Gå til innhold

Sniktitt: Canon EOS 70D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har dxo Mark testet 70D.

 

 

The highest rated APS-C sensor from Canon. That sounds great, until you see that it only scored 2 points more than the previous 18mp sensor found in countless Canon cameras. There are improvements in color depth, dynamic range and ISO performance. The sensor also has the highest pixel density in the aps-c lineup, so high detail rendering should be improved.

As always, take DXO’s test numbers with a grain of salt. My eye has disagreed with them in the past.

Lenke til kommentar

Nå har dxo Mark testet 70D.

 

As always, take DXO’s test numbers with a grain of salt. My eye has disagreed with them in the past.

Med andre ord, som ventet. Fra DXOmark, vel å merke ;)

 

Ut ifra dataene slik jeg tolker DXOmark, så vil jeg ikke bli overrasket om en ISO 6400 RAW fil fra 70D er like lett å få fin som en ISO 3200 RAW fil fra 7D & Co.*

Hurra! I dag fikk jeg min Canon EOS 70D i posten fra fotovideo. Har lagt ut en unboxing-video ...

Du lykkens rosin ;)

 

Edit, jeg har tatt en rask titt på 70D rawfilene til Imaging Resource, og der serISO 6400 til å være relativt like 7D's ISO 3200 ...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Med andre ord, som ventet. Fra DXOmark, vel å merke ;)

 

Ut ifra dataene slik jeg tolker DXOmark, så vil jeg ikke bli overrasket om en ISO 6400 RAW fil fra 70D er like lett å få fin som en ISO 3200 RAW fil fra 7D & Co.*

 

Edit, jeg har tatt en rask titt på 70D rawfilene til Imaging Resource, og der serISO 6400 til å være relativt like 7D's ISO 3200 ...

I følge dxo har 7D marginalt bedre DR http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/%28appareil1%29/895|0/%28brand%29/Canon/%28appareil2%29/663|0/%28brand2%29/Canon/%28appareil3%29/619|0/%28brand3%29/Canon

(60D er dårligere enn både 70D og 7D angående DR)

 

Angående støy så er det i følge dxo en forbedring i forhold til 7D, men mindre forskjell enn i fra 60D. Spørsmålet mitt er som alltid hvordan de måler ISO-støyen og får de verdiene. Samtidig tror jeg faktisk at denne gangen er det en viss "sannhet" i verdiene (hva de enn måtte stå for), dvs at det er ubetydelige forskjeller mellom 7D og 70D på bildekvalitet. Altså marginale forskjeller i forhold til et kamera fra 2009.

 

Min foreløpige vurdering av støyforholdene på de få eksemplene jeg har sett av raw er ikke like entydige som de du har, tvert i mot føler jeg at det er mer eller mindre dødt løp ved iso 3200 mellom 7D og 70D. Jeg håper at inntrykket mitt er feil, men tviler egentlig på at så er tilfelle og særlig tvilsomt om det er 1 stop bedre for 70D som du mener.

 

Hvis canon skal bruke samme sensor i 7Dmk2 er jeg redd det blir en tabbe, det er rett og slett for liten synlig forskjell i bildekvalitet i forhold til mk1. Mulig det er derfor canon enda ikke har lansert mk2, de vet at forskjellene er for små til å få store deler av mk1 eiere til å oppgradere.

 

Jeg lurer på om det nye fokusstyret og canons satsing på video har gått ut over mulighetene for å få bedre stillbildekvalitet fra sensoren i 70D.

 

Tor

Lenke til kommentar

Når jeg kikker på grafene sier de meg at 70D er 1/3 blendertrinn bedre på støy enn 60D.

En av problemene til DXOmark testene, er at de ikke sier noen hvordan karakteren på støyen er. Slik utviklingen har vært de siste 4-5 årene, så har støyen blitt mindre plagsom og lettere å rense; så jeg tror nok at man ser mer enn en 1/3 steg i praktisk bruk.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

En av problemene til DXOmark testene, er at de ikke sier noen hvordan karakteren på støyen er. Slik utviklingen har vært de siste 4-5 årene, så har støyen blitt mindre plagsom og lettere å rense; så jeg tror nok at man ser mer enn en 1/3 steg i praktisk bruk.

La oss se.

 

Dette er et av de to store ankepunktene mine mot DxO (den andre er de ubrukelige forenklede poengsummene, som kun tar hensyn til noen veldig få aspekter til sensoren) - at man ikke kan se de underliggende bildene. Jeg vil heller se bilder av støyen/utydelighetene og se hvilken jeg synes er mest plagsom.

Lenke til kommentar

Slik utviklingen har vært de siste 4-5 årene, så har støyen blitt mindre plagsom og lettere å rense; så jeg tror nok at man ser mer enn en 1/3 steg i praktisk bruk.

Canon har hatt i praksis samme cropsensorer i 4 år og jeg kan ikke se at støymønsteret har blitt forbedret på 18mp sensoren over den tiden, tvert i mot er fremdeles 7D fra første gen bedre på støy enn samtlige modeller som har kommet i disse årene med 18mp sensoren (på den andre siden husker jeg såvidt at sensoren i 7D ikke er nøyaktig den samme som de andre med samme mp (xxD og xxxD seriene). Når det gjelder ff så er det i praksis liten forskjell mellom 5Dmk2 og mk3 på bildekvalitet.

 

Angående det du sier at støy er blitt lettere å minske/fjerne kan det heller ha noe med programvare å gjøre - noe som er fullt tenkbart, men i såfall vil det samme og gjelde for eldre kamera, det at de og nyter godt av forbedret programvare.

 

For meg ser det og ut til at 70D eksponerer en tanke lysere enn vi er vant med fra canon, dermed vil dette og påvirke synbar isostøy i positiv retning. Eksponerer man litt lysere med de gamle sensorene får en og samme effekt, så en sammenligning blir ikke helt korrekt uten at en får samme eksponeringsforholdet.

 

Tor

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...