Gå til innhold

Sigma DP1-2-3 Forum


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en DP1.

Dette er et rimelig spesielt kamera. Fast vidvinkel tilsvarende 28mm på fullformat.

Veldig diskre "look" som ikke fanger oppmerksomhet til menneskene omkring.

 

Dette er ikke et kamera for den som vil ha fine bilder rett ut av kameraet og ikke liker redigering på PCen. DP1 er for entusiasten. Det er litt spesielt å bruke, ikke rask autofokus. Den automatiske hvitbalansen er som å kaste en neve småstein over skulderen. Jeg tror det er et must å bruke bare raw-filer.

Men når man blir litt kjent med kameraet og bildefilene blir resultatene bra. Veldig "rene" filer med lite støy, og med god dynamikk.

 

Det er en stund siden jeg har brukt mitt, men det blir når jeg husker hvor jeg har lagt laderen. :)

Lenke til kommentar

Har en DP1.

Dette er et rimelig spesielt kamera. Fast vidvinkel tilsvarende 28mm på fullformat.

Veldig diskre "look" som ikke fanger oppmerksomhet til menneskene omkring.

 

Dette er ikke et kamera for den som vil ha fine bilder rett ut av kameraet og ikke liker redigering på PCen. DP1 er for entusiasten. Det er litt spesielt å bruke, ikke rask autofokus. Den automatiske hvitbalansen er som å kaste en neve småstein over skulderen. Jeg tror det er et must å bruke bare raw-filer.

Men når man blir litt kjent med kameraet og bildefilene blir resultatene bra. Veldig "rene" filer med lite støy, og med god dynamikk.

 

Det er en stund siden jeg har brukt mitt, men det blir når jeg husker hvor jeg har lagt laderen. :)

 

http://www.ebay.co.uk/itm/2x-Battery-Charger-for-SIGMA-BP-31-BP31-DP1-DP2-DP1S-DP2S-DP2X-DP1X-/281086642597?pt=UK_Photography_DigitalCamAccess_RL&hash=item417211c9a5

2 batterier (du trenger dem...) og lader, ca 170 kr. levert.

 

Har en DP2, den er med på jakttur og ellers når jeg vet det blir tatt bilder sporadisk. Helt fantastisk til det den kan (naturfoto i dagslys), og ubrukelig til mye annet.

Lenke til kommentar

http://www.ebay.co.u...=item417211c9a5

2 batterier (du trenger dem...) og lader, ca 170 kr. levert.

 

Har en DP2, den er med på jakttur og ellers når jeg vet det blir tatt bilder sporadisk. Helt fantastisk til det den kan (naturfoto i dagslys), og ubrukelig til mye annet.

 

Fant nettopp laderen, men som du sier... 2 batterier trengs.

Når jeg tenker meg om er det så vidt jeg vet kun Sigmas egen rawfilkonverter som kan brukes.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Fikk en DP3M i posten for noen dager siden, har ikke fått prøvd den så mye pga 12t dager på jobben de siste dagene.

 

Merrill serien er mye bedre enn den originale DP serien. AF og MF fungerer faktisk ganske OK. SPP er mye bedre, men både program og kamera er fortsatt tregt.

 

Jeg kjøpte Ricoh GR tidligere i sommer, til den har jeg kjøpt 4 uoriginale batterier og en lader (lader følger ikke med, batteriet lades i kamera). Nå har jeg 7 batterier og 2 ladere som kan brukes på begge kameraene.

Jeg er litt fristet til å gå for både DP1M og DP2M etterhvert. Ricoh GR er en perfekt følgesvenn til DPM serien, den er kjappere, bedre på høy ISO, gode JPG'er, snap-fokus og mye mer.

 

 

For de som liker kameratekniske ting så er det en tråd om Signa og ISO på Dpreview: http://www.dpreview.com/forums/thread/3554599

Endret av Membership Expired
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Prisene på Sigma kameraer faller...

