Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Smugkikking av usikrede nettverkskameraer som ligger ute på nett.


Bruker-280022

Anbefalte innlegg

Har komt over en rekke nettsider på nettet i det siste bl.a Camwar og ControllableWebcams, der man kan smugkikke på usikrede nettverskameraer som ligger ute på nettet. Alt fra tomme senger, kjøkken, TV-stuer, kontor, verandaer til babyer i krybber og hunder som sover.

Du kan også logge inn på flesteparten av disse usikrede nettverkskameraene med standard brukernavn og passord, uten problem.

Spørsmålet mitt: Er dette lovlig?

Til administratorer og moderatorer: Slett tråden om den strider mot retningslinjene til forumet!

Endret av Hafti
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vell lovlig så lenge du ikkje går rundt krypteringa? Innlogging med standard passord er kanskje i gråsona av kva som er lovleg.

 

For innbrudd i fysiske objekter så definerer straffelova det slik:

§ 147. Straffbart innbrudd foreligger når noen baner seg eller en annen uberettiget adgang til hus, fartøy, jernbanevogn, motorvogn eller luftfartøy eller til noe rom i sådanne eller til lukket gårdsrom eller lignende oppbevarings- eller tilholdssted ved å beskadige gjenstand som er egnet til beskyttelse mot inntrengen, eller ved hjelp av dirk, falsk nøkkel eller rett nøkkel som ulovlig er fravendt besitteren.

Så det er ikkje innbrudd å gå inn i eit ulåst hus for å sjå kva som er på innsida, så lenge du ikkje har knust vinduet, manipulert låsen eller stjålet nøkkelen for å komme deg inn.

 

 

På tilsvarande måte så er det vell ikkje ulovleg å kikke inn på ubeskytta webkamera?

Lenke til kommentar

Det er vell lovlig så lenge du ikkje går rundt krypteringa? Innlogging med standard passord er kanskje i gråsona av kva som er lovleg.

 

 

Så det er ikkje innbrudd å gå inn i eit ulåst hus for å sjå kva som er på innsida, så lenge du ikkje har knust vinduet, manipulert låsen eller stjålet nøkkelen for å komme deg inn.

 

 

På tilsvarande måte så er det vell ikkje ulovleg å kikke inn på ubeskytta webkamera?

 

Men om noen låser huset sitt med kodelås og benytter standardkoden 0000, vil ikke det da regnes som innbrudd om du låser deg inn i huset?

Lenke til kommentar

Men om noen låser huset sitt med kodelås og benytter standardkoden 0000, vil ikke det da regnes som innbrudd om du låser deg inn i huset?

 

Her er eg veldig usikker, men det ser ikkje ut til å gå under definisjonen av innbrudd.

 

Ved å bruke koda 0000 så øydelegg du ikkje låsen, du bruker heller ikkje dirk ved å prøve standard koda. Falsk nøkkel er det heller ikkje, og sidan det er ei kode så er det ikkje mulig å ta frå eigaren koda. Det å plukke opp koda ved at du ser kva eigaren av låsen bruker som kode er vell heller ikkje ulovleg?

 

 

Sjølvsagt om du bruker standard koda for å ta deg inn ein plass med "onde" hensikter så finnes det andre paragrafer som er aktuelle, men innbrudd ser det ikkje ut til å være.

Lenke til kommentar

Uten tvil en gråsone, men det blir jo en vurdering du må gjøre selv. For å si det sånn; jeg tror det skulle blitt vanskelig å arrestere deg for dette :p

 

 

Jeg for min del er ikke spesielt komfortabel med tanken på at noen sitter og ser på meg, og derav gjør jeg det heller ikke mot andre.

Lenke til kommentar

Straffelovens § 145:

Den som uberettiget bryter brev eller annet lukket skrift eller på liknende måte skaffer seg adgang til innholdet, eller baner seg adgang til en annens låste gjemmer, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder eller begge deler.

Det samme gjelder den som uberettiget skaffer seg adgang til data eller programutrustning som er lagret eller som overføres ved elektroniske eller andre tekniske hjelpemidler.

 

Å logge seg inn med standardbruker eller passord til systemer du ikke har tillatelse til å benytte deg av, er å skaffe seg "uberettiget [...] adgang til data". Bestemmelsen er relativt teknologinøytral. Dersom det ikke krever passord i det hele tatt, kan saken stille seg annerledes: Det kan for eksempel være nærliggende å tro at innholdet er offentlig tilgjengelig.

Endret av NgZ
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...