Gå til innhold

Afghanere i Norge


Anbefalte innlegg

Vi har en stadig berikelse av mennesker fra Afghanistan i Norge. Det er mennesker som kommer fra et land preget av krig. Et land med utstrakt analfabetisme, terror, kvinnehat, religiøs fanatisme, korrupsjon, tortur og drap. Et land blottet for sympati, rettigheter og medmenneskelighet. Et land der politiet kidnapper sivile, misbruker barn, selger våpen og ammunisjon ulovlig, presser sivile for penger. Samtidig kjemper de mot terrorister som gjerne bruker barn som selvmordsbombere, som henretter og terroriserer slik de finner det for godt. Og for å gjøre alt bedre så kan du spe på med verdens størte produksjon av narkotika og internasjonale smuglerbander.

 

Og i Norge har vi mennesker herfra. Hvor godt tar vi hensyn til dette? Klarer vi å ta imot mennesker fra Afghanistan samtidig som vi vet at afghanere har verdens laveste terskel for å drepe kvinner? Vi vet at Afghanere generelt har svært lav tillitt til styresmakter, og med god grunn.

 

Nylig har vi jo sett tragedien der en 17 år gammel afghansk mor ble drept i Norge og barnet ble kidnappet av barnets far.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er åpenbart bedre for afghanere å komme til Norge eller et hvilket som helst annet land. Afghanistan er et av de jævligste landene å leve i for mennesker.

 

Så du har helt rett i det. Jeg er mer interessert i problematisering av bagasjen de har med seg. Mennesker som har hele sin oppvekst fra et samfunn uten rom for religiøs, politisk, seksuell og individuell frihet. Hvordan kan det norske samfunnet takle dette?

 

Er det noe som går greit uten at man tar høyde for det? Er de hendelsene man leser om i avisa uungåelige?

 

Noen nordmenn lever i Afghanistan. Der må de transporteres i tungt pansrete kjøretøy, gå med skuddsikre vester og alltid bære våpen. Noen afghanere lever i Norge.

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

...

Synes du tar opp en sentral problemstilling. Det er ikke til å komme ifra at Norge vil ligne mer på disse landene siden det er så mange som kommer.

 

Hva er berikelsen? Helt ærlig, jeg ser ingen berikelse. Opplys meg gjerne.

 

Edit: Norge burde være mye mer kynisk. Men sosialistene er jo livredd for å være kyniske.

Endret av blinc
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Beste måten å ta hensyn på, er å sende hjem kriminelle innvandrere.

 

Dersom de er en berikelse for landet, ville det vært gunstig for dem å opprette et eget velferdssystem som afghanere betaler inn til, og nyter godene av, i stedet for at de skal leve på tjenester betalt av nordmenn?

Ja, hehe. Ikke mye i den kassa tror jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå har jeg tatt copy+paste av noe jeg skrev i en annen diskusjon her, som også passer inn her:

 

Jeg er nyutdannet sivilingeniør, har en formue i studielån, og har fått meg en jobb med en årsinntekt på litt over 400.000. Staten stjeler over en tredjedel av inntekten min. Denne brukes bl.a. til å gi gratis bolig asylsøkere som ikke har studielån, som ikke har jobb og som ikke har noen evner som Norge trenger.

 

Jeg, derimot, har ikke råd til å kjøpe egen bolig, fordi en så stor del av inntekten "min" brukes til å gi gratis bolig til andre, som jeg mener ikke fortjener det. Innvandringen presser dessuten boligprisene veldig opp. En liten leilighet koster nærmere 10 årslønner etter skatt for meg.

 

Arbeiderpartiet har egentlig sviktet alle oss etnisk norske unge. Det blir en slags "overklasse" med utlendinger som får alt finansiert av staten/fellesskapet/oljepengene, mens jeg blir i "underklassen" som må slite og får mindre enn fortjent, fordi jeg må betale for alle gratispassasjerene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Og i Norge har vi mennesker herfra. Hvor godt tar vi hensyn til dette? Klarer vi å ta imot mennesker fra Afghanistan samtidig som vi vet at afghanere har verdens laveste terskel for å drepe kvinner? Vi vet at Afghanere generelt har svært lav tillitt til styresmakter, og med god grunn.

 

Jeg mener du sitter ALLE afghanere under samme kam her, og det synes jeg er utrolig leit. Nei, det er absolutt ikke slik at bare fordi noen gjør slikt, så gjør alle det. Afghanerne, det vil si Pashtunerne, Hazaraene, og alle andre de etniske gruppene er et stolt folk, som er fredelige. At Du har et vrangforestillet bilde av dette folket, er forståelig, da du sikkert har fått det med skei gjennom media.

 

Ikke alle støtter drap på kvinner, faktisk ganske få støtter Taliban.