 

 

Compact DP1 Merrill, DP2 and DP3 Merrill Merrill and see their MSRP melt from 949 € to 549 €. The decline is substantial, even if the actual selling price of the DP is already quite far below the € 949 mentioned. These cases can be found around 700-750 €. But in truth, no matter ... down is impressive.

 

KILDE LINK (fransk)

 

 

Håper FV setter ned prisene snart. Sjekket prisene på amazon.jp og tilsendt via tenso, DP1M og DP2M kommer på ca. 10K inkl. frakt og MVA. FV skal ha 14400kr. for begge.

Lenke til kommentar

Vurderer nesten å bestille meg en SD-1 Merrill med 17-50mm f/2.8 fra amazon.jp

Ca. 130000YEN med frakt til Norge. + 25%MVA = 9900kr. er billig iforhold til hva FV tar, men det er jo ikke billig iforhold til hva man får. Mange andre dSLR som frister mer hvis man skulle gå for en dSLR.

 

Man sparer ca. 2200kr. pr DPxM hvis man kjøper fra amazon.jp

Kjøper man ekstra utstyr som, solblender, close-up filteret AML-2 itillegg så sparer man mer.

Solblender=76kr. eks.mva og frakt

AML-2=363kr eks.MVA og frakt

Søker=nesten like pris

Lenke til kommentar

Meget god bildekvalitet, men det er noen ulemper :roll:

Bruk ISO mellom 100 og 200, stativ er en fordel.

Redigering av RAW filene er ikke så enkelt, de må gjennom Sigma Photo Pro(SPP) og programmet er ikke det beste du får tak i(men heller ikke det verste, bare tregt).

 

Batteritid har du nevnt, jeg har 4 ladere og 12-14 batterier ;)

 

Fuji X100s og en Sigma DPxM er veldig ulik, til generell fotografering så er Fuji X100s bedre. Skal du ha samme oppløsningsevne så må du opp på Nikon D800E, Sony A7r e.l.

Hvis du er på utkikk etter et mindre kamera og liker 18mm APS-C / 28mm FF så vurder Ricoh GR. Alt er bedre på Ricoh GR bortsett fra bildekvalitet på lav ISO og manuell fokus.

 

 

DP1M har 19mm f/2.8, DP2M har 30mm f/2.8 og DP3M har 50mm f/2.8 (28mm, 45mm og 75mm) Jeg anbefaler å starte med DP2M.

 

 

 

Her to bilder, en tatt med Ricoh GR og en tatt med Sigma DP1M. Begge har Ricoh GW-3 0,75x vidvinkelkonverter påmontert.

 

 

 

 

Det er ikke blitt justert noe i RAW behandlingen, muligens litt oppskarping på bildet tatt med Ricoh GR. Bildet tatt med Sigma er RAW fil gjort om til JPG i SPP, alle verdier på 0.

Endret av Membership Expired
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Dette ble plutselig interessant! Det er noe forlokkende med begrensningene til kameraet. Det virker artig å måtte jobbe seg rundt begrensningene (selv om det betyr stativ og en del frustrasjon innimellom).

 

Av bildene over, det nederste er fra Sigma? Overbevisende skarpt og dynamisk!

 

Vet dere om Lightroom støtter kameraet nå? er det kun Sigma software til redigering?

Endret av Larsskv1981
Lenke til kommentar

Jeg så bildene på IPAD'en, så jeg fikk ikke cursorinfoen. :)

 

Jeg likte fargene fra Sigma veldig godt, men en del detaljer virker skarpere fra Ricoh-bildet. Kanskje det er oppskarpingen? Sigmaobjektivet skal være godt.

 

Edit: Det hadde vært artig å se en versjon til av de to bildene, som var redigert etter "smak". Det er fint med "nøytrale" testeksempler, men det er også interessant å se hvilket potensiale som er i filene.

Endret av Larsskv1981
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...