Gå til innhold

PC til bilde- og videored., med utg.punkt i en av Komplett-PCene, ca.8-10 k.


Anbefalte innlegg

Det er på høy tid å kjøpe ny PC, og jeg har kikka en del på "Komplett-PCer". Jeg har tatt utgangspunkt i flere av modellene, både "Komplett Home" og "Komplett Office", og bytta litt på diverse komponenter. Det jeg imidlertid er mest redd for er at jeg velger en saftig "overkill" til mitt bruk, og skulle gjerne hatt noen råd om hva jeg bør gå for.

 

Jeg bygger ikke selv, og synes det er enklest med den type løsning som Komplett (og sikkert andre) bruker ved at man kan velge komponenter ut i fra ei liste over hva som passer sammen, og få de satt sammen og sendt hjem.

 

PCen skal brukes hovedsakelig til bilde- og videoredigering, det jobber jeg mye med, men jeg går heller ikke av veien for å spille de nyere spilla som kommer ut. Der setter jeg dog ikke så veldig høye krav annet enn at det skal flyte greit uten lugging. Jeg vil ha mulighet til å ha to skjermer. Det er også en fordel om PCen kan "vare en stund", i den grad man kan si noe sånt.

 

Jeg er i utgangspunktet mest interessert i Intel-baserte maskiner, og det kan gjerne være mulighet for overklokking - uten at det er noe krav. Det er ønskelig med SSD, og en til to ekstra HDD. Jeg har allerede sett meg ut skjerm, så det trenger ikke å være med i eventuelle tilbakemeldinger.

 

For å være litt mer konkret så kan jeg liste opp den ene PCen jeg har bygga meg fram til (den er høyst redigerbar). Jeg har tatt utgangspunkt i denne: http://www.komplett....gSystemId=10794

 

Kabinett - Fractal Design Define R4 Black Pearl Vifter: 1x 140mm Front, 1x 140mm Bak, Støydempet, ATX, mATX, mITX, USB 3.0

 

Strømforsyning - Corsair CX 500M, 500W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular. 2x 6+2pin PCIe, 5x SATA, 4x Molex

 

Hovedkort - MSI B85M-G43, Socket-1150 m-ATX, B85, DDR3, 2xPCIe-x16, CFX, VGA, DVI, HDMI, DP

 

Prosessor - Intel Core i7-4770K Processor Socket-LGA1150, Quad Core, 3.5GHz, 8MB, 84W, HD4600, Boxed w/fan, Haswell

 

Minne - Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB Kit w/2X HyperX Genesis 4GB DDR3, CL9-9-9-27, 240pin (Her er det vel mulighet til å oppgradere etter hvert? Antar det er 4 "slots" til minne?).

 

SSD - Kingston HyperX 3K SSD 240GB 2.5" SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 555MB/510MB/s read/write, SandForce®

 

Harddisk - Seagate Barracuda® 2TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5"

 

Skjermkort* - (Ja, her begynner det virkelig å mangle oppdatert kunnskap, og det punktet jeg er mest usikker på med tanke på mitt bruk. Vet heller ikke om jeg trenger skjermkort siden det var innebygd "HD 4600" i prosessoren?!) MSI GeForce GTX 660 2GB PhysX CUDA PCI-Express 3.0, Twin Frozr III, GDDR5, DVI-D+DVI-I, native-HDMI, DisplayPort

 

Resten lister jeg opp bare for å vise hva som må være med i prisen:

 

Trådløst nettverk - ASUS PCE-N15 11n PCI-E Adapter 300Mbps 802.11b/g/n Wireless PCI-E Adapter, Software AP

 

 

Tastatur - Microsoft OEM Wired Desktop 400 USB-Nordisk-Sort, 1 pack (Billig)

 

 

Høyttaler - Logitech OEM S-120 2.0 høyttaler Sort (Billig)

 

Operativsystem - Microsoft Windows 7 Ultimate 64bit Norsk Komplett

 

 

(Det var den eneste versjonen man kunne velge på akkuratt denne PCen, men Professional eller Home Premium fungerer også)

 

 

Er det bedre å ta utgangspunkt i noen andre "Komplett-PC"-modeller (eller andre lignende tilbud på nettet), og bruke en annen sammensetting av komponenter? Her setter jeg veldig pris på innspill! Tar gjerne i mot tips om gode ferdigbygde (altså ikke redigerbare) modeller som kunne passe også.