 

Skrevet fra en gutt som er født og oppvokst i dette fantastiske samfunnet som kalles Norge, og som har en Afghansk far. :)

Lenke til kommentar

Afghanerne, det vil si Pashtunerne, Hazaraene, og alle andre de etniske gruppene er et stolt folk, som er fredelige.

Fredelige? Lurer på hva Pashtunerne, Hazaraene og de andre synes er passende straff for homofili.

 

Jeg mener at det ligger en form for intoleranse og umenneskelighet dypt i kulturene deres. Det gir seg utslag hos enkelte Afghanere i Norge.

 

De unge i Afghanistan er forhåpentligvis klare for forandring. For toleranse og humanisme. Den eneste kampen som er nødvendig å kjempe er mot korrupsjon og fanatisme. Ikke kvinner, homofile, amerikanere, jøder eller mennesker som ikke er innenfor de smale rammene av hva som er "akseptabelt".

 

I Afghanistan sitter mange unge mennesker i fengsel fordi de har hatt sex på egne premisser istedenfor at samfunnet skal bestemme når og med hvem de skal knulle med.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Fredelige? Lurer på hva Pashtunerne, Hazaraene og de andre synes er passende straff for homofili.

 

Og så snakker du om en kultur du har null og niks peiling på. Du beskylder et helt folkeslag for å være massemordere osv ved å si det du skiver.

 

Det du skriver her har altså ingenting med den afghanske kultur, men den kulturen Taliban tvang på Afghanistan. Afghanistan er en fredelig sivilisasjon, problemet er alt gjennom de flere århundrene landet har eksistert, bl.a kriger og forferdeligheter. Afghanistan har aldri vært et fredelig land, fordi ingen lot det være det. Først var det Genghis Khan, Så det britiske imperiet, så Sovjet, og nå krigen mot terror (som jeg støtter).

 

Jeg lurer på hva du har som grunnlag for å sitte et helt folk over en kam?

 

I Afghanistan sitter mange unge mennesker i fengsel fordi de har hatt sex på egne premisser istedenfor at samfunnet skal bestemme når og med hvem de skal knulle med.

 

Og hvem er det som styrer dette? Dette er jo snakk om en president som er korrupt innad, som han er utad. Karzai, og det Afghanske politiske systemet eksisterer ikke, det er ikke et fungerende demokrati, og derfor fungere ikke rettsvesenet som det skal.

 

Jeg har ikke tekt å støtte de lover som er innført ved hans hjelp, og jeg støtter ikke religiøsitet og stat, jeg mener religion ikke har noe med politikk, og at det bare er farlig å la det være i politikk.

 

De unge i Afghanistan er forhåpentligvis klare for forandring. For toleranse og humanisme. Den eneste kampen som er nødvendig å kjempe er mot korrupsjon og fanatisme. Ikke kvinner, homofile, amerikanere, jøder eller mennesker som ikke er innenfor de smale rammene av hva som er "akseptabelt".

 

Som sagt, dersom du mener du kjenner den Afghanske kultur, har du ikke forstått deg på det. Du viser til her dette mer korrupsjon og fanatisme, selvfølgelig er det fanatisme når ekstremister har styrt landet i over to ti år.

 

Men så skal man huske på hvordan Afghanistan var før Sovjet invaderte, det var faktisk en ganske rolig periode før det skjedde, men så kom selvfølgelig sovjet å ødela, og raserte landet atter en gang.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Ja kanskje jeg tok for hardt i.

 

Får håpe de unge ikke lar seg true av de gamle og forandrer ting.

 

Det kan du trygt si. Husk å sjekk opp historien før du dømmer et helt folk! Det var som sagt ikke Afghanerne som valgte Taliban, de valgte seg selv, og tok kontroll da sovjet feilet i å bekjempe dem.

 

Er vel ingen forskjell på vesten og Soviet i Afghanernes øyne

 

Det tror jeg faktisk ikke. Jeg tror faktisk de fleste Afghanere er glade for at USA hjelper dem, men de forstår selvfølgelig at mye må gjøres på egenhånd. Å prøve å helbrede et land som har vært i ruiner i hundrevis av år er ikke en lett jobb!

Lenke til kommentar

Det er helt klart en utfordring og ett problem at det kommer mange hit som har opplevd forferdelige ting, og er oppvokst med helt andre normer enn oss, og dermed kan utgjøre en fare.

 

Nå bør det samtidig nevnes at Afghanere generelt langtfra er så voldelige og innbitte som mange tror, og de fleste er nok ganske pragmatiske når det kommer til stykke. Naturlig nok er de veldig mye mer primitive enn oss på mange måter, men en del av våre oppfatninger er nok også preget av uvitenhet.

 

Tårdstarter nevner blandt annet homoseksualitet, og som ett lite apropos bør det nevnes at sex mellom menn er veldig vanlig i Afghanistan, som i en del andre muslimske land, siden kvinnene er off limits. Om en går hen og forelsker seg i en annen kar er nok bildet ett helt annet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Tårdstarter nevner blandt annet homoseksualitet, og som ett lite apropos bør det nevnes at sex mellom menn er veldig vanlig i Afghanistan, som i en del andre muslimske land, siden kvinnene er off limits. Om en går hen og forelsker seg i en annen kar er nok bildet ett helt annet.

