Gå til innhold

Spørsmål vedrørende kjøp av gaming-laptop


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har tenkt lenge på å kjøpe meg en gaming-laptop. Hadde selvsagt gått for en stasjonær, men er for tiden student så det blir lite til overs med plass. Laptopen må ha god ytelse, så det er vanskelig å finne noe brukbart. Min største frykt er selvfølgelig at laptopen tar fyr eller bryter sammen etter 1 år.

Når det kommer til pris, så er jeg på utsikt etter noe mellom 12-14 000,- da dette virker som et realistisk prisområde for noe som funker greit nok. Tenkte veldig lenge på MSI GT70 og Asus G75VW, men så fant jeg en fra Multicom som virket for god til å være sann. http://www.multicom....t-p/c/p10624666

 

Vet at byggekvaliteten kanskje ikke er like god, men lurer på om dette er et godt kjøp. Er det noen som har erfaringer fra multicom sine maskiner?

 

Har også vurdert Alienware, men føler det blir litt vell mye lys for pengene etter at Dell tok over.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pc'n så grei ut, har ikke så my peiling på laptoper, men jeg så at det bare var 500GB lagringsplass. Blir kanskje full fort hvis du spiller mye forskjellig etter 1 - 2 år?

 

Multicom laptopene ser veldig solid ut så tror ikke de kommer til å bryte sammen. Du bør kanskje lese litt opp på støynivå og varme.

 

Alienware er som regel over priset og ser veldig fancy ut. Anbefaler ikke Alienware og Acer. Asus derimot kan jeg anbefale.

Lenke til kommentar

Skulle til å anbefale Msi GT70, før jeg så du skrev det, men jeg ville faktisk gått får en pc med høy byggekvalitet. Kjøpte selv en Asus laptop og fokuserte kun på spesifikasjoner (cpu, gpu, ram) fordi jeg skulle bruke den til spill, men etter en stund hadde jeg nok satt mer pris på en godt bygget pc med en bedre skjerm og innebyggete høytallere. Nå skal jeg snart kjøpe en stasjonær pc allikevel, men gjort er gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jau, 500gb er litt lite, men tenker å kjøpe 1tb hdd separat iforhold til pris. Men det er sant som dere sier at byggekvalitet, samt støy og kjøling er de viktige faktorene her. MSI'en er litt dyrere, men samtidig skal den også være best når det kommer til byggekvalitet, med spesielt høy fokus på kjøling. Har hørt at Asus er veldig mye plastikk og mer plastikk.

Lenke til kommentar

Eh? MSI har dessverre en historie full av utilstrekkelig kjøling i sine gaming laptoper, og får også ofte kritikk for en noe sjuskete byggekvalitet og materialvalg. Og Asus har helt ok byggekvalitet, i hvert fall ikke noe dårligere enn MSI, jeg vil si tvert i mot.

 

Enkelt og forkortet:

Asus leverer de stillest gående laptopene (G-serien), med ok bygge-/materialkvalitet og kjøling.

Multicom leverer de billigste i forhold til ytelse, med ok byggekvalitet og kjøling, og er også de mest fleksible i forhold til hardware, OS etc.

Alienware leverer de dyreste, men er vel også et hakk bedre på material- og byggekvalitet. (Snakker ikke om design/utseende.)

 

De andre to som leverer laptoper med kraftige nok skjermkort, er MSI og Toshiba (Qosmio). De utmerker seg i grunnen ikke med noe spesiellt positivt i det hele tatt, men har som sagt en noe brokete historie både med hensyn til kvalitet og kjøling.

 

Jeg ville egentlig bare ha vurdert enten Asus G-serie eller Multicom, avhengig av hva man vektlegger. Alienware er for dyre, selv med den ekstra kvaliteten.

MSI/Toshiba ville jeg bare vurdert dersom det hadde vært et knakende godt tilbud. Dvs. vesentlig billigere enn en tilsvarende kraftig Multicom.

