Gå til innhold

Mutasjon - stammer vi alle fra svarte mennesker?


Ruixi

Anbefalte innlegg

Jeg har lest et sted at vi alle egentlig stammer fra svarte mennesker med svarte øyner og svart hår. De som har blå øyner, har egentlig en mutasjon av den svarte øynefargen.

 

En annen ting jeg kom til å tenke på da var Adam og Eva. På alle bildene jeg har sett av de, har det vert hvite.

 

 

Er det noen som vet om dette er sant, eller som vet/har mer informasjon om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kalles evolusjon. Ettersom mennesket vandret ut fra Afrika tilpasset de seg de nye forholdene. Hvorfor du blander inn bibeleventyr skjønner jeg ikke..

 

Jeg blander inn bibeleventyr fordi hvis vi stammer fra svarte burde vell Adam og Eva vert svarte også.

Lenke til kommentar

Det står ingenting i bibelen om hvilken hudfarge de hadde. Jeg synes uansett ikke det er særlig klokt å sammenligne vitenskap og religion, da dette er to ting som sjelden stemmer overens

 

Ja det er vell sant det.

 

Prøver bare å finne linker til ting som henger sammen. Men hva med mutajonen av øyefarge da, vet du noe om det?

Lenke til kommentar

Det er det samme som med Jesus -- som mer sansynlig ville sett slik ut jesus-reconstructed.jpg

 

Basert på utseendet til jødene på den tiden.

 

...

 

Adam og Eva fra bibelen, dersom de var basert på de virkelige forfedrene til araberene og jødene for 6000 år siden, ville ikke sett spesielt ulike ut.

 

---

 

Alle mennesker stammer fra afrika, derimot, lengre tilbake i tid, og hadde praktisk talt hele menneskeslekten fungerende gener for melaninproduksjon.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

1. Ja, det var eit mutasjon som hende i Midtausten/Asia då menneska som jegerar gradvis utforska terrenget nordover frå Afrika. Då missa ein det krulla, svarte håret, og både augefarge og hudfarge vart gjennom mutasjon ljosare.

 

2. Detaljar rundt gamle segn vil alltid vera tilpassa gjeldande generasjon, og dimed blir gamle sanningar med tida borte.

Lenke til kommentar

Du har flere andre bevis på mutasjon i kroppen din, hvis du ser på øyekroken din i speilet er det rester etter et 2.sett øyelokk, innerst mot nesen. Blindtarmen er også en, for ikke å snakke om "halebeinet". Vi har flere rester vi kanskje helst skulle blitt kvitt, spesielt de som har knekt halebeinet før, eller fått blindtarminfeksjon :)

Lenke til kommentar

1. Ja, det var eit mutasjon som hende i Midtausten/Asia då menneska som jegerar gradvis utforska terrenget nordover frå Afrika. Då missa ein det krulla, svarte håret, og både augefarge og hudfarge vart gjennom mutasjon ljosare.

 

2. Detaljar rundt gamle segn vil alltid vera tilpassa gjeldande generasjon, og dimed blir gamle sanningar med tida borte.

 

Du får det til å høres ut som om det krøllete, svarte håret og de mørke øynene nærmest falt av på vei ut av Afrika. Det en må huske på er at menneskerasen har eksistert i hundretusener av år før den gangen for ca 6000 år siden noen begynte å snakke om Adam og Eva. Når en tar det inn i betrakningen er det ikke lenger like rart at vi ser litt forskjellige ut på forskjellige steder. Jeg anbefaler å lese Ishmael av Quinn for et spennende perspektiv på skapelsesberetningen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du har flere andre bevis på mutasjon i kroppen din, hvis du ser på øyekroken din i speilet er det rester etter et 2.sett øyelokk, innerst mot nesen. Blindtarmen er også en, for ikke å snakke om "halebeinet". Vi har flere rester vi kanskje helst skulle blitt kvitt, spesielt de som har knekt halebeinet før, eller fått blindtarminfeksjon :)

 

Du blander mutasjon med tilbakedannelse. Mutasjoner er ganske enkelt endringer i et individs arvematerial, mens tilbakedannelse, som for eksempel blindtarmen som du nevner, er deler av et individs kropp som ikke lenger innehar de originale karakteristikkene og/eller bruksområdene. Tilbakedannede lemmer og organer kan både være uten brukbar funksjon eller ha nye funksjoner som ikke eksisterte da disse først utviklet seg.

 

Blindtarmen vår for eksempel, hadde en funksjon for våre forfedre, men den har siden mistet sin originale funksjon, og er i praksis ubrukelig for et voksent moderne menneske.

Endret av SnurreFisken
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bare en korrigering:

 

Jeg stiller meg sterkt tvilende til at hele menneskeheten på ett punkt har vært svarte. Faktum er at mennesker og alle andre aper, "naturlig" er hvite.

