Gå til innhold

Astro/landskapsbilder. Hva er best?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg hadde satt veldig stor pris på om noen kunne hjulpet meg litt.

 

Jeg blir nemlig bombardert med "ledende informasjon" av ivrige selgere,

så jeg tenkte kanskje at det er best å få råd av noen som ikke vil tjene penger:)

 

 

 

Interessen (i rekkefølge) er å ta bilder av følgende:

-Landskap/natur(ikke insekter)

-Himmel (stjerner, melkeveien, nordlys)

-Hunder/mennesker som løper, hopper osv.

 

Det siste er minst viktig. Burde jeg derfor bruke mer penger på et bra objektiv til de to øverste punktene?

Jeg er forøvrig helt analfabet i dette, så jeg beklager på forhånd for eventuelle dumme spørsmål.

 

Budsjett:

Maks 12 000,- (inkludert utstyr: stativ og utløser, noe mer?)

 

Hva burde jeg kjøpe og fra hvor?

Endret av Andromeda§
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til dei to første punkta, som du jo også seier du er mest interessert i, funker det fint å bruke samme objektiv så lenge det er lyssterkt (med tanke på astrofoto).Anbefaler sterkt Nikkor 14-24mm f/2.8. Du trenger i grunn ikkje noke meir lyssterkt enn det. Har sjøl Canon 24mm f/1.4, og brukt det en del til astrofoto, men du kjem lenger med en vidare vinkel (som gjer at du kan ha lengre lukkertid og likevel få skarpe stjerner) og ved å blende ned litt så blir heile bildet skarpare. Funker fint med blender 2.8 og opp til 4 til astrobilder. Samyang 14mm f/2.8 er kanonbra til prisen, du vil uansett trenge å kunne manuell fokusering til astrobilder, så der har du ei fin linse til både landskap og astro.

 

Og med så lite penger lagt i objektivet, så har du meir igjen til det som kanskje er like viktig - et godt stativ. :)

Endret av iverha2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et godt(stabilt) stativ er et must. Hvis du skal ta naturbilder så bør du tenke på at det ikke skal være for tungt, og mulig å feste på ryggsekk. Når du er ute i naturen er det kjekt å ha de som ikke har avstivere fra bena og inn til midtstammen, de kommer ofte i veien. Dette er et greit eksempel, men du kan helt sikkert finne billigere som er gode og.

Objektivene som iverha2 nevnte høres fornuftige ut, men til hundebilder burde du ha en noe lenger brennvidde enn 24mm hvis du ikke er veldig nærme der handlinga skjer.

Av småting ved siden av så ville jeg hatt vater (hvis kameraet ikke har det innebygd) og eventuelt en fjernkontroll for å minske vibrasjoner ved stjernebilder. Her kan du bruke selvutløser, men jeg syns det er greiere med fjernkontroll hvis jeg skal ha mange eksponeringer. Fjernkontroller får du både som helt enkle og mer avanserte intervalometere som lar deg ta timelapses.

Et ND-filter kan være kjekt å ha hvis du vil ta bilder av natur med lenger lukkertid sånn at du får utviskede fosser og sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til dei to første punkta, som du jo også seier du er mest interessert i, funker det fint å bruke samme objektiv så lenge det er lyssterkt (med tanke på astrofoto).Anbefaler sterkt Nikkor 14-24mm f/2.8. Du trenger i grunn ikkje noke meir lyssterkt enn det. Har sjøl Canon 24mm f/1.4, og brukt det en del til astrofoto, men du kjem lenger med en vidare vinkel (som gjer at du kan ha lengre lukkertid og likevel få skarpe stjerner) og ved å blende ned litt så blir heile bildet skarpare. Funker fint med blender 2.8 og opp til 4 til astrobilder. Samyang 14mm f/2.8 er kanonbra til prisen, du vil uansett trenge å kunne manuell fokusering til astrobilder, så der har du ei fin linse til både landskap og astro.

