Gå til innhold

2 defekte USB-porter på HP ProBook 4520s


Anbefalte innlegg

Emnetittelen beskriver problemet. Det er ingen feilmeldinger under "enhetsbehandling", de 2 andre portene virker. Disse portene HAR virket etter at jeg installerte Win 7 pro på en ny SSD disk.

 

Hvordan feilsøker jeg dette? Kan det være noe mekanisk? De 2 portene det er snakk om er en vanlig USB-port samt en kombinert e-Sata/USB-port.

 

Takk for inspill!

post-62963-0-23895100-1370974235_thumb.png

Endret av Chatrine17
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg så posten din tidligere.

Syntes det er litt uklart hva du sier/spør/informerer.

 

1) Hva baseres det på at usb porter er defekte.

 

A. Er det ikke å finne et drive når en usb stick koples til.

B. Er det mobil e.l som koples til og ikke tar imot lading.

C.Er det basert på noe annet, i såfall hva.

 

2) Hva er det du førsøker å vise til med bildet fra device manager.

Du burde filtrert visningdn til view devices by connection, slik at det kommer frem hvilken usb root hub man har usb enheter og hvilke under seg.

Dette da det enkelt kan være driver relatert.

 

 

Så uten litt mere og detaljert informasjon er det vanskelig å foreslå noe,

Lenke til kommentar

OK. Da får jeg presisere.

 

1) Ingen ting skjer når jeg kobler noe som helst i portene på den ene sida av maskinen, dee er døde. Eks ved tilkobling av minnekortleser, harddisk, minnepenn...nada.

 

2) godt spørsmål! Jeg har igrunn alltid lurt på hva alle oppføringene der betyr..tenkte vel at noen skulle si til meg noe lurt ut fra det. Legger ved et screenshot av enhetsbehandling filtrert på "devices by connection".

post-62963-0-37828400-1371083515_thumb.png

Endret av Chatrine17
Lenke til kommentar

Da har jeg fjernet avkrysningen for "tillat datamaskinen å slå av denne enheten for å spare strøm" på 2 stk "generic usb hub" og 2 "USB Root hub" samt restartet med kun batteri tilkoblet. Dessverre ingen endring. Har du tro på at det kan være noe fysisk, eks at maskinen har fått et slag?

Lenke til kommentar

Når jeg mener devices by connections så åpner du opp PC - Microsoft ACPI system - PCI Express root - USB Host kontrollere

Hele veien nedover slik jeg viser i bildet.

Da kan man se hvilke ting som ligger detektert under hver enkelt kontoller og root hub.

Gjør det lettere å finne overliggende kontroller til porter og usb utstyr.

 

 

Etter det kan du gå inn på power options og fjerne "turn off device to save power" funksjonen.

 

 

Dobbelklikke Generic USB Hub på power flik kan du også undersøke hvor mye strøm denne leverer og til hvilket utstyr.

 

 

Så restart maskinen etterpå for å se om det er noen endring.

 

 

Se på bildene jeg har lagt ved.

post-35394-0-99611100-1371084582_thumb.png

post-35394-0-13355100-1371084623_thumb.png

post-35394-0-56127000-1371084630_thumb.png

Lenke til kommentar

Ja det kan være fysisk , eller at "sikring" for portene har gått.

Da vil de heller ikke levere strøm til f.eks en mobil.

USB power fuse er på kretskort nivå så det er ikke sikring som kan byttes.

 

 

Edit:

Om man spaper kortslutning "mister" noe inn i en usb port og de ikke er kortslutnings sikret kan det faktisk talt begynne å brenne.

Man kan ogå kverke usb porter med å tilkople utstyr smm krever mere enn vanligvis 500mA som det usb port / hub kan levere. Da blåser man de såkalte fuse.

Noen har annen farge for å indikere hi-powered opptil 900mA.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Takk for at du hjelper meg! Tror jeg har gjort slik du sier nå...

 

Jeg har tilkoblet trådløs mus og ekstern harddisk på høyresida som virker.

På venstresida har jeg tilkoblet minnerkortleser og minnepenn...

 

Jeg fjerna den avhukinga anng. at datamaskinen kan slå av strømmen tidligere uten at det hjalp.

Endret av Chatrine17
Lenke til kommentar

http://www.rm.com/Support/TechnicalArticle.asp?cref=TEC1670975

Ang usb power.

Current limiters er vanligvis 100mA pr port og 500mA eller 900mA (hipower) for hub.

Når disse "foil fuse" ryker så vet jeg at serviceverksteder skifter hovedkort.

 

Er sikkert hub fuse for portene på din venstre side som er gått.

Du har to kontrollere ene virker (porter høyre side) , så får vel leve med det.

Evt sjekke om det kan repareres på garanti, men er det selvforskyldt kan det jo bli en diskusjon.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg konkluderer vel med at dette ikke kan fikses og at jeg har en unnskyldning for å koste på meg en ny maskin med USB3 :) Vi får se...har egentlig akkurat oppgradert til SSD disk i denne og kjøpt windows som ikke kan installeres på flere disker (såvidt jeg vet)...men disken kan jeg vel bare flytte over til en annen maskin?

Lenke til kommentar

Tja. Med ny bærbar maskin følger jo windows med. Og på dens disk løsning en factory recovery partisjon.

Men om ny maskin benytter samme formfaktor og grensesnitt på ssd som den du har kan du jo benytte den.

Dog ikke alltid like lett å flytte os pluss recovery løsning på nye maskiner med win8 til ny ssd.

Men paragon sw har fungerende løsninger som også er lette å bruke.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...