Gå til innhold

Villet, tilfeldig eller organisert nedprioritering og underutvikling?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Siden vi diskuterer både vei og helse i samme tråd, er det verd å nevne at penger brukt på vedlikehold av vei ikke bare kommer bilister til gode. Hvis veiene blir mindre trafikkfarlige, så vil færre bilister og passasjerer havne i ulykker som tar dem ut av arbeidslivet og inn i helsekøen.

Nedenstående er skrevet i rødt, da det virker som noen av forumets medlemmer ikke forstår det en 13 år gammel gutt forstår.

 

Dette er også en så enkel sammenheng at mitt barnebarn på 13 skjønner det (han er forresten ganske god i hoderegning og er en habil sjakkspiller). Hvor skal de blå blå ta penger fra med henholdsvis 40 og 100 milliarder i skattelette, (delvis) fjerning av bompenger, økt og mer kostbart byråkrati med kutt klar Erna om ikke oljefondet (fremdidige generasjoners formue) skal raseres?

 

Ett barnebarn på 13 kan også spytte ut maos lille røde på rams. Det gjør ikke innholdet noe mer sant av den grunn.

 

En som kan kjøpe seg ut av køen er ikke noe mer av verdi enn andre. Men, det opplagte faktum er at vi lever ikke i en altruistisk verden. I ditt eksempel ville jo personen først bruke det norske helsevesen, men siden de setter en pris pr hode avhengig av antatt leveår igjen, så hvorfor skal noen hindre han å betale for sin egen helse om det er noen som er villige til å hjelpe mot betaling? Om man skulle nektet han å gjøre dette, ville man altså signert hans dødsdom. Værsegod, om du vil. Revolusjon, og giljotin blir ditt endelikt i såfall.

 

Har jeg nektet ham å ta opp lån om andre land tillater at han kjøper seg frem i køen i det landet.

 

Værsegod, om du vil. Revolusjon, og giljotin blir ditt endelikt i såfall.

 

Var det forsøk på en trusel om å skremme meg til taushet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Er det noe som blir underprioritert, så er det nettopp helsevesenet. Det som må til er bedre flere fagfolk som hjelper pasienter og kutte i unødvendig byråkrati. Når leger bruker mer tid på pasienter enn på å fylle ut diverse skjemaer og papirer, ville det hjulpet betraktelig.

Hvor har du dette fra? Har du kjøpt FrP sin retorikk? Kilde?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Egne uhyggelige erfaringer som jeg gjerne kunne vært foruten.

 

Så legen og sykepleierne gjorde alså ikke jobben sin, men fylte ut skjema i stedet?

Lenke til kommentar

Dette er også en så enkel sammenheng at mitt barnebarn på 13 skjønner det (han er forresten ganske god i hoderegning og er en habil sjakkspiller). Hvor skal de blå blå ta penger fra med henholdsvis 40 og 100 milliarder i skattelette, (delvis) fjerning av bompenger, økt og mer kostbart byråkrati med kutt klar Erna om ikke oljefondet (fremdidige generasjoners formue) skal raseres?

 

Du kan fortelle barnebarnet ditt at man for eksempel kan spare penger på å konkurranseutsette tjenester, investere i forskning, bremse trygdeinnvandringen, og slutte å sponse religion, korps og andre fritidssysler som deltakerne kan betale selv.

 

Uansett er det bedre å investere oljepengene her i landet enn i tyske motorveier til 1,8 % rente. ( http://www.tu.no/byg...-oljemilliarder )

 

Her er også noe om handlingsregelen: http://www.dagbladet...hoyre/26579603/

 

Hvor har du dette fra? Har du kjøpt FrP sin retorikk? Kilde?

 

Her http://www.dagbladet...rbeid/16653468/ og her http://www.aftenblad...ne-2874935.html , for eksempel.

