Gå til innhold

[Løst] Regne-PC


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe PC til å regne ut ting (på CPU, ikke på GPU). Skal kjøre Linux. i7-4770K er gitt. Resten er jeg litt usikker på. Maskinen må være stabil selv om den kjører max på alle kjerner i lange strekk. Fordel om den ikke bråker veldig mye. Trenger ikke SSD. Skal skru av HD4600-greia som sitter på CPUen for å hindre at det påvirker ytelsen, så har funnet et antatt uproblematisk separat skjermkort. Budsjett er max 10k men helst litt lavere.

 

Hadde vært flotters om noen her kunne se over utkastet mitt under og si om jeg har gjort noe dumt og om de har noen forslag!

 

Utkast:https://www.komplett...C6-36EB675A0027

Endret av Steinhjerte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags regning er det snakk om? Du kan spare mye kjøretid på å kjøpe en skikkelig kjøler til cpu og overklokke litt.

 

Hvis du har mye skriving til og fra disk kan du også vurdere en SSD.

 

16GB ram holder nok til det du skal gjøre, men hvis out of memory kan påvirke systemet ditt kan du vurdere 32GB.

 

Som sagt, alt avhenger av hva slags regning du snakker om.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

De kritiske delene av regningen er rimelig standard C-kode med både flyttalls- og heltalls-aritmetikk. Lineær-alebra og lignende.

 

Jeg skal sammenligne forskjellige algoritmer og rapportere timings, så jeg bør ha et "normalt" oppsett og kan derfor dessverre ikke overklokke.

 

Disk-IO-en min tar minimalt med tid sammenlignet med regningen på ting i minne, så jeg hadde tenkt til å hoppe over SSD.

 

Det er vanvittig kjedelig å gå tom for RAM. Kan aldri få nok, men det ser litt vanskelig ut å få 64GB så jeg må nøye meg med 32.

Lenke til kommentar

En fin tanke ColdIce, men parallellisert koding er et knot av en annen type enn det jeg studerer nå, så jeg tar til takke med å kjøre opptil fire uavhengige sekvensielle prosesser av gangen (skal skru av HyperThreading).

Skal du SKRU AV Hyperthreading? :huh: Da kan du like gjerne gå for i5-4670

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vanvittig kjedelig å gå tom for RAM. Kan aldri få nok, men det ser litt vanskelig ut å få 64GB så jeg må nøye meg med 32.

 

Dersom det er viktig bør du se bort fra desktophardware og kikke på en workstation. Både mye minne og stabilitet er bedre på den sorten hardware. Og du får mulighet til flere enn en CPU. Men budsjettet ditt kan ryke så det synger på slik maskin :)

Lenke til kommentar

Mitt forslag:

- Kabinettet er bra. God temp og stille, men du kan sikkert spare noen lapper på å ta et billigere hvis du vil.

 

- Hvis du ikke skal overklokke tar du 4770 istedenfor 4770k og sparer en hundrelapp på prosessor.

 

- Skjermkortet vet jeg ikke så mye om. Radeon HD 6670 DDR3 skal være bra value for pengene, ref http://www.tomshardw...iew,3107-2.html

 

- HDD er bra, men du klarer deg nok med mindre enn 3TB hvis du vil spare penger. Du trenger nok ikke SSD, men hvis du har penger til overs er det kjekt med et mer snappy system.

 

- RAM er bra, du får vurdere hvor mye du skal ha. Regner med 32GB holder til ditt bruk.

 

- Hovedkort - bra.

 

- Strømforsyning kan jeg ingenting om :p

 

Edit: Og, personlig ville jeg tatt med en h100i, og overklokket den prosessoren :p Med mindre du skal sammenligne med andre systemer med samme prosessor så har det vel ikke så mye å si?

 

Edit Edit: Sjekk at skjermkortet du kjøper er støttet i Linux! Så sparer du mye ekstraarbeid!

Endret av JKDahl
Lenke til kommentar

Takk for gode råd, folkens.

 

i7-4670 ser aktuelt ut når jeg ikke bruker HT og kan spare en slant.

 

Workstation dessverre for dyrt.

 

Visste ikke at SSD nå regnes for mer stabilt (i gamle dager trodde man at de gikk i stykker hvis man skrev for mye på dem). Er denne grei?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=774348

 

Kan ingenting om PSUer, tjbr. Kan du anbefale en bedre en som ikke er veldig dyr?

 

Har gode erfaringer med Radeon HD i Linux så lenge man ikke skal ha 3d-ytelse, så regner med at dette går greit også.

Lenke til kommentar

Takk for gode råd, folkens.

 

i7-4670 ser aktuelt ut når jeg ikke bruker HT og kan spare en slant.

 

Workstation dessverre for dyrt.

 

Visste ikke at SSD nå regnes for mer stabilt (i gamle dager trodde man at de gikk i stykker hvis man skrev for mye på dem). Er denne grei?

http://www.komplett....aspx?sku=774348

 

Kan ingenting om PSUer, tjbr. Kan du anbefale en bedre en som ikke er veldig dyr?

 

Har gode erfaringer med Radeon HD i Linux så lenge man ikke skal ha 3d-ytelse, så regner med at dette går greit også.

Hvorfor skru av hyperthreading?

Lenke til kommentar

Fordi jeg skal time sekvensielle algoritmer for å se hvilken som er raskest på et problem, og da vil jeg eliminere alle unødvendige faktorer som hypotetisk kan påvirke resultatet. Jeg vil at prosessen jeg timer skal få ha kjernen sin for seg selv.

Kjøp i5-4650k da. (Anbefaler i5-4650k, selv om han kanskje ikke skal overklokke, fordi den er raskere + at mange ombestemmer seg)

Endret av iFire
Lenke til kommentar

Hvis stabilitet er viktig ville jeg ikke kjøpt en så billig PSU.

SSD er også en stabilitetsoppgradering, så om du ikke trenger mye lagring ville jeg hatt kun en SSD.

 

Har endret planen til å velge i5-4670K, Intel SSD 335 Series 180GB og XFX ProSeries XXX Edition strømforsyning. Noen bommerter i dette, mon tro?

 

Ny liste: http://www.komplett....B1-343221EB172E

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...