Gå til innhold

På jakt etter nytt spill


Anbefalte innlegg

Jeg trenger noen gode tips til nye/nytt spill.

 

Jeg ser etter noe alla Victoria 2, Hearts of Iron eller Civ serien, altså strategi.

 

Krav;

 

- Tidsaspektet bør helst være 1600-1990

- Ikke alt for avansert og krevende (Noe lettere enn Victoria og HoI blir satt pris på)

- Gjerne god historie/fortelling som Victoria 2

 

Takker for alle bidrag som måtte komme!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvd total war serien?

Empire total war tar for seg årene 1700-1800. Velg en europeisk nasjon og kjemp i nesten hele verden (nord amerika, europa og india.

 

Napoleon total war tar for seg bare europa i årene 1805-1810.

 

Har prøvd disse, men er ikke helt denne type strategi jeg er ute etter, men takk for tipset.

Lenke til kommentar

kanskje ikke helt det du leter etter men dette spille her er bare helt konge - transport tycoon.

 

har brukt så mange timer på dette her, og man blir aldri helt proff. det er alltid noe å bil bedre på.

 

http://www.openttd.org/en/

 

planlegge utbygging av jernbanenett osv

styre økonomi

tjener cash!

 

hvis du ønsker noe militær strategi, så kan jeg anbefale wargame:airland battle (finner det på steam)

 

her spiller du i den kalde krigen NATO vs PACT aka soviet. det som er så awesome med dette spillet er at det så stor variasjon på multiplayer, og i singleplayer. men vet aldri hva man kommer til å møte på, man må alltid tenke et trekk foran.

 

man setter også opp sitt eget deck aka divisjon om du vil satse mye på tanks eller heil/ fly setter du opp etter det.

du må også ha transport trucks for å gi ammo og fuel til troppenede dine. det har også mye å si om du klarer å blokkere suppy til fienden din å.

spiller passer også bra med sammen med kompiser der en kan gjøre support rolle osv. og virkelig ha en sammen slått hær fordelt på 2 - 4 personer.

 

vis du fikk en interesee er det bare å legge meg til på steam :)

Lenke til kommentar

Jeg trenger noen gode tips til nye/nytt spill.

 

Jeg ser etter noe alla Victoria 2, Hearts of Iron eller Civ serien, altså strategi.

 

Krav;

 

- Tidsaspektet bør helst være 1600-1990

- Ikke alt for avansert og krevende (Noe lettere enn Victoria og HoI blir satt pris på)

- Gjerne god historie/fortelling som Victoria 2

 

Takker for alle bidrag som måtte komme!

 

Hei, jeg er også fan av Paradox og spillene de lager :)

 

Prøv ut Crusader Kings 2!

Ved første blikk ser det veldig likt ut som Europa Universalis / Victoria etc og er lagt til perioden tidlig middelalder. Blant annet er Vikingene en fremragende makt i begynnelsen. Spillet begynner blant annet med "Norges Invasjon" av England. Dvs. Harald Hardråde er konge og har en hær i England.

 

Når du derimot har testet det noen minutter finner du snart ut at det skiller seg vesentlig fra de andre.

Du spiller mer som en familie enn som en nasjon. Målet er å øke makten og innflytelsen til din familie gjennom generasjoner. Som familie kan du styre områder uavhengig av nasjonsgrenser.

 

Jeg skal prøve å forklare:

La oss si at du er Duke av Sør-Norge, mens det finnes to andre Duker i Norge, en for Østlandet og en for Nord-Norge. Duken av Østlandet er også Kongen av Norge så hvis han går til Krig med en familie i Sverige kan han kalle inn styrkene fra alle Dukene i Norge. (du mister da midlertidig kontrollen av noen av dine styrker men når krigen er over får du tilbake de overlevende). Si at krigen vinnes av Kongens av Norge men han har mistet masse styrker - du ser ditt snitt fordi du nå har flere styrker totalt en Kongen av Norge (husk at jeg skrev du bare gav fra deg noen av dine styrker, du har feks lånt ut 40% av dine totale styrker) og kan faktisk gå til krig mot han. Du er heldig, Duken av Nord Norge blir ikke med i krigen og du vinner et par områder fra Kongen av Norge. Totalt har du nå flest områder i Norge og er plutselig sterkest. Nok en krig etterpå kan du erklære deg som den nye kongen av Norge.