 

Mer finnes her: http://www.google.no...iw=1366&bih=673

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du kan fortelle barnebarnet ditt at man for eksempel kan spare penger på å konkurranseutsette tjenester, investere i forskning, bremse trygdeinnvandringen, og slutte å sponse religion, korps og andre fritidssysler som deltakerne kan betale selv.

 

Jeg kan også fortelle barnebarnet mitt og han vil sikkert forstå at der ikke finnes private bedrifter som kan konkurrere med det offentlige helsevesen bortsett fra i helt spesielle nisjer. Et eksempel, akuttmottak ville neppe vært lønnsomt for et privat firma uten å sette prisen så høyt at kun de med tykkest lommebok kunne dra dit. Der er en rekke andre eksempler.

 

Uansett er det bedre å investere oljepengene her i landet enn i tyske motorveier til 1,8 % rente. (

Det er ikke tema i denne tråden. Start gjerne en egen tråd om det for det er et meget interessant tema. Det er et svært omfattende tema. Jeg har utdanelse på DrSientnivå i matematisk finans, men vet ikke om jeg ville brukt min fritid til å drive gratis undervisning for deg eller andre i en slik tråd.

 

Tibake til trådnes tema?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg kan også fortelle barnebarnet mitt og han vil sikkert forstå at der ikke finnes private bedrifter som kan konkurrere med det offentlige helsevesen bortsett fra i helt spesielle nisjer. Et eksempel, akuttmottak ville neppe vært lønnsomt for et privat firma uten å sette prisen så høyt at kun de med tykkest lommebok kunne dra dit. Der er en rekke andre eksempler.

 

Jeg vet ikke hva du legger i å konkurrere her, om det er på pris eller kvalitet eller noe annet, men det er riktig at konkurranseutsetting er mer egnet på noen områder enn andre. Han har kanskje hørt at man kan barbere seg uten å skjære av seg hodet, hvilket alle stortingspartiene og de fleste andre partier er inneforstått med.

 

Det er ikke tema i denne tråden. Start gjerne en egen tråd om det for det er et meget interessant tema. Det er et svært omfattende tema. Jeg har utdanelse på DrSientnivå i matematisk finans, men vet ikke om jeg ville brukt min fritid til å drive gratis undervisning for deg eller andre i en slik tråd.

 

Det er greit. Jeg foretrekker kompetent undevisning.

 

Tibake til trådnes tema?

 

Det var du som kritiserte bruk av oljeformuen. Da er det på sin plass å nevne at den allerede allokeres på dårlige investeringer. En større diskusjon om oljeformuen kan selvfølgelig tas et annet sted.

Endret av Zarac
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg vet ikke hva du legger i å konkurrere her, om det er på pris eller kvalitet eller noe annet, men det er riktig at konkurranseutsetting er mer egnet på noen områder enn andre. Han har kanskje hørt at man kan barbere seg uten å skjære av seg hodet, hvilket alle stortingspartiene og de fleste andre partier er inneforstått med.

 

Kryptisk - forklar.

 

Det var du som kritiserte bruk av oljeformuen. Da er det på sin plass å nevne at den allerede allokeres på dårlige investeringer. En større diskusjon om oljeformuen kan selvfølgelig tas et annet sted.

 

Ja start den og du får se om jeg deltar.

Lenke til kommentar

Så legen og sykepleierne gjorde alså ikke jobben sin, men fylte ut skjema i stedet?

 

Enda verre: Han overlegen satt bare tilbakelent i stolen og stirret på dataskjermen uten engang å se på samlivspartneren min som skulle til en gastroskopi. Hun var i smerter og var redd prosedyren, men han hadde ingen sosiale antenner og mer opptatt av dataen sin enn alt annet. En riktig lege ville i det minste lyttet til pasienten sin og prøvd å berolige henne.

 

En annen lege satt foran datamaskinen og skrev kun ut noen formularer, da jeg var på legevakt pga. matforgiftning - og fikk diagnose svineinfluensa.

