Gå til innhold

MacBook Pro Retina kan få Haswell-prosessor


Anbefalte innlegg

Haswell har kun en viss % andel ytelsesforbedring fra forrige "tic-toc". Men som man vet we ikke ytelsesforbedring alt Intel jobber med eller Apple for den saks skyld. Haswell har mange forbedringer utover ytelse og som er godt egnet for laptops. I tillegg kommer Apple med store forbedringer i OSX som også bidrar til et vesentlig bedre produkt kombinert med Haswell.

 

ift. skjermkort, jeg er ikke opptatt av om jeg kan kjøre BF3 på en MPB, MBA eller rMBP jeg er derimot optatt av resten av verktøyet og "general-purpose computing" kraften i HD5200 begynner å bli bra og deretter er det opp til programvareleverandørene å utnytte dette godt nok.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At Apple med dette går bort ifra nVIDIA sin proprietære CUDA løsning og for alvor pusher OpenCL er jo også kjempe positivt for hele markedet, ikke bare for Apple og OS X men for alt fra Windows til Linux også da OpenCL er en åpen og fri standard som kan kjøre på alt fra Intel, AMD til nVIDIA skjermkort til ARM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At Apple med dette går bort ifra nVIDIA sin proprietære CUDA løsning og for alvor pusher OpenCL er jo også kjempe positivt for hele markedet, ikke bare for Apple og OS X men for alt fra Windows til Linux også da OpenCL er en åpen og fri standard som kan kjøre på alt fra Intel, AMD til nVIDIA skjermkort til ARM.

Kun i første øyekast. OpenCL er veldig simpelt i forhold til funksjonaliteten til CUDA, og glem ikke at CUDA-compilatoren har blitt open source. Programmeringsmulighetene og fleksibiliteten til CUDA er helt enorm. Parallelt med dette har også Nvidia sine utvidelser for OpenGL som gjør GPUer svært programmerbare, mens standard OpenGL blir bare veldig tungvint og ineffektivt i forhold. Problemet med Khronos er at spesifikasjonene vil alltids henge langt etter siden de også tilpasses mindre avansert maskinvare. Selv for de offisielle OpenGL-spesifikasjonene henger Intel langt etter, og OpenGL-støtten er ikke like god. Så med overgang fra Nvidia-brikker gir de slipp på god og stabil OpenGL-ytelse (også tung GLSL), den mest solide OpenCL-implementasjonen, noe jevnhet i bildeflyt, og all ekstra CUDA-funksjonalitet.
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg tror ikke neste genrasjons Mac book pro retina kommer til å ha dedikert skjermkort, fordi det ikke er nødvendig hvis du har et kraftig integrert skjermkort.

 

De som ønsker seg en mac med retina skjerm, er ikke de som først og fremst vil spille dataspill på den. De vil ha en mac som er lett å ha med seg rundt og som har nok ytelse til å fullføre oppgaver, som krever ganske mye kraft. I tilegg vil de ha nok batteri for disse oppgavene. Derfor er det ikke stort bruk for et sekundært skjermkort som er kraftigere, og da klarer å spille de flese spill på en respektabel ytelse.

 

De kan godt tenkes at det vil være to skjermkort, men jeg står fast ved at det er mer sannsynelig at det er et skjermtkort.

 

Det blir spennende og se hvem av oss som har rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...