Og med så lite penger lagt i objektivet, så har du meir igjen til det som kanskje er like viktig - et godt stativ. :)

Et godt(stabilt) stativ er et must. Hvis du skal ta naturbilder så bør du tenke på at det ikke skal være for tungt, og mulig å feste på ryggsekk. Når du er ute i naturen er det kjekt å ha de som ikke har avstivere fra bena og inn til midtstammen, de kommer ofte i veien. Dette er et greit eksempel, men du kan helt sikkert finne billigere som er gode og.

Objektivene som iverha2 nevnte høres fornuftige ut, men til hundebilder burde du ha en noe lenger brennvidde enn 24mm hvis du ikke er veldig nærme der handlinga skjer.

Av småting ved siden av så ville jeg hatt vater (hvis kameraet ikke har det innebygd) og eventuelt en fjernkontroll for å minske vibrasjoner ved stjernebilder. Her kan du bruke selvutløser, men jeg syns det er greiere med fjernkontroll hvis jeg skal ha mange eksponeringer. Fjernkontroller får du både som helt enkle og mer avanserte intervalometere som lar deg ta timelapses.

Et ND-filter kan være kjekt å ha hvis du vil ta bilder av natur med lenger lukkertid sånn at du får utviskede fosser og sånt.

Tusen hjertelig takk for svar dere.

Jeg setter enormt pris på det.

 

Jeg tenkte at jeg skulle gå for et Canon kamera siden jeg nemlig har tilgang på et vidvinkel objektiv "Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5".

Vil dette holde, hvis vi glemmer det siste puktet i listen?

 

Jeg har forstått det slik at dette skal være et ganske så greit objektiv, som i utgangspunktet ville kostet meg mye om jeg ikke kjente personen som selger det.

 

Jeg har derfor sett litt på disse modellene:

Eos 600D

Eos 700D

Eos 60D

Eos 100D

 

Har dere noen formening om hva som vil passe mitt bruk best av disse modellene?

Eller burde jeg droppe både canon objektivet og kameraet, og heller gå for noe helt annet som feks det ivera2 nevner her..

Lenke til kommentar

Har du ikke et stort behov for videofunksjoner er 700D et unødvendig kjøp, er størrelsen viktig vil kanskje 100D være det riktige valget eller 60D hvis du vil ha et mye større hus.

 

Alle de 4 du nevner har samme sensor og gir omtrent samme bildekvalitet, også 100D har i utgangspunktet samme sensor den er bare modifisert for og få plass i 100D, det dog litt forskjeller angående iso-styrke og jpg-prosesseringen i kameraene.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Til dei to første punkta, som du jo også seier du er mest interessert i, funker det fint å bruke samme objektiv så lenge det er lyssterkt (med tanke på astrofoto).Anbefaler sterkt Nikkor 14-24mm f/2.8.

Det er et bra objektiv, men det bruker opp hele budsjettet og har ikke råd til hverken kamera, stativ eller objektiv til mennesker/dyr i fart.

 

Fjernkontroller får du både som helt enkle og mer avanserte intervalometere som lar deg ta timelapses.

Enig i at et godt stativ er veldig viktig til melkevei, nordlys og sånt. Intervallometer synes jeg er en unødvendig ekstrakostnad siden mange kamera har det innebygget. Det er ganske enkelt å styre unna de modellene som mangler det.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er et bra objektiv, men det bruker opp hele budsjettet og har ikke råd til hverken kamera, stativ eller objektiv til mennesker/dyr i fart.

 

 

Enig i at et godt stativ er veldig viktig til melkevei, nordlys og sånt. Intervallometer synes jeg er en unødvendig ekstrakostnad siden mange kamera har det innebygget. Det er ganske enkelt å styre unna de modellene som mangler det.

Hvem av kameramodellene av de jeg skrev ville du anbefalt?:)

Er det vidvinkel objektivet også greit?