 

I enda et tilfelle fikk en bekjent av meg forskrevet antibiotika mot mononukleose som er en virusinfeksjon.

Man trenger ikke å være lege for å skjønne at det er farlig å gi antibiotika til noen med en virusinfeksjon i kroppen.

 

Min samlivspartner som ble diagnostisert med morbus crohns fikk medisinert metrodexat som kan være kreftfremkallende ved lengre bruk. Med mindre byråkrati og mindre juridikse tollbegrensninger, kunne crohns- og ulceriøs culitt pasienter få tak i (og bli til og med helbredd av) mer avanserte medisiner som finnes i markedet i Europa. Isteden må de ta til takke med medisin som er utgått på dato for lenge siden.

 

Need I go on...?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Need I go on...?

 

Nei ikke om du har fortalt alt. Fint at slike ting kommer frem i offentligheten. Bare synd at så få ser din historie her inne.

 

Det grenser til det kriminelle. Jeg ville kontaktet rette instanser. Jeg er ikke sikker på at sykehusledlesen er riktig instans.

Lenke til kommentar

Det grenser til det kriminelle. Jeg ville kontaktet rette instanser. Jeg er ikke sikker på at sykehusledlesen er riktig instans.

 

Jeg er imponert over din evne til ikke leve i den reelle verden. Må være herlig.

Klage på en lege som ser på skjermen.....kommer langt med den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg er imponert over din evne til ikke leve i den reelle verden. Må være herlig.

Klage på en lege som ser på skjermen.....kommer langt med den.

 

Slik jeg forsto det gjorde ikke legen jobben sin. Selvsagt kan legens grunn til å skjermen være viktigere enn å ta seg av den aktuelle pasienten. Kan hende er det også denne legens plikt å delegere. Slik jeg forsto innlegget til Tollari ble ikke det gjort. Han kan sikkert oppklare. Jeg kan ikke gjøre annet enn å vurdere ut fra det jeg leste.

 

Noen vil vel redusere dette til en politisk sak. Der er ikke jeg med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Må si jeg lærer mer om FrPs politikk gjennom deg enn av FrPerne selv. =)

Jeg vet ikke hvilke partier som vil gi oss mest, eller best vei, men jeg tror i alle fall ikke at Arbeiderpartiet er løsningen -; all den tiden de har sittet ved makten, og all den tiden folket er missfornøyde med veiene (...)

Hadde AP vært løsningen, så tror jeg ikke det hadde vært så mange som hadde klaget over veiene. Norge burde egentlig følge Sveits sitt eksempel... La ekspertene lage en plan (...)...

Folk vil alltid klage over veiene i et land med en kystlinje lenger enn resten av Europa tilsammen, tusenvis av øyer langs kysten og en spredt og liten befolkning til å betale den skatten og de avgiftene som skal til for å finansiere de veiene?

 

Jasså? På konkursens rand?

Leste du hele tråden og så du videoen. Støre ble ikke motsagt.

 

Det er ikke pengene som er det største problemet, har jeg hørt... Det er mer det rent organisatoriske.

Hele måten ting organiseres på blir dårligere og dårligere med Arbeiderpartiet bak roret.

 

Så dette: Kutt Erna, FrP byråkrati og den norske modellen.

 

er din og Venstres løsning?

 

2.... Dernest 3.... Osv. Venstre og Høyre vil dessuten bruke mye mer penger på forskning og sånt enn hva AP vil, og det er forskning som kan bidra til bedre og mer effektive behandlingsformer etc. Så må vi selvsagt jobbe for å gjøre ting mer effektivt slik at man slipper lange køer, etc.

 

Kilde? Gjerne ved å sitere fra partiprogrammene.

 

Bedre organisering etc. Sørge for å motvirke ansvarspulverisering som går utover pasientene.

Sørge for at alle får et godt helsetilbud. At ikke bare de rikeste skal ha mulighet til å velge private tjenester, og så videre...

