Gå til innhold

Razer Tiamat 7.1 Høres veldig dårlig ut på integrert 7.1 lydkort


Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt et Razer Tiamat 7.1 Headset. Jeg har et integrert 7.1 lydkort (SupremeFX X-Fi" som er onboard på et Asus Crosshair IV formula hovedkort.

Jeg har hatt plugget in headsettet på riktig vis.

 

Gjennom testing av 7.1 på windows audio devices så hører jeg alle lydkanelene. Men når jeg f.eks hører på musikk i 7.1 mode så hører jeg absolutt ingen bass og det høres ganske " tinny" ut. I 2.1 mode høres det veldig "muffled" ut. Som om jeg sitter i en glassflaske og lyden er utenfor.

 

Jeg prøvde Tiamats i Battlefield 3 og ble overrasket over hvor dårlig lyden egentlig hvar. Man kan ikke høre noe spesielt til surround og det er vanskelig å definere hvor lydene egentlig kommer fra. De høres rare ut og explosjoner høres enten ut som en diger tromme, eller svak hvis jeg skrur ned bassen på headset kontrollenheten.

 

Jeg har lastet ned drivere til det integrerte lydkortet og tiamaten har ingen drivere å laste ned. Er det noe jeg har oversett eller har glemt å konfigurere? Er det noe jeg kan gjør for å få lyden til å høres bedre ut en dette?

Et par ekstremt billige headphones ( under 200kr) høres mye bedre ut en disse tiamat, både i BF3 og i musikk.

 

MÅ jeg ha et dedikert 7.1 PCI lydkort for å få bedre lyd en dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du USB eller 3,5Jack audio?

Husk at hvis du bruker USB så by-passer den ditt integrerte lydkort.

 

Vet også at headset som kjører 8 drivere fort kan ha problemer med lyden på grunn av antall drivere, og er derfor vanlig stereo headphones er bedre.

 

Bruker du kun USB skal du kunne høre hvordan headsettet egentlig er ment til å høres ut.

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke den sender lyd via USB, du må koble de inn med 3,5mm jack

Leste litt, og virker riktig hva du sier.

 

Men forsatt så bruker headsettet on-board lydkortet som kommer med USB'n, og dem sier på Razer website at det kun er et mindre antall Lydkort som støtter Razer Tiamat 7.1, hvor TS lydkort ikke skal støtte Razer Tiamat 7.1.

 

Det er også drivere til Razer Tiamat 7.1 lydkortet som må installeres.

 

Nå skjønner jeg hvorfor man burde gå for gode sterio headphones istede...

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg et billig lydkort med Dolby Digital Live, tror jeg betalte 500 spenn.

Lyden i mitt 5,1 Tritton Ax Pro ble noe helt annet enn når jeg kjørte på med onboard lyd.

Sånne her headsett fungere møkk dårlig til musikk, er kun spill og tildels film lyd som fungerer. Mitt headsett er også litt slapp i bass området, men det tror jeg gjelder de fleste surround headsett fordi de må litt ned på str på elementene. Jeg er hvertfall meget fornøyd med lydbildet mitt headsett gir.

Lenke til kommentar

Joda det er mulig det, men i disse jalla "gaming-headsettene" så har de flere høyttalere rundt om i settet slik at det blir "true" surround.

 

Hvordan er det mulig? Jeg kjøpte meg nylig PSB M4U2 med innebygd forsterker. Har fint lite peiling når det kommer til lyd generelt, hehe. De fleste av disse hersens "gaming-headsettene" med "true surround" bruker vel kun virtuell surround?

Lenke til kommentar

Man kan vel også få surround gjennom stereo headphones om jeg ikke tar helt feil?

Ja, og det er hva som gir best resultat, stereo headphones med CMSS-3D eller Dolby Headphone teknologi. Det er også mulighet å bruke spillet som et lydkort, hvor dem simulerer lyden for deg.