 

Prisen bør ikke overstige 10K, og den kan gjerne være mye rimeligere! :-)

 

 

På forhånd, tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der er ikke så ille. GTX 660 er nok det kortet som gir mest for pengene i spill i tillegg er det meget bra til redigerings-arbeid. Prosessoren er flott. Du burde ta 16 GB ram da ram er viktig i denne forbindelse.

 

Skjermkortet som er integrert kan du spille litt med og det gir litt akselerasjon. Nå er det jo slik at i hvert fall skjermkortet er veldig lett å installere. Derfor kan du velge å kjøpe dette Gigabyte GTX 660 selv og spare et par hundre kroner - evt kan du teste PCen uten dedikert skjermkort for evt å kjøpe det senere dersom du finner det nødvendig.

 

Strømforsyning og kabinett er bra - resten er litt smak og behag så det velger du selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det der er ikke så ille. GTX 660 er nok det kortet som gir mest for pengene i spill i tillegg er det meget bra til redigerings-arbeid. Prosessoren er flott. Du burde ta 16 GB ram da ram er viktig i denne forbindelse.

 

Skjermkortet som er integrert kan du spille litt med og det gir litt akselerasjon. Nå er det jo slik at i hvert fall skjermkortet er veldig lett å installere. Derfor kan du velge å kjøpe dette Gigabyte GTX 660 selv og spare et par hundre kroner - evt kan du teste PCen uten dedikert skjermkort for evt å kjøpe det senere dersom du finner det nødvendig.

 

Strømforsyning og kabinett er bra - resten er litt smak og behag så det velger du selv.

 

Takk for tilbakemelding! :-)

 

Jeg kan alltids vente med dedikert skjermkort, og heller kjøpe det senere - god ide. Nå begynner det å bli en stund siden jeg plukka i stasjonære PCer, men skjermkort er vel bare plug-n-play? Hva om jeg f.eks. vil ha en ekstra HDD senere, ligger det ledningsoppsett til dette i maskina selv om jeg bare velger 1 HDD fra butikken?

 

Dette eksempelet jeg viste til går jo egentlig litt utover det budsjettet som er satt, ser du noen steder jeg kan redusere prisen? Tatt i betraktning at jeg bytter ut SSDen med den som ble anbefalt lenger ned i tråden, og øker RAM-mengda til 16 GB?

 

Takk, igjen!

Lenke til kommentar

Kjøp heller denne SSDen: http://www.komplett....aspx?sku=765953

Hvor seriøs redigering holder du på med?

Skjermen du snakker om, du har valgt IPS?

 

Takk for tips, jeg har bytta ut den opprinnelige SSDen med den du anbefalte :-)

 

Hvor seriøs redigeringen er. Den er ikke profesjonell, men noe det går med en del tid til. I hovedsak bilderedigering og timelapse (Photoshop, Lightroom etc.), samt noe Premiere Pro og After Effects. Så nødvendigheten av at maskina gjør konverteringene og renderingene ultraraskt er ikke der, men den bør heller ikke være en sinke. God, uforstyrra flyt er det jeg ser etter. Jeg bruker også CAD-programmer i forbindelse med skole, men kan tenke meg en rask PC som duger hjemme i tillegg.

 

Skjermen jeg har sett meg ut er denne - hva tenker du om den?

