Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skoda Superb - erfaringer med å trekke campingvogn


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg vurderer å kjøpe meg en ny Skoda Superb stasjonsvogn, 140 eller 170 hk tdi mrd 4×4, Dsg.

 

Noen som har erfsring med å trekke campingvogn mrd denne bilen?

 

Ønsker både negative og positive tilbakemeldinger.

 

Jeg prøvde å trekke egen vogn, og når jeg nådde 90 km/t så ble bil og vogn urolige. Det føltes direkte ubehagelig.

 

Jeg er vant med Caravelle og den er jo fjellstø med vogn.

 

Selger kunne ikke skjønne dette, og antydet at det kunne komme av at krok/kule var helt ny, og st det kom til å bli bedre når lakken var slipt bort fra kula.

 

Håper at noen kan fortelle om sine erfaringer med Superb som trekkbil.

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selgeren er på jordet!

 

Det er flere årsaker til dette..

Tar jeg ikke feil har caravellen din et svært enkelt bakhjulsoppheng der alt er festet i samme tverrgående bjelke og sporvidden da er konstant.

 

Superb har uavhengig bakhjulsoppheng, noe som fører til at det er litt mer liv bak (og ørsmå endringer i sporvidde ved fjæring)

 

Tradisjonelt er bakhjulstrekkere med stiv bakaksel det beste å trekke tilhenger med, mens biler med uavhengig bakhjulsoppheng mangler litt på dette området.

 

Jeg har aldri trukket hverken tilhenger eller vogn med Superb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Onkel har en Superb 4x4, med manuell.

 

Han er greit fornøyd. Han har en 7meter Cabby, problemet er at bilen er for høy, slik at baken på vogna blir veldig lav.

 

Personlig ser jeg ikke på VAG som de mest driftsikre bilene heller. Merk: dette er basert på venner og families erfaringer.

Lenke til kommentar

Det er greit å kunne dra på litt ekstra for å komme seg forbi de verste sinkene da.

Forbikjøring med en henger er jo direkte livsfarlig de fleste steder på norske veier. Veien har ikke en lang nok strekning med god nok sikt til at forbikjøring med henger er forsvarlig.

 

Man skal dessuten ikke kjøre over fartsgrensen, selv i en forbikjøring.

Lenke til kommentar

Med henger? Hahaha

 

Ja?

Jeg har noen titusener av km bak meg med tilhenger etter bilen.. Det har blitt mange forbikjøringer også på de turene.

 

Forbikjøring med en henger er jo direkte livsfarlig de fleste steder på norske veier. Veien har ikke en lang nok strekning med god nok sikt til at forbikjøring med henger er forsvarlig.

 

Man skal dessuten ikke kjøre over fartsgrensen, selv i en forbikjøring.

 

Forbikjøring med tilhenger er ikke nødvendigvis noen særlig økt risiko i forhold til uten.

 

Ved forbikjøring skal derimot overtredelsen vurderes mildere dersom hastigheten var nødvendig for å gjøre en ellers aktsom forbikjøring av noen som kjørte saktere enn maksimal tillatt hastighet på strekningen.

 

Det er plenty av steder jeg greit kjører forbi med campingvogna mi bak (den er ikke så stor da, bare 590cm lang), og like mange steder jeg greit kjører forbi med biltransporthengeren bak.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Greit å ha litt motor når man skal ut av lyskryss osv.

Forbikjøringer med vogn fungerer det også, og er noen ganger nødvendig selv med vogn.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Hei, min far gikk fra å trekke campingvogn med Caravelle til å trekke med Skoda Octavia 4x4. Han opplevde de samme probleme som du nevner om at den ble veldig ustø på veien.

 

Vi hadde med et fortelt i campingvogna som var plassert bak i vogna. Vi flytta da forteltet litt lenger frem i vogna, og det gjorde vogna og bilen mye stødigere på veien.

 

Så kanskje du ikke hadde fordelt vekta helt jevnt i vogna.

 

Er ikke sikkert dette hjelper i ditt tilfelle, men kanskje:)

Lenke til kommentar

Man skal IKKE fordele vekta jevnt.

Det skal være grei kulevekt, gjerne 50-70kg på de fleste biler.

Ved å ha god nok kulevekt blir det gjerne stabilt.

 

Jeg har selv problemer med at vogna mi er umulig å få nok kulevekt på, så der lastes mest mulig foran i vogna, det hjelper i det minste litt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...