Men eller så er det akkurat som Dysfunctional sier, "jalla gaming-headsettene".

 

I gaming headset som ser 5.1 eller 7.1 har flere drivere(høytalere) inne i hver øreklokke. Og bruker disse til å simulere surround, altså "true surround". Men stereo bruker en form for virtuell surround som blir skapt med en form for "lagg", som teknologier som CMSS-3D, THX TruStudio, Dolby Headphones eller spillets innebygget surround tar i bruk.

 

Jeg kjøpte meg et billig lydkort med Dolby Digital Live, tror jeg betalte 500 spenn.

Lyden i mitt 5,1 Tritton Ax Pro ble noe helt annet enn når jeg kjørte på med onboard lyd.

Sånne her headsett fungere møkk dårlig til musikk, er kun spill og tildels film lyd som fungerer. Mitt headsett er også litt slapp i bass området, men det tror jeg gjelder de fleste surround headsett fordi de må litt ned på str på elementene. Jeg er hvertfall meget fornøyd med lydbildet mitt headsett gir.

 

Jeg er faktisk litt uenig i noe av hva du sier her. Lyd er lyd, du har ikke god spill lyd, men dårlig musikk lyd. Kanskje du har dårlig spill lyd, men god positional audio. Noe som virker logisk når du bruker dolby headphone & headset med decent soundstage.

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

Musikk høres best ut i stereo, å derfor blir lyden bedre i headsett med 2 store elementer enn et surround headsett med 7-8 små. I spill derimot blir opplevelsen en helt annen. Du kan høre om du blir skutt bakfra eller forfra, noe som ikke er like enkelt med et stereo headsett.

Ja var det jeg mente, borsett fra at jeg er uenig med at det blir en bedre surround opplevelse med 4-8 drivers, enn å bruke CMSS-3D & Dolby Headphone med stereo headphones. Syntes faktisk det er ganske så mye bedre med stereo og bra lydkort til positional audio og spill.

Lenke til kommentar

Spiller endel BF som du sikkert skjønner av å se på Avateren min :) Jeg har prøvd både med stereo headset og surround headsett å valget blir surround (ikke noe virtual dill dall). Merker at jeg spiller mye bedre når jeg kan høre at det skytes fra f,eks bak venstre, enn med ett stereo headsett hvor du kun hører at det skytes på venstre side visst du skjønner hva jeg mener :)

 

Kan være vanskelig å høre hvor skuddene kommer fra siden driverene sitter så nært, men det har jeg løst med å skru opp bak høyttalerene et par hakk. Da merker du fort visst det er høy lyd på venstre bak så er det der skuddene kommer fra.

 

Det ultimate er egentlig å spille lyden gjennom et skikkelig surround anlegg, men det er ikke bestandig det passer så bra

Endret av 1982kims
Lenke til kommentar

Spiller endel BF som du sikkert skjønner av å se på Avateren min :) Jeg har prøvd både med stereo headset og surround headsett å valget blir surround (ikke noe virtual dill dall). Merker at jeg spiller mye bedre når jeg kan høre at det skytes fra f,eks bak venstre, enn med ett stereo headsett hvor du kun hører at det skytes på venstre side visst du skjønner hva jeg mener :)

 

Kan være vanskelig å høre hvor skuddene kommer fra siden driverene sitter så nært, men det har jeg løst med å skru opp bak høyttalerene et par hakk. Da merker du fort visst det er høy lyd på venstre bak så er det der skuddene kommer fra.

 

Det ultimate er egentlig å spille lyden gjennom et skikkelig surround anlegg, men det er ikke bestandig det passer så bra

Men har du prøvd stereo headphones med et ordentlig lydkort? Når du sier stereo som kun spiller høyre og venstre virker det ikke som du har det. Den virtuelle surrounden laget med teknologien idag blir wallhack iforhold til typisk 5.1/7.1 gaming headset. Og er grunn til at pro-gamers bruker det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...