 

Gitt at krigen mot Sverige, som Duken av Øst-Norge såvidt vant, bidro til at du nå har kontroll over deler av Sverige (du tok over de områdene han vant via krig) - så kan du erklære at siden du er eier en betydelig del av Sverige, kan erklære deg som utfordrer til tronen også der.

 

Om litt har du kanskje kontroll over Norge og Sverige - og du får muligheten til å erklære Skandinavia som et imperie. (Norge og Sverige er fortsatt selvstendige riker, men du har satt dine to sønner, Birger og Bjarte som Konge i hvert land, mens du selv er Keiser av Skandinavia.)

 

Du er èn person, og via event og handlinger kan du gifte deg, gifte bort/inn barn, konspirere og drive dyp diplomati/lureri. Det er litt vanskelig i starten frem til du finner ut systemet med at du må dele ut områder til familiemedlemmer for å kunne styre effektivt. For når du dør så blir du en av dine sønner... eller den neste i linja til å bli familiens overhode. Si at du var Duke Bernt, og dine sønner var Birger og Bjarte. Når Bernt dør blir du plutselig Birger da Birger er eldste sønn mens Bjarte var yngst. Bjarte, som Konge av Sverige, er likestilt i makt i forholdt til Birger som er Konge av Norge. Som du skjønner så når du blir Birger, så mister du Sverige til Bjarte med mindre Birger også overtar tittelen som Keiser av Skandinavia. Er Bjarte den missunnelige typen godtar han kanskje ikke Birger som keiser - for Bjarte er jo like sterk som Konge av Sverige. Plutselig går Bjarte til Krig og du mister Sverige. Du kan selvfølgelig slåss, avsette og fengsle Bjarte, for å innsette en annen lojal undersått... eller sønn til Birger :)

 

Det er komplisert i starten, men når du skjønner hvordan det fungerer er det faktisk ekstremt realistisk.

Feks så er jo dagens Svenske Konge en del av Huset Bernadotte og det Norske en del av den gamle Oldenburg familien.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei, jeg er også fan av Paradox og spillene de lager :)

 

Prøv ut Crusader Kings 2!

Ved første blikk ser det veldig likt ut som Europa Universalis / Victoria etc og er lagt til perioden tidlig middelalder. Blant annet er Vikingene en fremragende makt i begynnelsen. Spillet begynner blant annet med "Norges Invasjon" av England. Dvs. Harald Hardråde er konge og har en hær i England.

 

Når du derimot har testet det noen minutter finner du snart ut at det skiller seg vesentlig fra de andre.

Du spiller mer som en familie enn som en nasjon. Målet er å øke makten og innflytelsen til din familie gjennom generasjoner. Som familie kan du styre områder uavhengig av nasjonsgrenser.

 

Jeg skal prøve å forklare:

La oss si at du er Duke av Sør-Norge, mens det finnes to andre Duker i Norge, en for Østlandet og en for Nord-Norge. Duken av Østlandet er også Kongen av Norge så hvis han går til Krig med en familie i Sverige kan han kalle inn styrkene fra alle Dukene i Norge. (du mister da midlertidig kontrollen av noen av dine styrker men når krigen er over får du tilbake de overlevende). Si at krigen vinnes av Kongens av Norge men han har mistet masse styrker - du ser ditt snitt fordi du nå har flere styrker totalt en Kongen av Norge (husk at jeg skrev du bare gav fra deg noen av dine styrker, du har feks lånt ut 40% av dine totale styrker) og kan faktisk gå til krig mot han. Du er heldig, Duken av Nord Norge blir ikke med i krigen og du vinner et par områder fra Kongen av Norge. Totalt har du nå flest områder i Norge og er plutselig sterkest. Nok en krig etterpå kan du erklære deg som den nye kongen av Norge.