Lenke til kommentar

Mine generelle anbefalinger er:

- APS-C systemkamera, gjerne av speilreflekstypen. (3-7 tusenlapper)

- Et skikkelig stativ (ca 2 tusenlapper)

- Et kitobjektiv (inkludert i kamerakjøpet)

- Et vidvinkelobjektiv (ca 2-3 tusenlapper)

- Polariseringsfilter (ca 0,5 tusenlapp)

 

Begrunnelsene er:

- Ikke fullformatkamera fordi det vil bryte budsjettet grundig med mindre du gjør harde nedprioriteringer på andre deler av lista. Ikke mindre bildebrikke enn APS-C siden det ikke vil spare deg for penger, men heller ikke gi like god støyttelser som APS-C. APS-C passer budsjettet og gir gode valgmuligheter på objektivfronten. Systemkamera fordi du vil ha muligheten til å bytte objektiv. Gjerne speilreflekstypen fordi de på generell basis gir raskere fokus på mennesker og dyr i fart, enn speilløse systemkamera. Søker, gjerne av den optiske typen, er en fordel i dagslys og når kameraet skal være håndholdt men stødig (mennesker og dyr i bevegelse). Helst et kamera med innebygget timelaps og intervallometer. Liveview er forresten viktig til astrofoto, men det har alle kameraer når til dags så ingen faller av lasset på grunn av det.

- Kitobjektiv fordi det er så veldig billig og er kjekt til daglig bruk. Til APS-C betyr det vanligvis 18-55mm f/3,5-5,6. Andre allroundobjektiver kan også duge.

- Solid stativ fordi det er helt nødvendig for å få skarpe nattbilder. Det går riktignok an å improvisere med varandabordet som stativ, en stein eller noe annet, men det er veldig utsatt for vindpust og man finner ikke sånne "stativ" over alt. Billige stativer vingler så snart det kommer et vindpust.

- Vidvinkelobjektiv er veldig nyttig til en del typer landskap, samt nordlysfoto. 18mm blir ofte ikke vidt nok. Vidvinkelen bør være rettegnende, fordi man går fort lei av fisheye-effekter. Gjerne med zoom for utvalget av fastobjektiver i vidvinkelsektoren er lavt og de er sjeldent særlig lyssterke.

- Polariseringsfilter (C-PL) øker kontrasten mellom skyer og himmel på landskapsbilder og lar deg styre mengden refleksjoner i vann. Hever kvalitetsinnrykket betraktelig for en rimelig penge. Effekten er ikke mulig å få til ved redigering etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe enig i det over men det må også nevne at ved bruk av vidvinkel linser (spesielt under 24mm) skaper polariseringsfiltre en veldig stygg himmel om man ikke er veldig forsiktig som er nyttig å ha med i bakhodet.

 

Hvis du skal prøve deg på astrofotografi er det viktig (men ikke nødvendig) med et kamera med en fullformats-sensor.

Tror nok du heller bør se på noe brukt utstyr til en billig penge framfor å kjøpe noe nytt, ta en tur på FINN og eBay.

Hvis du skal ha gå for Canon har det ikke skjedd mye på sensor-fronten der, vel siden 5D Mark I (som er 6-7 år siden) så du bør enten plukke opp et brukt 5D Mark I eller Mark II (3000kr vs 7000kr, kommer ann på om 12 megapiksler er nok eller om du ønsker 24)

Om du skal ha et Nikon kamera bør du titte på et brukt D700.

 

Når det kommer til linser med ditt budsjett ville jeg nok kanskje vurdert å kjøpe Samyang's 14mm og 35mm linser da de ser ut til å dekke det 'området du er interesert i eller så kan du også titte på noen brukte Canon/Nikon linser, gjerne av modeller det har kommet nyere versjoner av.

Canon sine EF 20-35mm f/2.8L (ikke f/3.5-4.5'en) eller EF 17-40 f/4L IS er veldig gode vidvinkel zoom-linser for en god penge, eller den brukte EF 16-35 II f/2.8L'en her (legg også merke til 5D'en): http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42373181&searchQuery=Canon+5D

Hvis du velger Nikon ville jeg sett på Nikkor AF-S 17-35mm f/2.8D IF-ED.

Endret av Myque
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvem av kameramodellene av de jeg skrev ville du anbefalt? :) Er det vidvinkel objektivet også greit?

