Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Cd/DVD-rom er en tosk. Noen tips?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg åpna PCen i dag, og rota litt rundt. Jeg skulle sette inn en ny kabinettvifte, men ble for styr, så jeg bare støvsugde litt og gjorde egentlig ikke noe.

 

Da jeg starta den opp igjen, kunne ikke CD-romen lese disker. Jeg finner CD-rom'en under "Devices with removable storage", men når jeg klikker på den, så popper CDen ut og sier jeg må sette i en CD.

 

Jeg resatte driveren, noe som ikke hjalp. Ifølge enhetsbehandling "fungerer enheten som den skal".

 

Jeg åpna opp igjen, og sjekket at alle kabler var skikkelig i. Samme problem.

 

Så åpna jeg igjen, og tok ut sata kabelen fra HK, og satte den i en annen plugg (rett under). Da virka den plutselig! Jeg fikk autostart da jeg satte i en disk, og alt virka fint, Så skulle jeg skifte cd, for jeg skulle installere drivere til en ny monitor jeg fikk idag, Men da var det samme driten igjen, Jeg finner cd-driven, men når jeg klikker på den, kommer brettet ut og jeg får beskjed om å sette inn en cd.

 

Det siste jeg ser for meg at jeg kan gjøre, er å bytte ut sata kabelen med en ny, men aner ikke om det kan hjelpe.

 

Noen som aner hva problemet kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Tukla med den?

 

Sannsynligvis har du vært borti med noe og skadet en kabel, plugg eller noe. Aner ikke om noe kan ha skjedd når du byttet kontakt osv men problemet kan være hardware eller software.

 

Hardware er det uskadde kabler som må sitte i.

Software, tja...har hatt hell med noen vrange ved å installere et brenneprogram på ny.

Bruker selv burnaware: http://www.burnaware.com/ (gratisversjonen).

 

Slike brenneprogram søker opp brenneren og kobler seg til.

 

Har mest tro på at en kabel eller plugg har røket når du rotet rundt...

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Jeg kan absolutt ha vært borti en kabel ja.

Jeg bytta nylig datakabelen med en ny, og etter oppstart stappet jeg i en CD,

og den kunne jeg plutselig lese helt fint. Dukka opp i autorun.

Men pga jeg hadde kobla razer mus og tastaturet i feil USB porter så ville ikke de virke som vanlig.

Jeg skrudde av PCen, satte razer produktene der de er vant med, og vips, så kunne jeg ikke lese CDer igjen.

 

Den virker altså EN gang hver gang jeg drar ut/skifter en ledning i selve CD-Rom'en. Kan jo kjøpe ny, da de koster lite, men føler meg ikke sikker på at selve CD-Rom'en er ødelagt, så kanskje det er lite vits det også.

 

Angående brenneprogrammet så har jeg ikke problem med å finne CD-romen på PCen. Jeg får bare ikke lest noen disker med den (utenom rett etter ledningsfanteri)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...