Gå til innhold

Bakup, ser dette greit ut ?


Anbefalte innlegg

Jeg har laget en form for bakup, men jeg er noe usikker på om dette er godt nok.

 

Liten forklaring :

 

-Hoveddisken er disk 3. Windows er installert på C der.

-C Speiles til disk 2.

-F er en disk for kritiske ting jeg ikke kan miste. Den speiles til disk 4.

 

I tillegg er windows server bakup satt opp til å skrive kopi av C til disk 5.

 

 

Jeg tror at jeg har sikret meg slik at jeg ikke kan miste noe data, men jeg er ikke helt sikker. Har en følelse av at noe ikke stemmer. Kan dere som har litt peiling ta en titt?

 

bakup.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du sier speiling, mener du da at diskene er satt opp i et RAID1 (enten software eller hardware)? Eller mener du "speiling", som i at du har et skript (eller konfigurert Windows backup), som bare kopierer innholdet fra den ene disken til den andre med jevne mellomrom?

 

RAID1 er veldig greit på disker som er i operasjon, men når en speiler innhold på denne måten kalles det vanligvis ikke backup, men "redundans". Det er i og for seg en backup, men det er ingen historisk backup. Med andre ord, hvis du gjør endringer på en fil du egentlig ikke skulle endret på, så gjøres endringen på begge diskene.

 

Jeg kan jo fortelle deg hvordan jeg har satt opp mitt eget backupregime på filserveren min. Jeg har en server med 10 harddisker som brukes utelukkende til lagring. Disse er satt opp i RAID6, som kort fortalt betyr at en fil jeg lagrer på "RAIDet", blir spredt utover alle diskene. Dersom en eller to av harddiskene i RAIDet da blir ødelagt (samtidig), så vil dataene mine fremdeles være tilgjengelige. Jeg kan da bare bytte ut de defekte harddiskene med nye, og alt er tilbake som før.

 

Overvåkning av statusen på disse diskene kan jeg selvfølgelig gjøre manuelt (altså sjekke med jevne mellomrom), men det er mye greiere å automatisere det. Derfor bruker jeg et program som heter Nagios. Dette programmer sjekker statusen på RAIDet mitt med jevne mellomrom, alle harddiskene og andre vitale statusmålinger som temperatur og load - som igjen sender meg et pling på mobiltelefonen hvis noe går galt (mobiltelefonen min er koblet opp til Nagios via en app kalt aNag).

 

For de aller viktigste dataene mine (bilder etc.), synes jeg ikke dette backupregimet er godt nok - så jeg har en oppgave på kalenderen min hver måned om å koble til en ekstern harddisk til serveren min. Jeg bruker da et skript jeg har skrevet selv basert på verktøyet rsync. Dette kopierer alle de viktigere dataene mine ut på denne disken i egne månedlige mapper. Det vil si at jeg har en mappe kalt "201305" (for backupjobben som ble gjort i Mai 2013), og en annen kalt "201304" (for backupjobben i April 2013). Backupscriptet mitt sletter mappene som er mer enn ett år gamle. Harddisken oppbevarer jeg forresten i en safe når jeg ikke bruker den.

 

Idéelt sett burde jeg automatisert denne oppgaven også, men kostnaden med å lagre ca 1TB i "skyen" (dropbox etc.) synes jeg er altfor høy akkurat nå. Et annet alternativ ville vært å sette opp en annen server ute i garasjen, og jeg kunne da bare satt opp det tidligere nevnte backupscriptet mitt til å kopiere dataene ut til den, eksempelvis over SSH. Eneste problemet mitt der, er at jeg ikke har noen garasje (enda) :tease:

Lenke til kommentar

RAID er ikke backup. Min mening er at det er altfor mye fokus på RAID, og altfor lite fokus på backup. Det er nok veldig mange der ute som vil få seg en overraskelse dersom det faktisk går galt, og i mange tilfeller vil ikke RAID'et hjelpe.