 

Gitt at krigen mot Sverige, som Duken av Øst-Norge såvidt vant, bidro til at du nå har kontroll over deler av Sverige (du tok over de områdene han vant via krig) - så kan du erklære at siden du er eier en betydelig del av Sverige, kan erklære deg som utfordrer til tronen også der.

 

Om litt har du kanskje kontroll over Norge og Sverige - og du får muligheten til å erklære Skandinavia som et imperie. (Norge og Sverige er fortsatt selvstendige riker, men du har satt dine to sønner, Birger og Bjarte som Konge i hvert land, mens du selv er Keiser av Skandinavia.)

 

Du er èn person, og via event og handlinger kan du gifte deg, gifte bort/inn barn, konspirere og drive dyp diplomati/lureri. Det er litt vanskelig i starten frem til du finner ut systemet med at du må dele ut områder til familiemedlemmer for å kunne styre effektivt. For når du dør så blir du en av dine sønner... eller den neste i linja til å bli familiens overhode. Si at du var Duke Bernt, og dine sønner var Birger og Bjarte. Når Bernt dør blir du plutselig Birger da Birger er eldste sønn mens Bjarte var yngst. Bjarte, som Konge av Sverige, er likestilt i makt i forholdt til Birger som er Konge av Norge. Som du skjønner så når du blir Birger, så mister du Sverige til Bjarte med mindre Birger også overtar tittelen som Keiser av Skandinavia. Er Bjarte den missunnelige typen godtar han kanskje ikke Birger som keiser - for Bjarte er jo like sterk som Konge av Sverige. Plutselig går Bjarte til Krig og du mister Sverige. Du kan selvfølgelig slåss, avsette og fengsle Bjarte, for å innsette en annen lojal undersått... eller sønn til Birger :)

 

Det er komplisert i starten, men når du skjønner hvordan det fungerer er det faktisk ekstremt realistisk.

Feks så er jo dagens Svenske Konge en del av Huset Bernadotte og det Norske en del av den gamle Oldenburg familien.

 

Aldri klart å spille noe særlig av paradox spillene, for mye å sette seg inn i så jeg ga opp. Men det du skrev der, var noe av den beste reklamen for et spill jeg har lest :D Så tror jeg skal ta en nærmere titt på crusader kings 2.

 

Men det skal også nevnes at i medieval total war, er det faktisk en del av de samme systemene, bare i MYE enklere form. Du må sørge for at dine sønner og dødre blir gift for å lage alianser. Dine sønner blir prinser som kan brukes som generaler. Prinser og generaler må holdes glade og fornøyde, gjennom å gi di titler og land, samt gifte de inn i famlien om de er generaler du ikke er i slekt med. Blir generalene missfornøyde kan de starte opprør. Blir prinsene missfornøyde, særlig om det er brødre av kongen, kan det starte borgerkrig hvor imperiet ditt blir splittet opp.

 

Disse tingene var litt uoversiktelig i medieval 1, men var veldig gøy. Desverre ble det fjernet i senere spill. Familietret i Rom og medieval 2 var bare bleke skygger av hva det en gang var.

Lenke til kommentar

La oss si at du er Duke av Sør-Norge, mens det finnes to andre Duker i Norge, en for Østlandet og en for Nord-Norge. Duken av Østlandet er også Kongen av Norge så hvis han går til Krig med en familie i Sverige kan han kalle inn styrkene fra alle Dukene i Norge. (du mister da midlertidig kontrollen av noen av dine styrker men når krigen er over får du tilbake de overlevende). Si at krigen vinnes av Kongens av Norge men han har mistet masse styrker - du ser ditt snitt fordi du nå har flere styrker totalt en Kongen av Norge (husk at jeg skrev du bare gav fra deg noen av dine styrker, du har feks lånt ut 40% av dine totale styrker) og kan faktisk gå til krig mot han. Du er heldig, Duken av Nord Norge blir ikke med i krigen og du vinner et par områder fra Kongen av Norge. Totalt har du nå flest områder i Norge og er plutselig sterkest. Nok en krig etterpå kan du erklære deg som den nye kongen av Norge.