Litt usikker, men kanskje 600D. Bare vær obs på at det ikke har timelapsfunksjon eller intervallometer så du må regne med at det gir en ekstrakostnad på rundt tusenlappen hvis du vil ha det med. Canon 10-22mm er bra.

 

Hadde det ikke vært et krav om Canon ville jeg anbefalt Nikon D5100 med 18-105mm VR (et oppgradert kitobjektiv) til 3990 kr og lagt til en Sigma 10-20mm f/4-5,6 for Nikon, et godt stativ og polariseringsfilter til hvert av objektivene. Kitobjektivet har mer zoom og tele enn normalt og går vanligvis for rundt 2000 kr alene. 18-55mm er i minste laget tele for mennesker og dyr i bevegelse (da antar jeg det er litt avstand i forbindelse med sport, turer og sånt.) Vidvinkelzoomen er nesen like god som Canon sin 10-22mm, men en god del billigere. Også er det kjekt å ha sin egen. Nikon D5100 har innebygget timelaps og intervallfunksjon.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Myque: Godt poeng angående polariseringsfilter på vidvinkel.

 

Men jeg er sterkt uenig i at det har skjedd lite på sensorfronten de siste 8 år. Det har skjedd enormt mye siden Canon 5D (første utgave) kom på markedet. Dagens APS-C kameraer utklasser det på støyytelser, særlig "dark current" som er viktig ved astrofoto. Skal man ha vesentlig bedre støyegenskaper enn NYE APS-C-kameraer bør man gå for NYTT fullformat, men da sprenger han budsjettet i fillebiter. Med et par gode objektiver som Nikon 14-24mm og 24-70mm runder han fort totalpakken 30 000 kr. Jeg nevner spesielt Nikon her fordi 14-24mm objektivet deres er enestående. Sony og Canon har ikke noe lignende. Velger man Canon 5D vil optikken koste mye mer enn om man kjøpte Canon 600D, uten at det gir nevneverdig gevinst på støyytelser. Canon 5D markII går forholdsvis rimelig på bruktmarkedet (5-6 000 kr) men det fyller 5 år senere i år og har bare litt bedre støyytelser enn dagens APS-C kameraer. Litt bedre, men optikken er langt dyrere og sprenger nok budsjettet. Dessuten er det ikke kompatibelt med Nikons supre 14-24mm. En Canon 16-35 f/2,8 er glimrende, men ikke like vid og tømmer budsjettet hans alene. Samyang 14mm f/2,8 er et kompromiss som får det under budsjett sammen med 5D mark II, men da må man glemme normalzoom og det kan bli ganske snevert til generell bruk. Mer normale brennvidder vil fort bli et savn og gi en tilleggskostnad som gjør at totalprisen bryter budsjettet grundig.

 

Jeg skjønner ønsket om fullformat, men det er bare å innse at det ikke er kompatibelt med et totalbudsjett på 12 000 kr.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk for svar dere.

Jeg setter enormt pris på det.

 

Jeg tenkte at jeg skulle gå for et Canon kamera siden jeg nemlig har tilgang på et vidvinkel objektiv "Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5".

Vil dette holde, hvis vi glemmer det siste puktet i listen?

 

Jeg har forstått det slik at dette skal være et ganske så greit objektiv, som i utgangspunktet ville kostet meg mye om jeg ikke kjente personen som selger det.

 

Jeg har derfor sett litt på disse modellene:

Eos 600D

Eos 700D

Eos 60D

Eos 100D

 

Har dere noen formening om hva som vil passe mitt bruk best av disse modellene?

Eller burde jeg droppe både canon objektivet og kameraet, og heller gå for noe helt annet som feks det ivera2 nevner her..

 

Viss du allereie har tilgang på en Canon 10-22mm så ville eg brukt det.

Då er du isåfall nødt å ha et cropkamera, på et fullformat som 5D-serien eller 6D vil det objektivet der vignettere, det betyr at du får store mørke parti i hjørnene på bildet. Om objektivet passer til crop eller fullformat, står i betegnelsen på linsa. EF-S er til crop, mens EF er til fullformat. EF-S passer berre til crop, mens EF fungerer til begge typer kamera.

