Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fysisk bryter til nettverk


Anbefalte innlegg

Finnes det noen form for fysisk bryter til nettverk?

Altså slik at man kan kutte forbindelsen til en kontakt?

Kjøre cat5 kabelen gjennom en bryter eller noe slik ?

 

Jeg vil gjerne ha muligheten til å kutte nettet til ett

av rommene i huset uten av jeg må trekke ut kabelen

eller måtte gjøre på på pcèn.

 

Det burde vel finnes noe slikt ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville (i god Reodor Felgen-stil) snittet opp kappen på kabelen, og avisolert og kuttet én leder (evt. to) som kjøres gjennom en vanlig lampettbryter eller liknende.

 

Med riktig leder (sjekk at du kutter en dataførende leder) vil det være som å dra ut kontakten fysisk. For alle som har prøvd å oppnå kontakt mellom to pc'er med ukrysset kabel skjønner kanskje hva jeg mener, man trenger ikke å fjerne alle lederne for å miste kontakten.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Jeg likte Reordor Felgen forslaget :p

Noen som har testet noe liknende?

Alle som kan noe om nettverkskabel "vet" at dette ikke vil virke, derfor prøver man ikke sånt. Det åpner twistinga og slipper inn støy, dessuten lager det antagelig reflekser pga feil impedans.

Men du kan jo forsøke likevel, det hender "ekspertene" tar feil. :wink:

Lenke til kommentar
Jeg likte Reordor Felgen forslaget :p

Noen som har testet noe liknende?

Alle som kan noe om nettverkskabel "vet" at dette ikke vil virke, derfor prøver man ikke sånt. Det åpner twistinga og slipper inn støy, dessuten lager det antagelig reflekser pga feil impedans.

Men du kan jo forsøke likevel, det hender "ekspertene" tar feil. :wink:

Faktisk kan du på en Cat-5 kabel "un-twiste" et lite stykke på kabelen uten at det blir problemer for det om (oki, dårlig forklart, men dere fatter). Men er nok desverre enig, at det nok ikke er den beste måten. Hub/switch med strømbryter på nettspenningen er nok lurest.

Lenke til kommentar
Dette med bryter vil fungere fint.

Har selv kjørt 100mbit over telefonkabel (u-twistet) 25m uten problemer... 8MB/sek....

 

Vanlige nettverkskabler har jeg også untwista 20cm uten problemer...

 

Jepp, er 100% enig i det der. Det med twista-kabel er faktisk litt overdrevet. Gikk på kurs og lærte hvor forsiktig mann måtte behandle denne kabelen. "Må ikke strekkes, bøyes for kraftig... blah blah... " Yeah right, etter at du har trukket flere 1000 kabler i et bygg, og du ofte trekker 8 stk om gangen, av og til flere hundre meter, så forstår du at disse kablene tåler bank :) Tømmermenner som går å trør på kablene, lifter som kjører over +++

 

Får du tak i en billig slik en som fortsterker signalet (kommer ikke på hva det heter nå :? ), så kan du sikkert slå av den vha. en bryter?

 

Switch :wink: Mente ikke å kødde med deg, men du kan også bruke en switch til slikt ser du :yes:

Lenke til kommentar

hvis det er ved spesielle tidspunkter eller eventer e.l. du vil stenge for det rommet:

 

sett opp en linux server som gateway med tre NIC

da kan du bryte forbindelsen til den av dem det gjelder ved f.eks for høyt båndbredde bruk(som kan måles) eller f.eks ved spesielt klokkeslett, eller kanskje etter $max tid online, ja du vet vel best selv hvorfor du vil ha muligheten til å stenge, men som sagt med mindre du bare vil kunne stenge akkurat når du føler for det av den enkle grunn at du har lyst, så går det an på en linux server og sette opp stenging manuelt må bare vite hva slags trigger effect som skal brukes...

Lenke til kommentar

For og gjøre dette enkelt og billig så kjøper du en billig

svitsj fra feks komplett (ca 200kr) og kobler den på kabelen du

skal stenge. Da er det bare og sitte på en lysbryter , for og gjøre det

avansert kan du kjøpe et tidsur for 99 kr på clas ohlson og stille dette

inn slik at det kutter når du vil.

 

Da slipper du og klippe og lime i kat5 kabler , blir ofte reduserte

hasstigheter og packetloss av slike stunt .

Lenke til kommentar
Får du tak i en billig slik en som fortsterker signalet (kommer ikke på hva det heter nå :? ), så kan du sikkert slå av den vha. en bryter?

 

Switch :wink: Mente ikke å kødde med deg, men du kan også bruke en switch til slikt ser du :yes:

 

Vet du kan bruke switch eller hub, men jeg mente noe billigere ;) Repeater var det jeg skulle fram til. Finnes dette for ethernet forresten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...