Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klage på standpunkt


Anbefalte innlegg

Har planer om å klage på min psykologi standpunktkarakter, men vil høre med dere om det er vits..

 

Til jul fikk jeg karakteren 5, i standpunkt fikk jeg 4. Prøvene/innleveringene/muntlige framlegg etter jul har jeg fått 4, 4/5, 5+ og 5+ på.

 

Men.. Grunnen til at læreren ikke ville gi meg 5 var fordi jeg har vært borte 50% :/ og i tillegg har jeg ikke sagt et eneste ord i timene. Men grunnen til at jeg har vært borte så mye er fordi det har vært så mye "muntlige grupper", og jeg sliter veldig med sosial angst så jeg klarer ikke prate i grupper.

 

Allikevel fikk jeg 6 på eksamen i faget, så dette viser jo at jeg ikke fortjener 4?

Burde jeg klage, eller er det ikke vits?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fremmøte og aktivitet i timene teller for store deler av karakteren, så nei, du kommer ingen vei med å klage. Dersom du har slitt med sosial angst så kan du ta det opp med den aktuelle lærer eller rektor for å få tilpasset undervisning som du har rett på. Eksamenskarakter og standpunktkarakter er to forskjellige ting og kan ikke brukes til sammenligning.

 

Når det er sagt så synes jeg ikke fire er en dårlig karakter.

Lenke til kommentar

Det er vel litt i seneste laget å komme etter skoleåret er ferdig spør du meg. Det burde vært avklart så fort som mulig. Men muntlig aktivitet i klassen skal ikke spille inn på karakteren din. Derimot, hvis du har for mye fravær kan lærer si at du ikke har grunnlag for karakter. På min skole er det 15 %, så vist du har 50 %...

Syns det er vanskelig å si hvilken karakter du burde få. Men med slikt høyt fravær skjønner jeg lærer også...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanligvis er det vel slik at fravær ikke har så mye å si (bortsett fra ordenskarakteren din) dersom du møter opp på alle vurderinger. Da du har 4 vurderinger i faget vil jeg vel si at det er et godt nok grunnlag. Jeg ville klaget hvis jeg var deg. Du har ingenting å tape. Først av alt ville jeg snakket med faglæreren din og fortalt om situasjonen din (selv om du burde ha gjort dette for flere mnd siden).

Lenke til kommentar

Sendte inn klage forrige uke, og fikk svar i dag. Men jeg skjønner egentlig ikke svaret.

Har fått kopi av min klage, og en "hundre siders" begrunnelse fra faglærer. Det står til slutt at faglærer ikke er innstilt på å sette opp standpunktkarakteren min.

 

Men det er kun kopi av min klage og hennes. Er det ikke fylkesmannen eller noe som skal vurdere det? Jeg visste jo allerede da hun ga meg 4 at hun ikke var innstilt på å sette den opp, så jeg trodde det var noen andre som skulle vurdere dette?

 

Hun har skrevet på iSkole siden min dagen etter at standpunktet ble satt at jeg kunne komme til henne å snakke om faget for å bevise at jeg kan kompetansemålene.. DAGEN ETTER DET BLE SATT. Hjelper jo ikke akkurat så veldig. For hun har aldri nevnt dette til meg tidligere, noe hun hevder at hun har..

 

Så hva gjør jeg nå? Finner meg ikke i å få 4. Mine muntlige og skriftlige vurderinger tilsier 5. Har flere i klassen som har sagt "jeg har ikke sagt en dritt hele år jeg", men fortsatt har de fått 5, SELV om de har fått dårligere karakterer enn meg på vurderingene gjennom året.. Blæ..

Lenke til kommentar

Sendte inn klage forrige uke, og fikk svar i dag. Men jeg skjønner egentlig ikke svaret.

Har fått kopi av min klage, og en "hundre siders" begrunnelse fra faglærer. Det står til slutt at faglærer ikke er innstilt på å sette opp standpunktkarakteren min.

 

Men det er kun kopi av min klage og hennes. Er det ikke fylkesmannen eller noe som skal vurdere det? Jeg visste jo allerede da hun ga meg 4 at hun ikke var innstilt på å sette den opp, så jeg trodde det var noen andre som skulle vurdere dette?

 

Hun har skrevet på iSkole siden min dagen etter at standpunktet ble satt at jeg kunne komme til henne å snakke om faget for å bevise at jeg kan kompetansemålene.. DAGEN ETTER DET BLE SATT. Hjelper jo ikke akkurat så veldig. For hun har aldri nevnt dette til meg tidligere, noe hun hevder at hun har..

 

Så hva gjør jeg nå? Finner meg ikke i å få 4. Mine muntlige og skriftlige vurderinger tilsier 5. Har flere i klassen som har sagt "jeg har ikke sagt en dritt hele år jeg", men fortsatt har de fått 5, SELV om de har fått dårligere karakterer enn meg på vurderingene gjennom året.. Blæ..

Virker mer som at du bare har fått begrunnelse for karakteren. Spør faglærer eller rektor om klagen er sendt videre til klagenemnda hos fylkesmannen.

 

Å trekke deg i karakter pga. fravær eller manglende muntlig aktivitet er formelle feil og kan klages på - med mindre det står i kompetansemålene at muntlig aktivitet vektlegges.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Vel, nå har faktisk ikke lærere lov til å vektlegge muntlig aktivitet i timene, såfremt det ikke er en muntlig prøve/ fremføring.

Jeg tror dette er noe som varierer veldig fra lærer til lærer. Læreren skal jo danne seg et helhetlig inntrykk av elevens kompetanse og om dette i en viss grad skjer gjennom aktivitet i timene så synes jeg det er fair. Er selv meget aktiv i timene og det er jo ikke uten grunn, jeg vil vise min kompetanse. Så om det er en regel mot det så tror jeg ikke den blir fulgt i så stor grad.

 

Om denne regelen derimot kan brukes som grunnlag for en klage, så er det jo bare å kjøre på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...