 

At det er et cropkamera betyr at det er mindre sensor inni huset. Det gjer at et EF-objektiv som f.eks Samyang 14mm eg foreslo, vil få en mindre vinkel på et cropkamera. Då er det nok bedre å gå for 10-22mm du allereie du har, for ganske ofte vil du trenge en vid vinkel til både landskap og astrofoto.

 

Av dei kamerane du har sett på, ville eg kanskje gått for 600D. Den har vippbar skjerm, som er praktisk både til video og foto så du slepper å legge deg ned i snøen for å stille fokus til stjernebildene. :)

 

Simen1 sitt budsjett er ca der eg ville lagt meg og.

 

Kan foreslå et oppsett sjøl, men det er mykje anna å velge mellom.

 

Kamera:

http://www.fotovideo...utm_medium=link

600D med 18-135mm til 5900. Bra kitobjektiv, og det har IS - bildestabilisering.

 

Stativ:

http://www.dustinhom...um=pricecompare

Et stativ sikkert ganske mange her på forumet har, og som ofte blir anbefalt. Er ikkje heilt sikker på hodet som følger med på den linken der, kanskje andre har gode tips på det.

 

http://www.japanphot...ferer=kelkoo_no

Har det stativet sjøl, og er veldig fornøgd. Veger et halvt kilo mindre enn Manfrotto-stativet, men tåler like mykje vekt.

 

Vidvinkelobjektiv:

Bruk gjerne 10-22mm som du har. Ellers er et godt alternativ Tokina 11-16mm f/2.8.

 

Så ville eg lagt litt penger i ekstra batteri og minnekort.

Har personlig mange "fake" batteri frå Ebay, sparer mykje på det, men kan ikkje garantere at alle fungerer. Minnekort blir fort dyre, men anbefaler SanDisk sine. Har aldri hatt problem med et kort frå SanDisk. Og greit med størrelse på minst 16GB.

 

Ville begynt med det, og så kan heller ting som polariseringsfilter, ND-filter, blitz osv. kjøpast inn viss enn finner ut at det er nødvendig. :)

 

 

Edit: Angåande det som blir skrevet om polariseringsfilter til vidvinkelen din, det er heilt riktig. Viss du skal ha et slikt filter ville eg kjøpt et som passa 18-135mm som eg foreslo, eller til et anna kitobjektiv.

 

Ikkje kjøp fullformat, vent med det. Som Simen1 seier, dagens cropkamera er meir enn gode nok, også til astrofoto. Berre å sjå på flickr osv kva folk får til med f.eks Canon 550D.

Endret av iverha2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mine generelle anbefalinger er:

- APS-C systemkamera, gjerne av speilreflekstypen. (3-7 tusenlapper)

- Et skikkelig stativ (ca 2 tusenlapper)

- Et kitobjektiv (inkludert i kamerakjøpet)

- Et vidvinkelobjektiv (ca 2-3 tusenlapper)

- Polariseringsfilter (ca 0,5 tusenlapp)

 

Begrunnelsene er:

- Ikke fullformatkamera fordi det vil bryte budsjettet grundig med mindre du gjør harde nedprioriteringer på andre deler av lista. Ikke mindre bildebrikke enn APS-C siden det ikke vil spare deg for penger, men heller ikke gi like god støyttelser som APS-C. APS-C passer budsjettet og gir gode valgmuligheter på objektivfronten. Systemkamera fordi du vil ha muligheten til å bytte objektiv. Gjerne speilreflekstypen fordi de på generell basis gir raskere fokus på mennesker og dyr i fart, enn speilløse systemkamera. Søker, gjerne av den optiske typen, er en fordel i dagslys og når kameraet skal være håndholdt men stødig (mennesker og dyr i bevegelse). Helst et kamera med innebygget timelaps og intervallometer. Liveview er forresten viktig til astrofoto, men det har alle kameraer når til dags så ingen faller av lasset på grunn av det.

- Kitobjektiv fordi det er så veldig billig og er kjekt til daglig bruk. Til APS-C betyr det vanligvis 18-55mm f/3,5-5,6. Andre allroundobjektiver kan også duge.

