Gå til innhold

Hvor langt tilbake i tid kan man få bankutskrift ifra?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Banken er pålagt å lagre dem i ti år.

Men alt som du ikke finner i nettbanken, og som de da må sende deg i posten, må du nok betale gebyr for, så du bør ringe den aktuelle banken og høre hvor mye de skal ha for en bestemt periode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste banker har jo en meldingspostkasse i nettbanken hvor man kan kommunisere med kunden, burde jo kunne gå an å bruke den.

 

Ellers tror jeg det stemmer at de er pålagt å lagre dem i 10 år, men det koster jo svært lie å ha dem lagret lengre, så er vel ikke utenkelig at det kan finnes eldre, med mindre det da finnes regler mot unødvendig lagring av slike data.

Lenke til kommentar

Du har ikke så mye erfaring med arkivfag, skjønner jeg? Jo, lagring koster. Det er en grunn til at Recall går så det griner. Det kan godt hende at enkelte bedrifter lagrer ting lengre enn de 10 årene de er pålagt, men det er i så fall mest sannsynlig pga. dårlige rutiner. De færreste bedrifter som arkiverer i den størrelsesorden som banker, revisorer, advokatfirmaer m.m. er pålagt å gjøre, gjør dette lengre enn nødvendig. Det er nemlig ganske dyrt.

Lenke til kommentar

Hvem har vel egentlig mye erfaring med arkivfag?

Snakker du her om papirbaserte dokumenter eller data som ligger i databaser?

 

 

Revisorer jobber mye med bilag som man må ha i papirformat, advokater har den samme hverdagen. Kontrakter, bilag, dokumenter og utskrifter.

Banker har nok også store deler av driften sin papirbasert, da mye skal undertegnes, utsendes og utleveres.

Papirer kan jeg skjønne, men jeg kan ikke se at transaksjoner som ligger en database skal koste så mye å holde på, og nå begynner man å være kommet så langt at ting var digitalisert for 10+ år siden.

 

Jeg gikk inn og sjekket i min bank. Jeg kan gå 11 år tilbake.

Lenke til kommentar

De gangene jeg på jobb har bestilt kontoutskrifter tilbake i tid så har banken kun hatt disse på papir. I framtiden kan det selvfølgelig endre seg, og digitalt er jeg helt enig med deg, men langt fra alt oppbevares digitalt i dag. Det er som sagt en grunn til at Recall tjener gode penger på nettopp oppbevaring av regnskapsmateriale og lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...