Gå til innhold

Canal digital fordelt på 1 etasje og kjeller


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har flyttet og deler internett med huseier. Han har internett fra Canal digital. Jeg bor i kjeller etasjen. Vi har blitt enig om å strekke en kabel ned i kjellern, da den tråløse signalet er på det laveste.

 

Men hvordan skal vi sette opp dette? Modemet fra CD er et Thomson TCM 470 med kun 1 LAN ut port.

 

I dag kjører han Modem => (1)Tråløs router(Han tilkoblett) => (2)Tråløs router (Jeg tilkoblett) I følge Canal digital selv og en data kompis av meg. er denne løsningen feil. Gjør at internett blir meget ustabilt.

 

Så hvilket oppsett er best her? Jeg ser for meg slik:

 

-------------------------------(1) Tråløs router 1 etasje

Modem=> God Switch=>

-------------------------------(2) Tråløs router kjeller

 

Hva er best? gjenom router til router eller gjennom en switch?

 

Håper på svar :)

Endret av Stallone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag kjører han Modem => (1)Tråløs router(Han tilkoblett) => (2)Tråløs router (Jeg tilkoblett) I følge Canal digital selv og en data kompis av meg. er denne løsningen feil. Gjør at internett blir meget ustabilt.

Oppsettet ditt burde virke fint, forutsatt at "(2) trådløs router" står i AP-mode. Ellers får du dobbelt NAT.

 

Det du kan starte med (etter å ha oppgradert FW på begge routere) er å flytte router (2) til deg, og bruke home-plug mellom router 1 og router 2. Dersom dette ikke fungerer tilfredstillende, kan du ev. kable med CAT5/6 mellom routerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du kan starte med (etter å ha oppgradert FW på begge routere) er å flytte router (2) til deg, og bruke home-plug mellom router 1 og router 2. Dersom dette ikke fungerer tilfredstillende, kan du ev. kable med CAT5/6 mellom routerne.

Hva skal han med home-plug? I første post skriver ts

Vi har blitt enig om å strekke en kabel ned i kjellern
Lenke til kommentar

Mr D har gitt løsningen lenger oppe.

 

Fra modem til en switch (billig 4-ports på Clas Ohlson holder), fra switch trekkes en kabel til hans ruter og en til ned til deg.

 

Da vil Canal Digital dele ut egen IP til hver av ruterene (opp til 4 er mulig på samme kabel). Du og din huseier vil da ha hver deres separate nett, med egen ekstern IP.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...