 

Når du bringer det opp, så er det jo et faktum at Taliban, er ca 90% homofile/pedofile.

Lenke til kommentar

Det tror jeg faktisk ikke. Jeg tror faktisk de fleste Afghanere er glade for at USA hjelper dem, men de forstår selvfølgelig at mye må gjøres på egenhånd. Å prøve å helbrede et land som har vært i ruiner i hundrevis av år er ikke en lett jobb!

 

Tror de fleste regjeringer i ME er pro vesten, mens undersøkelser viser at opp til 90% av befolkningen er imot. Og hvor rart er det? vestens tilstedeværelse i ME siden Ottomans fall har kostet millioner av liv (sier ikke at de ikke ville ha klart å drept hverandre selv, men det har i stedet vært oss). Om ett uskyldig liv er èn grunn, så har de millioner av grunner til å hate vesten.

 

Geopolitikk og naturressurser, det er ikke noe annet. Å finne en nobel sak som demokrati, Gud etc og prate opp egen kultur og gå til krig for å "hjelpe" "baklengsfolk", er stort sett det som har gått igjen i historien.

 

http://www.youtube.com/watch?v=4rdOYN8IPIA

 

http://www.youtube.com/watch?v=DDDJU-Iqwas

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Beste måten å ta hensyn på, er å sende hjem kriminelle innvandrere.

 

Dersom de er en berikelse for landet, ville det vært gunstig for dem å opprette et eget velferdssystem som afghanere betaler inn til, og nyter godene av, i stedet for at de skal leve på tjenester betalt av nordmenn?

 

Men så er ikke alle Afghanere kriminelle innvandre. De fleste flykter fra et land som er i ruiner, hvor det ikke er mulig å skaffe seg jobb, eller utdannelse. De flykter til Norge, og andre land for å finne et trygt sted å bo, og en grei inntektskilde.

 

Og jeg kan love deg at de fleste innvandrere jobber mye mer, og hardere enn det en etnisk nordmann gjør, de jobber utrolig hardt, og så får man høre det ene og andre om noen FÅ kriminelle, også er plutselig er alle innvandre kriminelle. Det er noe av det paradoksale ved den politiske Høyresiden; benektelse av fakta.

 

Innvandrere er en grei inntektskilde for statskassen de og, ikke bare etniske nordmenn som er så vannvittig arrogant.

 

Tror de fleste regjeringer i ME er pro vesten, mens undersøkelser viser at opp til 90% av befolkningen er imot. Og hvor rart er det? vestens tilstedeværelse i ME siden Ottomans fall har kostet millioner av liv (sier ikke at de ikke ville ha klart å drept hverandre selv, men det har i stedet vært oss). Om ett uskyldig liv er èn grunn, så har de millioner av grunner til å hate vesten.

 

Geopolitikk og naturressurser, det er ikke noe annet. Å finne en nobel sak som demokrati, Gud etc og prate opp egen kultur og gå til krig for å "hjelpe" "baklengsfolk", er stort sett det som har gått igjen i historien.

 

Det kan godt være at vesten har ødelagt mye i middeløsten, og det kan godt hende de har mye å hate oss for. Det jeg prøver å si er at det er bra vi er der den dag i dag, slik at vi kan hjelpe denne nasjonen som ikke har hatt en fredelig stund på flere hundre år. Afghanistan har ALLTID vært i krig, på ett eller annet vis.

 

Men jeg synes faktisk det var bra at man fikk styrtet Taliban da det ble mye mer frihet bare ved å gjøre det. Nå håper jeg Afghanistan ser en lysere framtid. Men nå er det opp til befolkningen, og ikke vesten.

Lenke til kommentar
...

Det du skriver her har altså ingenting med den afghanske kultur, men den kulturen Taliban tvang på Afghanistan. Afghanistan er en fredelig sivilisasjon, problemet er alt gjennom de flere århundrene landet har eksistert, bl.a kriger og forferdeligheter. Afghanistan har aldri vært et fredelig land, fordi ingen lot det være det. Først var det Genghis Khan, Så det britiske imperiet, så Sovjet, og nå krigen mot terror (som jeg støtter).

...

Den afghanske kulturen er formet av dens historie og kollektive minne. Når det kollektive minner består nesten utelukkende av krig og undertrykking er det veldig rart om det ikke har påvirket afghansk kultur i enorm grad.

 

Selv om Taliban ikke fikk makten demokratisk betyr ikke det at kvinnesynet og synet på islam ikke har stor støtte i befolkningen, dog trenger ikke det bety noe for afghanere i Norge som kanskje kom hit akkurat fordi de ikke støttet det.

Endret av Mynotir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...