Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Brukket hand? 2 av knokklene sitter litt lavere enn på andre handa.


Anbefalte innlegg

Det gjelder yttersiden av handa, ser ut som 2 av knokklene sitter litt lavere enn på andre handa.

 

For 5 uker siden dro jeg til en lege i utlandet og tok røntgen, legen sa ett lite bein i handa var brukket og fikk beskjed om å gå med gips 4 uker. Men på etterkontrollen 4 dager seinere sa en ny lege at den ikke var brukket og det bare var å bruke handa. Han var en arrogant verdens mester som bare tok en vurdering ut fra bildene og ikke var interresert i hva jeg sa.

 

Nå har jeg dratt på jobb i Irland og det gjør fortsatt vondt, kan ikke opne dører eller bruke en skrutrekker. Har 4 uker igjen på jobb i Irland, dyrt å dra til legen her? Vil dette bli bra av seg selv?

Prøver å ikke bruke handa, men er ikke så lett når du er på jobb som elektriker.

 

 

Håper noen kan svare!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De to ytterste knoklene på hånda, de som lilleringeren og ringfingeren sitter fast i, sitter ofte litt lavere enn de to andre (som også er mer utstående).

 

 

Små bein bruker ofte lang tid på å gro, så hvis du fikk en feilvurdering av den andre legen du var hos kan skaden ha blitt verre. Siden du fortsatt har smerter bør du ta en tur tilbake til legen. Forklar hvordan smertene er, hvor de sitter og når de oppstår, og be om å få tatt nye røntgenbilder av hånda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker så mye for svar!

 

Men jeg mente de sitter litt lavere enn tilsvarende fingre på andre hånda.

 

Hva vil kosekvensene bli om jeg fortsetter å jobbe men den 4 uker til? Er det noe mulighet for å kontakte fastlege over tlf?

 

Det må du nesten sjekke med legesenteret ditt, noen tilbyr telefonoppfølging fra fastlegen, andre gjør ikke det.

 

I absolutt verste fall risikerer du permanent nedsatt førlighet i hånden og kroniske smerter. Det er i verste fall. Forhåpentligvis skjer det ikke noe mer enn at du får økte smerter og at det eventuelle bruddet bruker enda lenger tid på å gro.

Lenke til kommentar

Minner meg om da jeg kjørte av på moped for noen år siden.

Kom på sykehuset og fortalte alt som det var og at armen var vond og at jeg nesten ikke fikk brukt hånda, klarte ikke å ta inn clutchen engang. Dette var i sommerferien og det var en utenlandsk lege som sikkert var "sommervikar" som jeg møtte.

Han klemte litt på armen min og sjekka litt, deretter fikk jeg beskjed om at den bare var forstua og at det hadde vært mye vondere om den var brukket. Så jeg ble sendt derifra uten å inn på røntgen engang.

 

Etter noen dager begynte jeg å kjøre moped igjen, og to uker etterpå var det fortsatt like vondt. Stakk derfor til fastlegen min og ble sendt på røntgen, der det viste seg at armen faktisk var brukket.

Fikk da beskjed om at dette måtte brytes opp igjen, før selveste "overlegen" kom og gav beskjed om at det ikke var nødvendig, siden det kom til å gro rikig ettersom jeg vokste. Selv om jeg var 191cm da og er 193cm nå og ikke har vokst noe særlig ellers utenom muskler.

 

Resultatet var 6 uker med gips og en arm som er litt mer bøyd enn den andre. Smertene er borte for lengst og den brukkne armen er omtrent like funksjonabel som den andre. Vær heller litt pågående og mas og pass på at du får sjekka deg ordentlig enn å ende opp som meg. Er ikke alle legene der ute som har like god peiling...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

 

Skadet hånda mi for 2 mnder siden, men legen i utlandet sa den ikke var knukket og det ville gå over etter en uke. 2 mnder etterpå er det fortsatt vondt, det var noen små bein inni hånda som var knukket.

 

Har de siste dagene prøvd å bruke hånda igjen selv om det fortsatt gjør litt vondt. Men i dag skjedde det noe merkelig, plutselig ble den ene fingere litt hoven og rød. Gikk over etter en liten stund, men kan jo ikke være helt bra.

 

 

Ikke mulighet til å dra til legen enda pga jobbreise

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...