 

Samtlige aper (sjimpanser, gorilla osv, osv) er faktisk hvite under pelsen. Det er ikke slik at vi på et punkt har mutert til lys hud, tvert om. Det er afrikanerene som har mutert huden svart for å stå imot solsteken etter å ha oppholdt seg rundt ekvator i lang tid. Etter å ha mistet pelsen fantes de inget naturlig skydd mot stråling fra solen. For å motvirke de skadelige effektene har genene automatisk mutert til høy produskjon av melanin, som beskytter huden i motvirkende grad fra skadelig stråling. De forfedrene som har forlatt ekvator og i etterkant mistet pelsen har også beholdt sin naturlige hudfarge.

Lenke til kommentar

Bare en korrigering:

 

Jeg stiller meg sterkt tvilende til at hele menneskeheten på ett punkt har vært svarte. Faktum er at mennesker og alle andre aper, "naturlig" er hvite.

 

Samtlige aper (sjimpanser, gorilla osv, osv) er faktisk hvite under pelsen. Det er ikke slik at vi på et punkt har mutert til lys hud, tvert om. Det er afrikanerene som har mutert huden svart for å stå imot solsteken etter å ha oppholdt seg rundt ekvator i lang tid. Etter å ha mistet pelsen fantes de inget naturlig skydd mot stråling fra solen. For å motvirke de skadelige effektene har genene automatisk mutert til høy produskjon av melanin, som beskytter huden i motvirkende grad fra skadelig stråling. De forfedrene som har forlatt ekvator og i etterkant mistet pelsen har også beholdt sin naturlige hudfarge.

 

Hvis tidlige mennesker (eller hva de nå var på det aktuelle tidspunktet) derimot mistet pelsen før de forlot ekvator, som du sier, så er det naturlig å tro at de hadde mørk hud.

 

Sjimpanser er meget mulig naturlig hvite fordi de har pels, og mennesker som er hvite er det fordi de bor i strøk med svakere sol.

 

Strengt tatt er ikke mennesker mer naturlig hvite enn de er svarte (begge er reaksjoner/justeringer i henhold til miljøet).

Lenke til kommentar

Hvis tidlige mennesker (eller hva de nå var på det aktuelle tidspunktet) derimot mistet pelsen før de forlot ekvator, som du sier, så er det naturlig å tro at de hadde mørk hud.

 

Det baserer du på?

Jeg har inntrykk av at en slik mutasjon ikke er gjort i en håndvending.

 

Spør deg selv: Hva er mest sannsynlig?

 

At de individer som oppholdt seg på ekvator muterte en gang eller at hele menneskeheten muterte først i afrika så igjen etter å ha forlatt afrika. Rart at at ikke 95 prosent av kloden er negere i så fall.

 

Nei, dette er en mutasjon som har tatt lang (veldig lang) tid å inntreffe. Hvis du ser på resten av verden vil du se at hudfarge varierer etter breddegradene og hvor hett det er på lokasjonen. India for eksempel, som er veldig nære afrika og hvor denne befolkning har vært rimelig uniforme (isolert) historisk i lang tid, er omtrent som negere i hudfargen. Videre utover sørøst asia, etterhvert som heten også avtar, er gradienten hvitere ut mot kamkatcha, til den er omtrent helt hvit igjen. Hva forteller det oss? At hudfarge er en ting som tar rimelig lang tid å mutere og at permanent (født) melanin svartfarge kun inntreffer i de aller heteste områder i verden. Det er forskjell på det å ha pigment i huden (tåle uv-lys) slik at man ikke blir solbrent og kan tilvenne seg til lysnivå og det å være nærmest født uv-klar, som negeren er. Jeg vil påstå at denne forskjellen er så merkverdig at det ikke kan tilegnes en simpel sekvens av mutasjoner slik mottagelighet for solbrenthet er. Det er et helt annet beist, en helt annen del av DNA- sekvensen som er blitt mutert for noe slikt å oppstå.

Lenke til kommentar

Det baserer du på?

 

Det baserer jeg på ordet hvis. Jeg antar du overså det.

 

At de individer som oppholdt seg på ekvator muterte en gang eller at hele menneskeheten muterte først i afrika så igjen etter å ha forlatt afrika. Rart at at ikke 95 prosent av kloden er negere i så fall.

 

Her snakker du om endringen i hudfarge som en slags av/på-bryter i form av en enkelt mutasjon, men senere beskriver du jo hudfarge slik det virkelig er: en gradvis overgang, noe det nødvendigvis også må være genetisk (siden folk blir født med alskens grader av melanin).

 

Jo sterkere sol, jo mer UV-beskyttelse er nødvendig for å unngå hudkreft. Men når melanin absorberer UV-strålingen, tar den også nødvendig stråling vekk fra produksjonen av vitamin D. Derfor blir folk lyse(re) i områder med mindre sol.

 

Selvsagt er dette en utvikling som tar lang tid, som det meste i evolusjonær sammenheng. Hvor mørke de hvites forfedre var før de forlot Afrika, kommer helt an på hvor de var og hvor lenge de befant seg der. Men det er ingenting i veien for at de ble mørke først, og så lyse igjen senere (bortsett fra D-vitaminmangel om de migrerte for raskt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...