Slik er det for katolske Norge, som hvis jeg husker rett Norge er i den starten du prater om: I første eksempel vil du erklære krig mot kongeriket Norge, og alle som går inn under den tittel vil derfor automatisk være mot deg(Orkney, Island, Norge). Du vil i dette tidsrommet være meget åpen for angrep fra f.eks. Sverige, pga. du regnes som uavhengig av kongeriket Norge i det tidsrommet krigen mot kongen vedvarer(Dvs. Sverige kan gå direkte mot deg fremfor Harald, dog troppene til Harald vil være fiendtlige mot Sverige. Komplisert, og meget simpelt forklart). Ei heller kan du gå til krig kun fordi du vil, du må ha casus belli eller når du vil ha landområde, claim(Et unntak er hellig krig, en annen er hvis du selv er hedensk). Claims får du gjennom ekteskap eller ved hjelp av Chancellor(falske dokumenter), dog siste kan fort koste mer enn det er verdt. Flere ting å påpeke også, men ser ikke videre poeng. Fin historie, men lite med spillet å gjøre. Forøvrig ville jeg ikke brukt frasen "ekstremt realistisk". Det kreves betydelig med mods før spillet nærmer seg et punkt hvor ordet realistisk blir relevant, og er vanilla ubalansert.

 

edit: Med det sagt, jeg anbefaler spillet på det sterkeste for fans av Paradox og/eller grand strategy. Det har sine feil og mangler, men det oppveies på lang vei av styrkene spillet har, Paradox sin unike stil samt et meget godt utvalg av diverse mods. F.eks. Elder Kings(scrolls), Game of Thrones, Lux Invicta, og kombinasjonen jeg bruker selv for tiden - Project Balance/SWMH/VIET.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Ei heller kan du gå til krig kun fordi du vil, du må ha casus belli eller når du vil ha landområde, claim(Et unntak er hellig krig, en annen er hvis du selv er hedensk). Claims får du gjennom ekteskap eller ved hjelp av Chancellor(falske dokumenter), dog siste kan fort koste mer enn det er verdt. Flere ting å påpeke også, men ser ikke videre poeng. Fin historie, men lite med spillet å gjøre. Forøvrig ville jeg ikke brukt frasen "ekstremt realistisk". Det kreves betydelig med mods før spillet nærmer seg et punkt hvor ordet realistisk blir relevant, og er vanilla ubalansert.

 

Ja, til tider kan det være frustrerende vanskelig å gå til krig. Skulle gjerne sett at det alltid kunne være mulig å gå til krig, men at konsekvensene ville være så store at det ikke ville være verdt det med mindre du hadde claim.

 

Min bruk av betegnelsen "ektremt realistisk" var nok kjapt skrevet, men ment som en bekreftelse på at det, i alle fall etter min forståelse, er en mye mer realistisk måte å lage et strategispill på en å gi deg "allmighty power" over et rike, som feks Civilizations der du aldri har noe interne stridigheter ved dine valg.

 

Det er det som er så artig med Crusader Kings. Har du en undersått som er i familie med det hertugdømmet du går til krig mot... så blir han ikke akkurat "himla glad" for dette - en fremtidig konfrontasjon som du kanskje ikke så komme før du "krigshisseren" har erklært krig.

Lenke til kommentar

Jeg trenger noen gode tips til nye/nytt spill.

 

Jeg ser etter noe alla Victoria 2, Hearts of Iron eller Civ serien, altså strategi.

 

Krav;

 

- Tidsaspektet bør helst være 1600-1990

- Ikke alt for avansert og krevende (Noe lettere enn Victoria og HoI blir satt pris på)

- Gjerne god historie/fortelling som Victoria 2

 

Takker for alle bidrag som måtte komme!

EU IV Passer perfekt.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...