Gå til innhold

Er eksamenskarakteren en egen karakter?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg går siste året på vgs, og har noen spørsmål om eksamenkarakterene jeg får nå. Når samordna opptak skal regne ut mine konkurransepoeng til søknaden jeg har på høyere utdanning, regnes eksamenkarakterene som egne karakterer? Eller regner de (eksamen + standpunkt)/2 som én karakter? Har noen lærere som påstår en ting, og noen som påstår noe annet.

 

Eksempel: jeg har to fag, hovedmål og sidemål. har 5 i hovedmål og 3 i sidemål. Trekker sidemål som eksamen, og får 4. Hva blir snittet mitt? (5+4+3)/3 eller blir det (5+(4+3)/2)/2?

 

Det gir jo egentlig mest mening å telle eksamen og standpunkt som en felles karakter, da slipper man å bli straffet fordi man hadde uflaks og trakk et fag du er dårlig på. Hvis du f.eks. er sekserkandidat i matte, men får 2 i hovedmål, får det stor innvirkning på snittet ditt hvis du er uheldig og trekker Norsk.

 

Kanskje litt forvirrende, men sliter med å finne svar på dette noe annet sted.

Endret av DexterMorgan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønte ikke så mye av forklaringen din selv, men er altså sånn her læreren min forklarte det:

 

Hvis du har 3 i norsk muntlig, og blir trekt opp i norsk muntlig og får 4 så blir din samlede norsk muntlig karakter gjennomsnittet av de to karakterene. Ellers påvirker det ikke vitnemålet/de andre fagene.

Lenke til kommentar

Skjønte ikke så mye av forklaringen din selv, men er altså sånn her læreren min forklarte det:

 

Hvis du har 3 i norsk muntlig, og blir trekt opp i norsk muntlig og får 4 så blir din samlede norsk muntlig karakter gjennomsnittet av de to karakterene. Ellers påvirker det ikke vitnemålet/de andre fagene.

Nei, du får en 3'er og en 4'er på vitnemålet.

Lenke til kommentar

Ja, de står som forskjell på vitnemålet. Men du blir tatt inn på høyere utdanning basert på gjennomsnittet.

Ja, det stemmer, men krakterene i norsk eksamen teller likt med naturfagskarakteren, så om du kommer opp i norsk muntilg vil norsk muntlig karakterene dine være to mens naturfagskarakteren kun er en. Altså vektes norsk muntlig dobbelt så mye som naturfag.

det er det samme om du tar gjennomsnittet mellom de to karakterene for deretter å regne hele gjennomsnittet eller bare tar hele gjenomsnittet uten å regne norsksnittet

Om du ganger eksamen+satandpunkts snittet med to, så ja.

Endret av Battaman
Lenke til kommentar

Uhm, du er litt på ville veier i åpningsinnlegget ditt.

 

Alle karakterer er egne karakterer, også eksamener. Dvs at når du trekker eksamen i et fag så står eksamenskarakteren som en egen karakter, det er ikke gjennomsnittet av eksamen og standpunkt som står.

 

Det vil si at når du trekker sidemål så har du totalt 5 karakterer i norsk, norsk hovedmål, sidemål, muntlig, hovedmål eksamen og sidemålseksamen. Og ja, dette er 100% bullshit og ødelegger for f.eks. de som er flinke i realfag og ikke i norsk

 

det er det samme om du tar gjennomsnittet mellom de to karakterene for deretter å regne hele gjennomsnittet eller bare tar hele gjenomsnittet uten å regne norsksnittet

 

nei, fordi du får flere karakterer du må dele på :rolleyes:

Lenke til kommentar

Det vil si at når du trekker sidemål så har du totalt 5 karakterer i norsk, norsk hovedmål, sidemål, muntlig, hovedmål eksamen og sidemålseksamen. Og ja, dette er 100% bullshit og ødelegger for f.eks. de som er flinke i realfag og ikke i norsk

Er mange som har 6 norsk karakterer siden du kan komme opp både i sidemål og muntlig. Er enig at dette er en BS modell, aller heslt skulle vi hatt eksamen i alt, og (eksamen+standpunkt)/2 = endelig karakter, men neida.

Lenke til kommentar

Det vil si at når du trekker sidemål så har du totalt 5 karakterer i norsk, norsk hovedmål, sidemål, muntlig, hovedmål eksamen og sidemålseksamen. Og ja, dette er 100% bullshit og ødelegger for f.eks. de som er flinke i realfag og ikke i norsk

Jojo, selvfølgelig. Det var bare et hypotetisk scenario jeg dro frem, hvor man bare hadde to fag i hele skolen, og måtte opp i eksamen i en av dem. Dårlig forklart, sorry.

Lenke til kommentar

Er mange som har 6 norsk karakterer siden du kan komme opp både i sidemål og muntlig. Er enig at dette er en BS modell, aller heslt skulle vi hatt eksamen i alt, og (eksamen+standpunkt)/2 = endelig karakter, men neida.

 

Ihvertfall skulle vi bare ha hatt én norskkarakter i standpunkt med kun mulighet for én eksamen, det hadde gledet meg mer. Uansett ser det ut som at jeg vil klare å komme meg inn på alt som jeg kan tenke meg pdd, men dette er på tross av dagens system.

(går self. VG3)

Lenke til kommentar

Skjønte ikke så mye av forklaringen din selv, men er altså sånn her læreren min forklarte det:

 

Hvis du har 3 i norsk muntlig, og blir trekt opp i norsk muntlig og får 4 så blir din samlede norsk muntlig karakter gjennomsnittet av de to karakterene. Ellers påvirker det ikke vitnemålet/de andre fagene.

Dette er feil. Det var ordningen etter R94, og jeg antar det er derfor lærerne feilinformerer. I dag teller eksamen som en separat karakter, uavhengig av standpunkt.

Lenke til kommentar

For min del er det helt fint, hjelper egentlig og. Men sånn som det er nå så spiller jo din flaks inn unødvendig mye. Da er det jo ødelagt(selv om kanskje helt ødelagt er en overdrivelse), uansett om det virker negativt eller positivt på meg.

 

Jeg vet ikke heelt hva du vil fram til her, men uansett. Jeg synes det største problemet med norsk skole er de utrolig mange fellesfagene og karakterene i de. Skolen skulle ha vært mye mer spesialisert med studiespes som en elite-linje med enten realfag eller økonomi, ingen humanistiske fag. Der skulle man også kunne bygge sin egen kompetanse ihht fremmedspråk og ellers fagvalg. Så kunne alle som soser rundt på studiespes med 3 i snitt vært på yrkesfag og fått seg en ordentlig utdanning de og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...