Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ny privatistordning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er det DUMMESTE jeg noen gang har lest. Jeg flirer høyt og håååånlig av skolesystemet. Er dette det eneste de kan gjøre? Når folk vil spare mye tid på å bare gå opp til eksamen i stedet for å råtne i et klasserom et år i forkant, så skrur de opp prisen?!

 

Jeg forstår virkelig ikke problemet med at en større andel velger å ta privatisteksamen. Dette burde være en jævla god indikator på at det er en alvorlig feil i skolesystemet, og det burde overhodet ikke gå utover elevene som bare velger den klokeste veien til vitnemål.

Lenke til kommentar

Jeg og flere jeg kjenner skal melde oss opp til privatisteksamen til høst, så håper det ikke gjelder nå med en gang. Jeg har sett litt på udir sine sider, og det står jo her hvilke saker som er på høring, under behandling og ferdigbehandlet. Denne saken står ikke oppført noe sted, så forhåpentligvis har de ikke kommet så langt i prosessen enda. Eller? Det tar jo også noen uker å behandle saken...

Lenke til kommentar

Når folk vil spare mye tid på å bare gå opp til eksamen i stedet for å råtne i et klasserom et år i forkant, så skrur de opp prisen?

 

Det handler nok mer om å øke presset for å gjøre det bra når man er på skolen, og ikke betale for de som vil bruke årevis på å forbedre karaterene. De fleste som melder seg opp til en privatisteksamen gjør det for å forbedre karakteren eller for å bestå et fag de har fått stryk eller IV i. De som ikke ønsker å være på skolen utgjør fortsatt en liten del av privatistene.

 

Når da i tillegg rundt 25% av de oppmeldte ikke engang møter opp til eksamen blir dette en kostbar ordning som brukes hovedsakelig for å forbedre karakterer. Her antar man at prisen er så lav at man melder seg opp uten å vite om man faktisk har tid eller vilje til å ta faget.

 

Tiltakene er derimot ikke spesielt målrettet. Her burde man heller først og fremst øke prisene for de som vil forbedre karakterer og ha de nåværende eller lavere priser for de som har strøket i ett fag eller vil ta faget helt som privatist.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Det handler nok mer om å øke presset for å gjøre det bra når man er på skolen, og ikke betale for de som vil bruke årevis på å forbedre karaterene. De fleste som melder seg opp til en privatisteksamen gjør det for å forbedre karakteren eller for å bestå et fag de har fått stryk eller IV i. De som ikke ønsker å være på skolen utgjør fortsatt en liten del av privatistene.

 

Når da i tillegg rundt 25% av de oppmeldte ikke engang møter opp til eksamen blir dette en kostbar ordning som brukes hovedsakelig for å forbedre karakterer. Her antar man at prisen er så lav at man melder seg opp uten å vite om man faktisk har tid eller vilje til å ta faget.

 

Tiltakene er derimot ikke spesielt målrettet. Her burde man heller først og fremst øke prisene for de som vil forbedre karakterer og ha de nåværende eller lavere priser for de som har strøket i ett fag eller vil ta faget helt som privatist.

Vi er sikkert i bunn og grunn enige, men:

 

Jeg vet om mange, meg inkludert, som tok fagene før det var nødvendig. Å bruke et fem timer i løpet av en uke på et fag som jeg kan lære meg på noen måneder på egenhånd var ikke nødvendig. Dette har fungert for meg som en protest mot skolen som har for lite pensum og at klasseromsordningen gjør elevene generelt LATE. Etter tre års skolegang sitter jeg igjen med en hatfølelse og bitterhet over hvor mye tid som er blitt kastet bort. At norsklæreren min har desperat gått gjennom så utallig mange ganger om hvordan syntaksen for analyser etc. skal skrives er for meg hårreisende. Hadde jeg fått en reell følelse av "ansvar for egen læring" og fått friheten til å være selvstendig og lest meg opp på pensum på egenhånd så kunne jeg kanskje endt opp med å synes at norsk var et interessant fag. Men det skjedde altså ikke, og jeg måtte forsøke å lære av en tunghørt lærer som bare så på klassen som en gruppe elever.

 

Men nå sporet jeg av. Kostbar ordning? Jeg ser ikke problemet med at 25% gir bort 700 kroner til statskassen. At noen vil øke prisene og føler det er deres ansvar å sørge for at folk ikke gjør dette, er for meg helt uforståelig.

 

Privatistordningen er helt ok sånn som den er nå. Flere burde dessuten ta vgs som privatister uten å gå gjennom det ordinære løpet.

Endret av Flatlus
Lenke til kommentar

Men nå sporet jeg av. Kostbar ordning? Jeg ser ikke problemet med at 25% gir bort 700 kroner til statskassen. At noen vil øke prisene og føler det er deres ansvar å sørge for at folk ikke gjør dette, er for meg helt uforståelig.

 

De kronene går til fylkeskommunen og dekker ikke kommunens utgifter i forbindelse med eksamen. Kommunene blir lei av å betale for folk som ikke møter opp, og folk som skal forbedre karakterene sine. Det var aldri hensikten med privatistordningen. Privatistordningen var i utgangspunktet laget for de som ikke ville/kunne ta fagene på skolen samt en ekstra mulighet til å bestå fag for de som stryker.

 

Resten av innlegget ditt var vel relativt irrelevant for saken.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...