 

Pass på at du tar backup, og at den er lagret på et hensiktsmessig sted. Det finnes mange løsninger for skylagring osv som sikkert er fornuftig. Da er du sikret mot brann også. Hvor ofte du tar backup er avhengig av hvor viktig det er at du ikke mister data.

Lenke til kommentar

Er $60-$72 i året for høy kostnad for ubegrenset backup i skyen?

Det hørtes litt for godt ut til å være sant. 1TB på Google Cloud Storage koster $85 per måned. Hos Dropbox får du max 500GB til $49.99 per måned.

 

Min mening er at det er altfor mye fokus på RAID, og altfor lite fokus på backup. Det er nok veldig mange der ute som vil få seg en overraskelse dersom det faktisk går galt, og i mange tilfeller vil ikke RAID'et hjelpe.

Dette er veldig sant. Det blir ikke sikrere enn hva du gjør det til selv, og det er lite poeng i å stole på et RAID med mindre du faktisk overvåker det. Dette skjedde meg en bekjent av meg som hadde 8-9 disker i RAID5 uten overvåkning. Den ene disken hadde vært defekt i flere måneder uten at han var klar over det, og plutselig røk enda en harddisk. Alt innholdet gikk tapt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er veldig sant. Det blir ikke sikrere enn hva du gjør det til selv, og det er lite poeng i å stole på et RAID med mindre du faktisk overvåker det. Dette skjedde meg en bekjent av meg som hadde 8-9 disker i RAID5 uten overvåkning. Den ene disken hadde vært defekt i flere måneder uten at han var klar over det, og plutselig røk enda en harddisk. Alt innholdet gikk tapt.

 

Kjip lærepenge, men han gjør neppe den feilen igjen.

 

Det positive jeg ser nå er at NAS'ene som blir levert enkelt kan settes opp med e-post varsling dersom disker krasjer. Dette vil nok redde veldig mange som går for NAS-løsninger. I tillegg er nok sjansen for OS-krasj o.l. minimal ettersom man ikke er inne og fikler for mye.

 

Når det kommer til å sette opp server på egen hånd, trenger man kompetanse. Har man kompetanse nok til å sette opp varslingen, så har man sannsynligvis nok kompetanse til å skjønne at RAID også kan feile.

 

En annen side av saken for min del er spørsmålet om hvor lenge en disk egentlig varer. Istedenfor å sette opp og stole på et RAID for å beskytte din data, er det kanskje mer hensiktsmessig å ta backup og bytte ut disker med 2-3-4 års mellomrom. Disker koster jo ikke veldig mye penger. Du vil ikke få noe økt lese-/skrivehastighet, men det vil være veldig ryddig og enkelt. Så min mening er at dersom man ikke har spesifikke krav til å beskytte seg mot nedetid, så kan du likegodt ta backup av disken til en annen disk med jevne mellomrom, istedenfor å bruke speilefunksjon i RAID-kontrolleren. Da slipper du også unna billigere på hardwarefronten. Men det er bare min mening, det blir smak og behag. :)

Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med https://www.jottacloud.com

Der har de ett valg som heter ubegrenset til 490,- per år.

Dette er i tillegg et norsk selskap med den sikkerheten det gir:-)

Takk for tipsene. Har undersøkt litt selv også, og fant blant annet Bitcasa i tillegg. Det eneste som er dumt med disse tjenestene, er at de ikke har Linux-klienter, så for min del er det dessverre ikke brukbart (enda iallefall).

 

Kan du fortelle litt mer om Nagios?

Dyrt? Vanskelig å sette opp til overvåking av Raid osv?

Nagios er en webtjeneste du setter opp på en server som står på 24/7. Det er open source og koster ingenting å bruke. Det består av en Nagios server, samt moduler (eller agenter) som samler inn data om det du vil overvåke og som rapporterer inn til serveren. Serveren er i utgangspunktet myntet på å bli kjørt på Linux. Det krever riktignok litt innsats å lære seg å sette det opp, men det finnes nok av guider - deriblant denne (Debian er brukt som eksempel). Hvis du er helt grønn på Linux, så kan det virke litt utfordrende, men hvis du dedikerer en helg eller noe på å få det til, så klarer du det nok :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...