- Solid stativ fordi det er helt nødvendig for å få skarpe nattbilder. Det går riktignok an å improvisere med varandabordet som stativ, en stein eller noe annet, men det er veldig utsatt for vindpust og man finner ikke sånne "stativ" over alt. Billige stativer vingler så snart det kommer et vindpust.

- Vidvinkelobjektiv er veldig nyttig til en del typer landskap, samt nordlysfoto. 18mm blir ofte ikke vidt nok. Vidvinkelen bør være rettegnende, fordi man går fort lei av fisheye-effekter. Gjerne med zoom for utvalget av fastobjektiver i vidvinkelsektoren er lavt og de er sjeldent særlig lyssterke.

- Polariseringsfilter (C-PL) øker kontrasten mellom skyer og himmel på landskapsbilder og lar deg styre mengden refleksjoner i vann. Hever kvalitetsinnrykket betraktelig for en rimelig penge. Effekten er ikke mulig å få til ved redigering etc.

Igjen, tusen takk! Jeg trenger det inn med teskje, du aner ikke hvor mye dette hjelper! Disse rådene kommer veldig godt med!

Lenke til kommentar

Hvorfor er EF 20-35mm f/2.8L og EF 17-40 f/4L IS bedre enn f/3.5 som jeg nevnte?

 

Tusen takk for svar. Ikke lett å være nybegynnerjente.

Men jeg hopper ut i det med begge beina:)

 

Som sagt, stjernehimmel/skyer og lanskap/natur vil være det viktigste. Nå har jeg fått mange gode råd. De kommer veldig godt med:)

 

 

 

Lenke til kommentar
Men jeg er sterkt uenig i at det har skjedd lite på sensorfronten de siste 8 år. Det har skjedd enormt mye siden Canon 5D (første utgave) kom på markedet.

Hvis du ser på sammenligninger mellom en 5D Mark III og en 5DI så er det er det dynamiske omfanget veldig gjevnt mens sensorene på Nikon's D800 og D600 knuser Canon's fullformat sensorer grovt.

Når det kommer til ISO-ytelse så handler det mye om hvordan signalet/lyset som sensoren plukker opp behandles/prosseseres men det er ikke noe som avgjøres av sensoren i like stor grad som det dynamiske omfanget.

 

Dagens APS-C kameraer utklasser det på støyytelser, særlig "dark current" som er viktig ved astrofoto. Skal man ha vesentlig bedre støyegenskaper enn NYE APS-C-kameraer bør man gå for NYTT fullformat

Takket være nyere prosesseringsteknologi kan dagens APS-C kameraer definitivt konkurere med eldre full-format kameraer når det kommer til ISO-støy og de har definitivt høyere maks ISO også men jeg ser det er mye snakk om stativ og utløser her da er ikke høy-ISO et like høyt kriterie vil jeg annta.

Pluss at han får kjøpt fullformats-optikk med en gang :)

 

men da sprenger han budsjettet i fillebiter. Med et par gode objektiver som Nikon 14-24mm og 24-70mm runder han fort totalpakken 30 000 kr. Jeg nevner spesielt Nikon her fordi 14-24mm objektivet deres er enestående.

Ikke nødvendigvis, bare se på objektivene jeg skrev opp som alternativer, de koster ikke mer enn bra APS-C opptikk men taker er definitivt høyere for hva man kan betale om man er villig på fullformat.

Lenke til kommentar

Hvis du ser på sammenligninger mellom en 5D Mark III og en 5DI så er det er det dynamiske omfanget veldig gjevnt mens sensorene på Nikon's D800 og D600 knuser Canon's fullformat sensorer grovt.

Når det kommer til ISO-ytelse så handler det mye om hvordan signalet/lyset som sensoren plukker opp behandles/prosseseres men det er ikke noe som avgjøres av sensoren i like stor grad som det dynamiske omfanget.

 

 

Takket være nyere prosesseringsteknologi kan dagens APS-C kameraer definitivt konkurere med eldre full-format kameraer når det kommer til ISO-støy og de har definitivt høyere maks ISO også men jeg ser det er mye snakk om stativ og utløser her da er ikke høy-ISO et like høyt kriterie vil jeg annta.

