Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er jeg kontrollerende? Psykopat?


Anbefalte innlegg

Litt sånn på sidelinja, men det er IKKE ok for meg at noen tar på bilen min. For meg er bilen min nest dyreste eiendel, den er en veldig personlig eiendel som jeg omentrent aldri har lånt bort (uansett hvilken bil jeg på det aktuelle tidspunkt har). Om jeg oppdaget at noen sto å tafsa på bilen min hadde jeg ikke blitt voldelig eller agressiv, men jeg hadde rimelig sikkert bedt dem i en bestemt tone om å la bilen min være i fred. Jeg kan forstå typen mennesker som "ser med fingrene" og med mange ting, som trær, portstolper o.l er det helt greit for meg, men som sagt, bilen min er det kun jeg som tafser på :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Jeg tror ikke du ver hva psykotisk er.

 

2: Er det kanskje "psykotisk" å ha en sådan mening om hvordan andre bør føle for sine eiendeler?

 

Etter å ha opplevd herverk på biler flere ganger blir man mer på vakt. En nøkkel som blir dratt over et panser medfører fort en reparasjonskostnad på 5-6'000kr. Deretter vil man gjerne få en fargeforskjell som ingen rubbing og pollering i verden kan gjøre noe med. Selv det å dra fingrene over en skitten bil kan gi riper og jeg synes ikke det er ok å måtte bruke tid og penger på å få bilen tilbake til den stand den var da jeg parkerte den, kun fordi noen føler for å pelle på den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herkverk snakker vi om fordi det på avstand ikke er mulig å se om det foregår herverk eller forholdsvis uskyldig pelling, jeg antok at du forsto det, beklager.

 

Det er ikke noe supert med å lage riper i lakken med å dra fingrene over en skitten bil, det er faktisk veldig enkelt. Riper i lakk er forøvrig et av temaene jeg har vært på todagers kurs om nå, da jeg en av mine nye arbeidsoppgaver vil være å vurdere normal/unormal slitasje ved innlevering av leasingbiler.

Endret av Leo_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stort sett greit å ta på det meste i mine øyne utenom fremmede personer og (gud forby) biler.

 

Det finnes folk her i landet som bruker flere tusen kroner hvert år, evt. mange arbeidstimer på å vaske og polere bilene sine, da er det ikke greit at noen lager fettstiper bortover sida på bilen.

 

For noen er en bil bare en gjenstand, for andre er den en del av livsstilen, noe du har brukt mye tid og penger på og faktisk kan være glad i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stort sett greit å ta på det meste i mine øyne utenom fremmede personer og (gud forby) biler.

 

Det finnes folk her i landet som bruker flere tusen kroner hvert år, evt. mange arbeidstimer på å vaske og polere bilene sine, da er det ikke greit at noen lager fettstiper bortover sida på bilen.

 

For noen er en bil bare en gjenstand, for andre er den en del av livsstilen, noe du har brukt mye tid og penger på og faktisk kan være glad i.

Hvis livsstilen til noen er så skjør så tror jeg de bør finne seg noe annet å gjøre. ;-)

Lenke til kommentar

Når begynte vi å snakke om herverk? Og hvis du klarer å lage riper av å dra fingrene over lakken, så er du "superhuman".

 

Eller så får du slutte å male bilene dine.

 

Du kan jo ta og se på lakken på bilen din med forstørrelses glass, kjøre en tur som gjør bilen din skikkelig støvete/sølete, dra fingern din over det samme stedet og sammenligne med hvordan det var tidligere hvis du ikke er overbevist?

 

Ontopic:

 

nei, det er ikke psykotisk. det er normal oppførsel. alle jeg kjenner som er glad i bilene sine er akkurat som du beskriver.

Lenke til kommentar

Du kan jo ta og se på lakken på bilen din med forstørrelses glass, kjøre en tur som gjør bilen din skikkelig støvete/sølete, dra fingern din over det samme stedet og sammenligne med hvordan det var tidligere hvis du ikke er overbevist?

 

Ontopic:

 

nei, det er ikke psykotisk. det er normal oppførsel. alle jeg kjenner som er glad i bilene sine er akkurat som du beskriver.

 

Hehe, good one mr."Forums idioten :)".