Endret av thomit
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ah okai, det var nytt for meg vedrørende MSI. Setter stor pris på feedbacken iallefall. Holder meg unna MSI og Alienware isåfall. Vet at Alienware er toppkvalitet når det kommer til komponenter og byggekvalitet, men jeg føler at designet påvirker prisen litt for mye.

 

Takker for svar

Lenke til kommentar

Ah okai, det var nytt for meg vedrørende MSI. Setter stor pris på feedbacken iallefall. Holder meg unna MSI og Alienware isåfall. Vet at Alienware er toppkvalitet når det kommer til komponenter og byggekvalitet, men jeg føler at designet påvirker prisen litt for mye.

 

Takker for svar

 

Komponentene i Alienware er akkurat de samme som i de andre. Det er i presisjonen i sammenføyninger etc. og i generell materialkvalitet at de hever seg et lite hakk over de andre. Fremdeles et godt steg opp til "proffe" laptoper som HP EliteBook og Dell Precision og et par andre, dog.

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om MSI har en historie med dårlige kjølere betyr ikke det at de nye har det, men jeg er ikke ekspert. Søk litt på nettet og les reviews. Søk kanskje etter varmeproblemer og se om du finner noe. Hvis det er få som klager, hadde jeg gått for MSI.

Lenke til kommentar

Komponentene i Alienware er akkurat de samme som i de andre. Det er i presisjonen i sammenføyninger etc. og i generell materialkvalitet at de hever seg et lite hakk over de andre. Fremdeles et godt steg opp til "proffe" laptoper som HP EliteBook og Dell Precision og et par andre, dog.

Kan også nevne at batteriene i Alienware-laptopene holder seg veldig bra, jeg har fortsatt 6-7 timer batterilevetid på min M14x R2 etter et drøyt år med bruk :w00t:

Selv om MSI har en historie med dårlige kjølere betyr ikke det at de nye har det, men jeg er ikke ekspert. Søk litt på nettet og les reviews. Søk kanskje etter varmeproblemer og se om du finner noe. Hvis det er få som klager, hadde jeg gått for MSI.

Et veldig viktig poeng, og det jeg fant av tester tyder på at kjølinga er rimelig grei i GE70.

Lenke til kommentar

Men så er de i gang igjen, med splitter nye GT70 Dragon Edition. Anandtech er veldig lite imponert over temperaturene de målte. Samme sted kan man også lese en helt ny test av GE40, og heller ikke der får kjølingen mye skryt.

 

Nå kan selvfølgelig en hvilken som helst produsent få problemer med kjølingen på en av sine modeller innimellom. Det er ikke mer enn 3 genersjoner tilbake at Asus hadde et likt rykte som det MSI sliter med ennå, f.eks. (G51/71, W90 ...) Og Alienware og Clevo har også hatt en og annen mandagsmodell. Det er bare det at det ser ut til å gå igjen med hyppigere mellomrom når det gjelder MSI, og tildels Toshiba. Mens Asus har skjerpet seg betraktelig i den samme perioden.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Men så er de i gang igjen, med splitter nye GT70 Dragon Edition. Anandtech er veldig lite imponert over temperaturene de målte. Samme sted kan man også lese en helt ny test av GE40, og heller ikke der får kjølingen mye skryt.

 

Nå kan selvfølgelig en hvilken som helst produsent få problemer med kjølingen på en av sine modeller innimellom. Det er ikke mer enn 3 genersjoner tilbake at Asus hadde et likt rykte som det MSI sliter med ennå, f.eks. (G51/71, W90 ...) Og Alienware og Clevo har også hatt en og annen mandagsmodell. Det er bare det at det ser ut til å gå igjen med hyppigere mellomrom når det gjelder MSI, og tildels Toshiba. Mens Asus har skjerpet seg betraktelig i den samme perioden.

Sikkert riktig, det. En jeg kjenner hadde en Toshiba laptop (ikke gaming) som smeltet da han brukte den. Det var riktignok i et varmere land enn norge, men innendørs i et hus med Air Condition.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...