Pluss at han får kjøpt fullformats-optikk med en gang :)

 

 

Ikke nødvendigvis, bare se på objektivene jeg skrev opp som alternativer, de koster ikke mer enn bra APS-C opptikk men taker er definitivt høyere for hva man kan betale om man er villig på fullformat.

 

Høg ISO må du ha til astrofoto uansett om du har stativ eller ikkje.

Mange cropkamera i dag tåler 1600 ISO uten problem.

 

Og om det burde bli Canon eller Nikon er hipp som happ i utgangspunktet, men her har trådstarter en bra vidvinkel til Canon frå før, så då bør den saken vere grei synes eg.

 

Det ER mulig å kjøpe fullformat for trådstarter, men må då legge meir penger i nytt objektiv pluss at huset blir dyrare. Er snakk om et budsjett og veit du.

 

Legg til intervallometer for timelaps så er du oppe i nesten 7000 kr. For den prisen får han Nikon D5100 med innebygget intervallometer, 18-105mm VR (stabilisering) objektiv OG sitt eget Sigma 10-20mm.

 

Intervalometer frå Ebay til 200kr som fungerer like bra, er mange som gjer det inkludert meg sjøl, og aldri hatt problem med det.

Endret av iverha2
Lenke til kommentar

Høg ISO må du ha til astrofoto uansett om du har stativ eller ikkje.

Mange cropkamera i dag tåler 1600 ISO uten problem.

Der er jeg helt enig, men i min erfaring crop-kameraer med sin betraktelige mindre sensor problemer med å få nok lys selv, selv ved ISO 3200/6400.

Jeg hadde et Canon 550D med en Canon 17-55 f/2.8 IS som jeg solgte til fordel for et Canon 5D Mark I som gav meg bedre resultater med ISO utvidet til 3200 kontra 550D'en så jeg snakker utfra erfaring :)

 

Det ER mulig å kjøpe fullformat for trådstarter, men må då legge meir penger i nytt objektiv pluss at huset blir dyrare. Er snakk om et budsjett og veit du.

Der er jeg også enig men faktum er at et brukt 5D Mark I/II gir mye 'bang for the buck', like mye som et nytt crop kamera og hvis man ikke MÅ ha det nyeste og beste av optikk trenger det ikke å koste mer enn crop-optikk koster.

 

Husk også at trådstarter kan spare en del nå på å kjøpe fullformats-utstyr med en gang kontra å kjøpe crop nå for å så selge det senere med tap når/hvis han ønsker å ta steget til fullformat senere.

Fullformat koster virkelig ikke like mye som enkelte skal ha det til hvis man er litt strategisk og tåler at andre har tatt i det før :)

Lenke til kommentar

5D ville eg ikkje anbefalt, pga astrofoto uten liveview er litt tricky.

5D mark II er kanonbra til den bruk, det har du rett i. Trur likevel at fullformat er et steg for langt akkurat no, og med det budsjettet ryker det fort i og med det er lurt med en normalzoom i tillegg til vidvinkel. Og då må du kjøpe to nye objektiv, i stedet for ett.

I tillegg er det opp på CF-minnekort som er en del dyrare.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale å kjøpe brukt om du finner noe som passer deg, får veldig mye for pengene da :)

 

Et alternativ er Pentax K30: http://www.finn.no/f...rchQuery=pentax

Står ikke noe om åssen objektiv som følger med, men regner med at det er en værtettet kit-type (helst 18-55). Har K5 selv og kan på det sterkeste anbefale Pentax. Har ikke prøvd K30 selv, men det er ikke så langt unna K5, med minst like bra sensor. MASSE kamera for pengene :)

Er en del fordeler ved dette kameraet vs f.eks. Canon 600D:

http://snapsort.com/...-vs-Pentax-K-30

 

Da får du mye penger for ekstra utstyr/optikk :)

 

Ellers finnes det jo enda mye mer utvalg i bruktutstyr fra canikon som er verdt å se på.

 

Mvh

Eyvind

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...