lenke til kommentar

Her er det helt klart youtube som er det som krever mest.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/YouTube#Quality_and_codecs

 

Spørs altså hvilke kvalitet man velger å spille av på. Ser ut til at man kommer langt med en 6,1Mbit/0,5Mbit linje eller høyere - og det med 1080p (FullHD) materiale. Om man velger å begrense seg til 720p ser det ut til at man kan klare seg på 3,1Mbit/0,5Mbit som minimum

Lenke til kommentar

Takker så mye for den guiden!

 

Trenger bare ett minimum av kvalitet til youtube

 

Ser ut som man kan få en 5/0,5 linje til 300kr mnden. Dette høres jo greit ut da jeg ikke har planer enn å laste opp noe annet enn små vedlegg. Men det kommer kansje linjeleie i tillegg på sånne abb?

 

Vil youtube stoppe helt opp med 5/0,5 med minste kvalitet?

Lenke til kommentar

Takker så mye for den guiden!

 

Trenger bare ett minimum av kvalitet til youtube

 

Ser ut som man kan få en 5/0,5 linje til 300kr mnden. Dette høres jo greit ut da jeg ikke har planer enn å laste opp noe annet enn små vedlegg. Men det kommer kansje linjeleie i tillegg på sånne abb?

 

Vil youtube stoppe helt opp med 5/0,5 med minste kvalitet?

Om det er DSL-teknologi kommer vel kobberleie på ~70 i måneden, sett at du ikke har fasttelefon. Om det derimot kommer via kabeltv/fiber må man ikke ut med kobberleie.

 

Med 5Mbit kan man av og til, på 1080p (FullHD) på youtube, kunne oppleve buffering. Da er det enten å vente noen sekunder, eller å velge 720p istedenfor 1080p.

 

Konklusjonen er at youtube + surfing fungerer bra med en 6,5/0,5-linje. Spørsmålet er om du kan forsvare en prisøkning på 220,- i måneden for en mye raskere linje, som du antagelig ikke kommer til å få så veldig stor forskjell med. Litt raskere lastetider på surfing er nok det du kommer til å merke det på.

Lenke til kommentar

Takker for hjelpen! Da går jeg helt klart for en 5/0,5 linje:)

 

Har hatt kanal digital abb før og da kobla de til en ruter i stua. Husker ikke helt om det var via tlf eller kabel. Men har jo kabel tv også også i huset med de vanligste kanalene. Må prøve å få det via kabelen da for å slippe leie.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg har en 5/0,5 linje nå (egentlig 6Mbit, men får ikke mer ut av kobberet her) og Youtube fungerer helt fint. Klarer å se 720 videoer også uten at det stopper opp for buffring, sett at jeg ikke driver med mye annet samtidig selvsagt. Hender med sjeldne mellomrom at linja får litt hikke, men det høres ikke ut som du har *så* store krav at det gjør noe

 

Å laste opp videoer til youtube derimot er en prøvelse i tolmodighet..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

It's learning trenger du ikke bekymre deg for. Det er strengt tatt bare en helt vanlig nettside som kan brukes på mobilt bredbånd også om så skulle være.. Akkurat den biten tror jeg går på alle nettlinjer

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Det er vel ikke værre enn å bestille 2/1 og se om det går. Skulle være en lett sak å oppgradere hastigheten hvis det viser seg å være for lite..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...