Gå til innhold

Hvorfor er Stavanger en av de dyreste byene?


Chasiubao

Anbefalte innlegg

Hei, jeg hører stadig vekk fra vennene mine om at det er like dyrt (eller dyrere) i Stavanger enn i hovedstaden Oslo. P.S. Jeg har aldri vært i Stavanger selv, så derfor lurer jeg.

 

Dette er også i forbindelse med en artikkel jeg leste i dag:

http://www.nrk.no/okonomi/no-er-oslo-dyrast-i-verda-1.11094370

 

Jeg skjønner at det er "Oljehovedstaden" i Norge, men lurer da på litt mer spesifikt hvordan det kan påvirke prisene i området av den grunnen? :-)

 

Mvh. Chasiubao.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, du svarer egentlig på det selv med "Oljehovedstaden". Mange (de fleste) store oljeselskapene og mange av selskapene som jobber rundt den bransjen har hovedkontor i Stavanger, samt at det er heliport ut til sokkelen på Sola flyplass som ligger like utenfor Stavanger.

Det gjør at ekstremt mange med godt over normal lønn ønsker å bosette seg der.

 

Har hørt at oljeselskapene sliter med å ansette ledere også i høyere stillinger, for selv med de lønningene er det ikke fornuftig å bosette seg der.

 

edit; og/å regler..

Endret av JonasPB
Lenke til kommentar

I forhold til leie, så er det det at mange leiligheter blir leid av oiljefirmaene som igjen lar sine ansatte (pendlere, folk som holder på å flytte til Stavanger, korttids ansatte) bo der. Firmaene betaler voldsom overpris for å ikke stå økonomisk ansvarlig ved skader og manglende vedlikehold osv.. I tillegg er inntekten høyere i byen, som gjør at folk har mer å rutte med.

 

Når det gjelder kjøp, så går det mye på det samme. Oljen trekker alt oppover i forhold til lønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...