 

Skjermkort er plug n play, men du må selvfølgelig plugge riktig :p

 

Hehe! Ja, det var det da :-) Kan man ta feil hvis man har litt vett i skallen? Det er vel bare noen spor som passer?

Lenke til kommentar

Takk for tips, jeg har bytta ut den opprinnelige SSDen med den du anbefalte :-)

 

Hvor seriøs redigeringen er. Den er ikke profesjonell, men noe det går med en del tid til. I hovedsak bilderedigering og timelapse (Photoshop, Lightroom etc.), samt noe Premiere Pro og After Effects. Så nødvendigheten av at maskina gjør konverteringene og renderingene ultraraskt er ikke der, men den bør heller ikke være en sinke. God, uforstyrra flyt er det jeg ser etter. Jeg bruker også CAD-programmer i forbindelse med skole, men kan tenke meg en rask PC som duger hjemme i tillegg.

 

Skjermen jeg har sett meg ut er denne - hva tenker du om den?

 

 

 

Hehe! Ja, det var det da :-) Kan man ta feil hvis man har litt vett i skallen? Det er vel bare noen spor som passer?

Ja, den skjermen er bra, til en fornuftig pris!

Lurte bare på hvor profesjonelt du holdt på med, slik at du kunne vurdere Socket 2011, men en i7 4770K holder til det du holder på med :)

Det meste går bare en plass ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du skal spare penger så ville jeg halvert SSDen, lilebroren til Samsungen på 120 GB og ikke pro-utgaven holder jo egentlig. Du har en diger vanlig harddisk i tillegg.

 

Skal du spare enda mere så kan du kjøpe forrige generasjons CPU - som er like bra. Intel sin i7-3770 er ikke mye under de nye. Til den prosessoren kan du også kjøpe et billig hovedkort. Minuset er at det integrerte skjermkortet ikke er like bra som det til i7-4770. Nå skal det sies at ingen av de integrerte skjermkortene duger spesielt til spill uansett - så det blir vel hipp som happ.

 

Det finnes alternative ferdigmodeller fra Komplett som har dette som alternativ.

 

Utover det er det ikke mange alternative innsparingsmuligheter slik jeg ser det :eek:

Endret av jornboss
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du skal spare penger så ville jeg halvert SSDen, lilebroren til Samsungen på 120 GB og ikke pro-utgaven holder jo egentlig. Du har en diger vanlig harddisk i tillegg.

 

Skal du spare enda mere så kan du kjøpe forrige generasjons CPU - som er like bra. Intel sin i7-3770 er ikke mye under de nye. Til den prosessoren kan du også kjøpe et billig hovedkort. Minuset er at det integrerte skjermkortet ikke er like bra som det til i7-4770. Nå skal det sies at ingen av de integrerte skjermkortene duger spesielt til spill uansett - så det blir vel hipp som happ.

 

Det finnes alternative ferdigmodeller fra Komplett som har dette som alternativ.

 

Utover det er det ikke mange alternative innsparingsmuligheter slik jeg ser det :eek:

 

Takker igjen for tips :-) Nei, det er vel ganske lite å spare på annet enn en mindre SSD, og kanskje en eldre prosessor. Skal kikke litt på de ferdigbygde du nevner! Er det forresten store forskjeller mellom i7-4770K og i5-4670K? Eller er de drøye 700 kronene i prisforskjell vel brukte kroner?

Lenke til kommentar

Takker igjen for tips :-) Nei, det er vel ganske lite å spare på annet enn en mindre SSD, og kanskje en eldre prosessor. Skal kikke litt på de ferdigbygde du nevner! Er det forresten store forskjeller mellom i7-4770K og i5-4670K? Eller er de drøye 700 kronene i prisforskjell vel brukte kroner?

Akkurat nå til spill? Nei!

Siden du redigerer, og ikke bare spiller, Ja!

Når neste gen. med konsoller kommer (i spill)? Antageligvis!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...