Gå til innhold

Sigmas lyssterke zoom blir billigere enn du tror

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror som flere har påpekt:

Har du lyst på den - forhåndsbestill - den kommer til å være utsolgt i laaaang tid - det er enormt mange som har lyst på et sånt objektiv! :)

• Liker 1
Skrevet

Denne blir nok å finne i mitt utvalg tenker jeg :) Er den 1.8 i hele brennvidden? Isåfall er det utrolig *sikle*

Og hva tror dere skarpheten vil være ved 1.8?

Skrevet (endret)

Nei, jeg roer meg nok ned med µ-4/3.

Hva med denne med Metabones Speed Booster til µ43 - blir en 12.7-24.7 f/1.27?

Så skyter du med grovkalibret på µ43 - en tolvsju! :D

Selv om det kan bli bittelitt vignettering - så tyner du nemlig bildesirkelen bittelitt mer enn "vanlig".. :ninja:

Endret av Trondster
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Hva blir det neste? 16mm f/1,4? 10mm f/2,0? 35-70mm f/1,8?

En 70-200/2.8 med innebygd vidvinkelconverter og litt redusert rekkevidde kan lett bli en 52-100/1.8 - litt som jeg mistenker 18-35/1.8 opprinnelig var basert på en 24-70/2.8. Og - en hypotetisk sånn en ville vært et fantastisk portrettobjektiv på crop!!

(Men dømrade schwær og tung!)

Endret av Trondster
  • Liker 1
Skrevet

10-1000mm f1.4 i carbon og hyperlavvekt glass av Mars-sand med totalvekt på 800g inklusive in-the-body autosolblender, supersonic fokusmotor og gigafølsom selvtenkende stabilisator med frittstående hjerne - og en pris i 4 lette siffer. Farge valgfri :)

Tor

• Liker 6
Skrevet

Forundrer meg ikke om det kommer en til ff, men da med et annet brennviddeområde, f.eks 24-55mm.

Det hadde vært helt konge om noen dro vidvinkelconverter-trikset og lagde et spesielt lyssterkt fullframe-objektiv - men så skal de starte med et objektiv som har større bildesirkel enn fullframe, og så snakker vi opp i mellomformat. Man kan fint gjøre det med fastoptikk, men det er ikke det helt store utvalget i mellomformat-zoom. Vel - de finnes, men ingen spesielt lyssterke.

• Liker 1
Skrevet

Det hadde vært helt konge om noen dro vidvinkelconverter-trikset og lagde et spesielt lyssterkt fullframe-objektiv - men så skal de starte med et objektiv som har større bildesirkel enn fullframe, og så snakker vi opp i mellomformat. Man kan fint gjøre det med fastoptikk, men det er ikke det helt store utvalget i mellomformat-zoom. Vel - de finnes, men ingen spesielt lyssterke.

Selv om den er mer "normal" angående lysstyrke så har jo sigma allerede 12-24 for ff. Hvordan man rent teknisk kan skape noe lyssterkt i f.eks 24-55 aner ikke jeg. Problemet (etter standard tankesett) vil nok være vekta i første omgang. Men neppe er tiden for kanin opp av hatten begravet, så hvem vet? Kanskje drar de en kenguru opp av hodeplagget neste gang.

Tor

Gjest Slettet-U8ZiojSR
Skrevet

Samyang har jo allerede annonsert en 16mm f/2.0 og en 10mm f/2.8. Men en 23mm f/1.4 DC til grei pris hadde vært supert (og godt innenfor rimelighetens grenser).

En 70-200/2.8 med innebygd vidvinkelconverter og litt redusert rekkevidde kan lett bli en 52-100/1.8 - litt som jeg mistenker 18-35/1.8 opprinnelig var basert på en 24-70/2.8.

Hvis 18-35 er basert på 24-70/2.8, burde vel brennviddeområdet vært hakket større? Og bruk av vidvinkelkonvertertrikset trenger vel å ende opp med kortere registeravstand? :hmm:

Skrevet

Ikke glem den her da... :p Selv om den er vanvittig dyr og bare har "kitobjektivlysstyrke" på f3.5-5.6... ;)

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...