Gå til innhold

Disse ballongene skal gi Internett til hele verden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var ikkje så dummt, eg likar idéen.

 

Men eg trur nok at bruken av dette vil begrense seg til nødsituasjoner og diverse anledninger.

For det fyrste så er netter relativt treigt, så det er begrensa kva ein kan bruke nettet til. For det andre så vil det på sikt bli dyrt å ha nok ballonger i lufta til at ein har dekkning over heile verden.

 

Men det finnes heilt klart fordeler. Dersom infrastrukturen bryt saman så kan ein raskt få opp eit nettverk slik at alle mobiltelefoner og laptopper fortsatt kan brukast. Dette vil nok være ein effektiv måte å holde innbyggerane oppdatert under storm, flaum og liknande naturkatastrofer.

 

 

Ein anna stor fordel er den politiske delen. Med slike ballongar så kan ein gi f.eks kineserane tilgang til eit fritt og usensurert internett.

Dette vil nok også være hendig under diverse opprør, borgerkriger, frigjeringar og andre hendelser der verdenssamfunnet vil hjelp undertrykte mennesker å ta over makta i sitt eige land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skyter de ikke opp satellitter i stedet. Selvfølgelig giga prisforskjell, men skulle tro att Google har dollars nok til flere stykker. Det burde da både dekke større områder og være mer stabilt, og attpåtil vare i mange år. Har selv internett via satellitt, og det fungerer helt utmerket til mitt bruk.

Lenke til kommentar

Flere brukere krever mer ut av èn enkelt enhet. Større avstand tilsier også høyere latency (og, vil jeg tro, større problemer med støy). Pris er også en stor faktor som du selv sier. Det vil også kreve mer ut av klienten. Det vil være lettere, og kreve billigere/lettere utstyr å nå en balong 20km over hodet ditt, enn èn satelitt som svever flere tusen kilometer over bakken. Vil nok være betydelig værre å fikse en satelitt kontra en ballong...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...