 

Du har tydeligvis gjort dette selv, så hvorfor kan ikke du komme med de resultatene du fikk da du gjorde dette? Ta gjerne og kast inn noen før og etter bilder også.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Skriver mest for min egen del, men delta gjerne:

Oppdatering, vi er begge blitt flinkere til å kommunisere, og jevnt over har vi hatt det veldig fint.

I går ble det desverre bråk igjen. Jeg merker selv at jeg tolererer det mindre at hun 'ripper opp i alt' som har vært galt når hun blir sint, og det gjør at jeg blir sint i tilegg.

Eksene mine har blitt sinte de også, men ikke på samme måte. A blir sint for en ting, og så er alt annet også negativt. Alt jeg gjør, skal gjøre og har gjort de siste ukene er plutselig et problem.

Desverre ble jeg her aggressiv selv, og forlot huset i noen timer. Jeg var ikke i stand til å føre samtalen noe sted, så jeg tenkte det var best å la henne tenke seg litt om mens jeg gikk på trening.

Da jeg kom hjem pratet vi om situasjonen, og stort sett var vi da i stand til å prate om hva som 'egentlig' var problemet;

Jeg hadde ikke latt henne følge meg til legen.. Jeg skulle til en privatklinikk med beina, som hun visste hvor var. Jeg måtte lete meg frem med GPS. Jeg ville dog ikke ha hjelp, da det ville resultere i at hun ble sen på sin egen jobb.

Hun sa som før at; 'Det var hennes problem om hun ble for sen på jobb, og hun kunne ta vare på seg selv' - og såg altså ikke hvordan jeg ville føle at det var min skyld dersom hun ble sen på jobb.

Jeg håper vi kommer til et stadie der vi klarer å gjøre dette med en gang i fremtiden.

---

Jeg har den siste tiden også sett A i et nytt lys. Jeg visste at hun var litt plaget, men jeg misstenker nå at hun er litt hypokonder.

Hun har vært 'syk' i et år nå, og legene finner ingenting, så jeg forstår at hun blir lei av situasjonen. Men er hun syk? Jeg vet ikke.

Hun har en hel pose med medisiner fra hjemlandet sitt, som jeg fant her en dag. Mange av dem er medisiner for sykdommen hennes, som hun ikke har tatt? Hun sa "et av problemene mine er at jeg ikke klarer å holde orden på medisinene jeg må ta". Disse var utskrevet for 1 år siden, og for nettopp det hun klager om.. Jeg forstår det ikke, vil hun ikke bli frisk? Er hun frisk?

Hun hadde hovne bein her om dagen, og klaget veldig på situasjonen, men hun nektet å ligge med beina høyt slik legen anbefalte..

Var det fordi jeg minnet henne på det ( jeg sa ordrett: 'legg beina dine oppå putene der nede' )?

Hun ble litt irriterert her, det var sent på natta og vi skulle sove, så jeg lot det gå.. Vi snakket litt dagen etter, om medisiner og leger. Og hun har rett og slett ingen tiltro til legene. Når legen har kjørt alle tester som er og sier "det er ikke mer jeg kan gjøre, men du kan gå til en spesialt for plagen", så er ikke det godt nok.

Hun sa videre at en lege bryr seg ikke om pasienten dør eller ei, og det virker veldig som om hun selv vet mye bedre enn legen til enhver tid.. Anonym poster: e9ce3ede14d8e54452d834031284287c

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke om du valgte feil eksempel her, men jeg synes det høres rart ut at du har noe imot at hun tar på sånne ting. Det er jo en rimelig uskyldig ting. Jeg forstår hva du mener med at dere kan havne i trøbbel, men jeg tviler på det hadde blitt verre enn litt kjefting eller suring fra en eventuell eier. Sålenge hun ikke ødelegger noe, så er der ikke noe å beskymre seg over.. Synes jeg da.

 

EDIT: Det med bilen er kanskje ikke like greit, men planter, offentlige bygninger osv er vel ikke en stor sak å la hånden skli over.

Endret av Extraterrestrial
Lenke til kommentar

Ja det er psykotisk å be henne om å slutte å ta på planter og på biler. Vi mennesker er dyr, vi er skapt for å ta på ting, hoppe på ting, ødelegge de, utnytte de, vi er skitne skapninger skapt for å utføre uproposjonale bevegelser. Om et dyr i naturen finner opp noe så lekkert som en bil, og krever at hele verden ikke skal bevege fingeren over lakken på den, så er det hans problem, og ingen behøver å tilpasse seg det.

 

La henne stryke lakken på bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...