Gå til innhold

Tips til jobb


Anbefalte innlegg

Hei

 

Etter å ha avsluttet 13 års-skolegang med en 6'er på norsk eksamen sitter jeg som ett spørsmålstegn på hva jeg skal gjøre videre. Jeg tenkte å ta meg minst ett "jobb-år" men aner ikke hva og hvor.

 

Fullførte vidergående nå nylig som sagt, så det eneste jeg har av utdanning er generell studiekompetanse (med valgfag økonomi)

 

Har tenkt på flere jobber.. vekter (som jeg må ha vekterkurs om jeg ikke tar helt feil) vakt på utested, og jobb på sjøen. Hvilke muligheter har jeg til å få meg jobb på sjøen? Det er vel egentlig ikke helt mitt yrke, men er styrkeløfter og er godt trent, så kan yte mye hardt arbeid som fisker.

 

Er det noen som har noen tips? Alle har på en måte planene klare for høsten, og jeg sitter her bare som ett spørsmålstegn og lurer på hva jeg skal gjøre!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løfter mye vekter/veldig opptatt av kosthold og driver også med sportsbetting og poker - og vil påstå at jeg har greit innsyn i økonomien. Alt dette er vel lite relevant når det kommer til å finne seg en jobb på kort sikt. Setter lønn langt foran trivsel når det kommer til jobben til høsten, da hele poenget med å ta seg ett år fri var å få spart opp en del penger.

Endret av Henholland1
Lenke til kommentar

Få deg jobb som søppelmann. Ubekvem arbeidstid gjør at disse har relativt godt betalt. Du er ferdig på jobb litt utpå formiddagen.

 

Takk for tips! Vet du sann cå hva lønnen deres ligger på?

 

Ta ett år på folkehøgskole. :] Er vel nok av linjer å velge mellom.

 

Formålet med året er å tjene inn en del penger, og ikke så mye penger å tjene på å gå folkehøgskole vil jeg tro. Hva er det folk går der for egentlig? Bare sosialisering og å ha det gøy?

Lenke til kommentar

Nei, men det kommer litt an på hvor, når og hvor mye. Husker en kompis av meg hadde en slik jobb, og han hadde god lønn til å være ufaglært. I tillegg var han tidlig ferdig med den "ubekvemme" arbeidstiden - han gikk glipp av Letterman, men hadde det beste av dagen fri.

Hvis du er rette typen, kan en selgerjobb med bonusmuligheter være en tanke. Men du er kanskje litt ung.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Noen som vet sjangsene for å få seg jobb på sjøen når en ikke har noen erfaring med ett slikt yrke? Vet man trenger sikkerhetskurs, men utover det, er det vanskelig å få seg jobb? Gidder ikke å bruke 15 000 på sikkerhetskurs for så å ikke finne meg jobb liksom..

 

Har også tenkt på å få meg jobb ved ett fengsel. Er det noen muligheter for det? Om jeg har forstått det rett er eneste krav generell studiekompetanse

Lenke til kommentar

Prøvde å finne litt mer info om søppeltømmer, det var ikke så lett. Ser ut til at det korrekte begrepet for tiden er "renovasjonsarbeider", i tilfelle du skulle søke.

 

Sjekket siden til ssr der jeg bor, og ser ikke ut som de søker etter folk for tiden, men skader vel ikke å prøve å sende inn en søknad allikevell. :)

Lenke til kommentar

Formålet med året er å tjene inn en del penger, og ikke så mye penger å tjene på å gå folkehøgskole vil jeg tro. Hva er det folk går der for egentlig? Bare sosialisering og å ha det gøy?

Ja, samt den eller de utenlandsreisene man drar på ut i skoleåret. c: Også får man to tilleggspoeng når man søker høgere utdanning.

Lenke til kommentar

Med antagelse av at du er mann (det var ikke etablert noe sted), så har du jo isåfall et års verneplikt foran deg med mindre dette er utelukket. Det er en ganske bra måte å få tiden til å gå mens du pønsker ut hva du vil. Forsvaret har jo også mange gode tilbud innen høyere utdanning, og stort sett alle er utdanning med lønn, så kanskje du vil finne det interessant? Forsvaret har gode og informative nettsider angående dette, og dersom du ikke ønsker utdanning så finnes det også gode muligheter for å verve deg bl.a. i marinen til sjøtjeneste med god(!) inntekt etter førstegangstjenesten. Jeg ser at du er interessert i å tjene opp litt penger, og da er det å verve seg en god løsning hvor du samtidig får reist rundt, lærer mye, og ikke minst får noe fornuftig på CV'en. Vervede til sjøs i marinen tjener 500.000 - 700.000, og mange gjør dette for å kunne senere finansiere studietiden.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...