Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

- Win 8 - Datamaskinen har for lite ledig minne


Anbefalte innlegg

Jeg poster litt kjapt nå, men finner ikke løsningen jeg lette etter.

 

Madammen har en Acer E1-571 som er under 1 år gammel. Hun bruker den til tekstbehandling i Word og surfer i Firefox. Bruksmønsteret hennes har ikke endret seg etter å ha byttet maskin fra Samsungen jeg bruker nå til den nye Aceren.

Den gamle maskinen har

Celeron Dual T3100, 1.90GHz - 4GB ram og Win 7 Home Premium 32bit.

Ny maskin:

Intel Core i3-2328M, 2.20GHz - 6GB ram og Win 8 64bit.

 

Problemet er at hun på ny maskin til stadighet får beskjed om at datamaskinen har for lite ledig minne. Når jeg summerer prosessene i Oppgavebehandling får jeg ca. 2-2,3 GB, men av 5,82GB tilgjengelig sier ytelsesfanen at hun kjører på 98%. Det samsvarer mao. ikke.

 

Nå koblet jeg maskin offline mens jeg skulle redde noen dokument, og den har ligget konstant på 19%. Så problemet ser ut til å kun eksistere når maskinen er koblet til nettet.

 

Vi har Firefox på begge maskinene. Jeg kjører flere faner i FF, bruker ExCel, i blant IE - generelt mer program. Men hun har altså problemer med minnet.

All hjelp verdsettes. Jo kjappere, jo bedre siden jeg skal bort noen dager ;-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er altså med andre ord en 64 Bits Windows 8 utgave her og du har 6Gb minne.

 

Det er selvsagt en del ting som du må følge litt med på, hovedsakelig :

 

*Kjører det noe bloatware i bakgrunnen? 2x Antivirus? Preinstallert antivirus fra Maccaffe eller Norton etc?

Om du ikke har en lissens på Av'en kan det være greit å avinstallere og holde seg til Microsoft sitt antivirus siden det krever svært lite ressurser.

 

*Har du mange apper kjørende i bakgrunnen? Windows + Tab knappen gir deg oversikt i venstre side av skjermen over kjørende apper, disse kan med hell stenges med alt + F4 (en og en) noe jeg anbefaler deg å prøve mens maskinen er på nettet.

 

*Pagefilen kan også være for liten som påpekt over ( men med 6Gb minne burde man greie seg fint i utgangspunktet om man nesten ikke kjører programmer ) , har man en SSD kan det være at den begynner å bli full og at man derfor sliter litt. Da er det på tide å rydde opp eller legge over de største programmene på snurredisk, har man feks USB 3.0 så går det greit å kjøre programmene fra en ekstern harddisk som takler formatet ( oppnår selv ca 100Mb - 110Mb/s med en ekstern 500Gb Usb 3.0 disk) .

Pagefilens størrelse kan sjekkes under : Kontrollpanel\Alle kontrollpanelelementer\System : Avanserte Systeminnstillinger : Avansert : Ytelse : Innstillinger : Sidevekslingsfil .

Bruker du søkefunksjonen til Windows 8 I modern UI kan du få frem steg for steg prossesen der under virtuelt minne eller sidevekslingsfil.

Lenke til kommentar

Det er altså med andre ord en 64 Bits Windows 8 utgave her og du har 6Gb minne.

 

Det er selvsagt en del ting som du må følge litt med på, hovedsakelig :

 

*Kjører det noe bloatware i bakgrunnen? 2x Antivirus? Preinstallert antivirus fra Maccaffe eller Norton etc?

Om du ikke har en lissens på Av'en kan det være greit å avinstallere og holde seg til Microsoft sitt antivirus siden det krever svært lite ressurser.

 

Er det noe i bakgrunnen, skjuler det seg. Siden maskinen kom i hus, har vi kun lagt inn MS Office 2007 og Norton med lisens. Er ikke to AV, det har jeg prøvd før.. Og så Firefox og et zip-program.

 

*Har du mange apper kjørende i bakgrunnen? Windows + Tab knappen gir deg oversikt i venstre side av skjermen over kjørende apper, disse kan med hell stenges med alt + F4 (en og en) noe jeg anbefaler deg å prøve mens maskinen er på nettet.

Ingenting dukker opp på Win+Tab.

 

*Pagefilen kan også være for liten som påpekt over ( men med 6Gb minne burde man greie seg fint i utgangspunktet om man nesten ikke kjører programmer ) , har man en SSD kan det være at den begynner å bli full og at man derfor sliter litt. Da er det på tide å rydde opp eller legge over de største programmene på snurredisk, har man feks USB 3.0 så går det greit å kjøre programmene fra en ekstern harddisk som takler formatet ( oppnår selv ca 100Mb - 110Mb/s med en ekstern 500Gb Usb 3.0 disk) .

Pagefilens størrelse kan sjekkes under : Kontrollpanel\Alle kontrollpanelelementer\System : Avanserte Systeminnstillinger : Avansert : Ytelse : Innstillinger : Sidevekslingsfil .

Bruker du søkefunksjonen til Windows 8 I modern UI kan du få frem steg for steg prossesen der under virtuelt minne eller sidevekslingsfil.

"Total størrelse på sidevekslingsfil for alle stasjoner:" 18432MB.

 

Som tidligere nevnt virker det som at det er noe "i" Win8 som ligger i bakgrunnen og forsyner seg når maskinen er online.

Er for øvrig kun C: uten partisjoner, 750GB hdd. Egenskaper for C: sier 618GB totalt minne - 60,6GB brukt.

 

Skal prøve maskinen på nett, både trådløst og kablet, og se om minne går opp av seg selv.

Lenke til kommentar

Både windows 7 og 8 cacher inn minne til sin memory manager.

Så du kan ikke bruke taskmanager på den måten ( summere processes).

Det finns massevis av avanserte spore/report muligheter i windows.

Fra taskmanager performance flik kan du velge å gå til resource manager og se memory avsnittet der.

Om du fremdeles ikke kan se hva som "kanskje" opptar minne kan du laste med process viewer fra microsoft sysintenals. Dette er den såkalte true task manageren.

 

En maskin som har "ledig" ubrukt minne (i denne størrelses orden) når det kan utnyttes til noe har dårlig memory manager. Eller så har den installert langt mere en man trenger.

 

Pagefile bør være satt til å automatisk styres av windows (lov til å vokse etter behov).

Har du fremdeles plass på c: drive bør ikke sånn melding dukke opp.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...