 

Det er vel mer eller mindre ubegrunnede påstander og ord vi forbinder med FrP. Jfr ovennevnte tråd om Kutt Erna.

 

1. Sannsynligvis mindre enn Arbeiderpartiet.

2. Det som er nok til å gjennomføre politikken deres. Det er mye AP bruker penger på, som vi er uenige i... Men dette er ikke helsevesenet etc, men helt andre ting.

3. Private tjenester skal brukes som et supplement til det offentlige. Staten.

4. Vet ikke... Men jeg regner med at de vil fjerne det overflødige papirarbeidet og digitalisere mer. Det nødvendige byråkratiet skal selvsagt ikke skjæres ned.

 

Hvilken annen pengebruk vil Venstre prioritere? Jeg forstår ditt utsagn dit hen at Venstre vil ta penger fra et sted for å bruke dem et annet sted. Hvor sannsynlig er det at Høyre og FrP vil gå med på det? Mer digitalisering og mindre papirarbeide, økt effektivisering arbeides det nok med under enhver regjering. Det er ikke regjeringen som utførere dette men ofte innleide firmaer som ofte vil være de samme under enhver regjering.

 

Forbedring er hva vi alle vil... Men vi ser jo at AP ikke er løsningen... Hadde de vært det, ville ikke så mange mennesker vært missfornøyde... De fleste legene jeg har snakket med (og jeg har snakket med mange, siden jeg har vært mye innlagt etc) stemmer Venstre og/eller er faktisk også medlemmer av Venstre (jeg har slått opp å sett selv) ... =) Den fremste eksperten på ADHD jeg har møtt (Overlege: Dag Aarskog) som hjalp meg til et bedre liv, er Venstremann... Derfor har jeg enda større tro på Venstre på dette området enn jeg ellers ville hatt... =P Svært intelligent og oppegående mann. Jeg tror at han har reflektert litt over hvordan helsevesenet kan bli bedre.. Absolutt.

 

Men denne legen er altså Overlege på et offentlig sykehus under en rødgrønn regjering? Er ikke det bra?

 

Kvaliteten på tjenestene er viktigere enn hvem som driver dem. Det er ikke det som er problemet. Eller det man burde fokusere på. Man burde fokusere på å forbedre, uansett om dette innebærer private løsninger eller det gjelder offentlige...

 

I dagens Norge med svært pengesterke nordmenn ville der nok vært flere private løsninger om det var bedriftsøkonomisk lønnsomt. Personlig mener jeg at at offentlig helsevesen finansiert gjennom våre statsfinanser (blant annet skatter og avgifter) er den beste garanti for et godt alment helsevesen i Norge. Jeg kan ikke se at noe tyder på det motsatte.

 

Vi har nok sannsynligvis kommet bedre ut enn hva AP vil få til i løpet av de årene. Men fire år er lite i forhold til alle de årene AP har styrt. Og alle de årene folk har vært missfornøyde med AP.

 

Folk vil alltid være misfornøyde med enhver regjering. Sannsynligvis vil de være mer misfornøyde med en regjering som har lite penger å rutte med enn en som har mer.

 

Det vet jeg ikke. Jeg vet bare det at jeg ikke ønsker en blåblå regjering men en blågrønn...

Flertallet ønsket å bruke både på vei og på helse...

 

Som nevnt andre steder. Greit å vite.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Folk vil alltid klage over veiene i et land med en kystlinje lenger enn resten av Europa tilsammen, tusenvis av øyer langs kysten og en spredt og liten befolkning til å betale den skatten og de avgiftene som skal til for å finansiere de veiene?

 

Derfor blir norske veier dyrere og dårligere

 

Entrepenørene er frustrerte over statens detaljstyring.

 

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/derfor-blir-norske-veier-dyrere-og-daarligere-4002419.html

 

Se også video i link.

 

 

Her er også god lenke:

Veier blir dyrere fordi politikere blander seg inn

http://www.tv2.no/nyheter/politisk/veier-blir-dyrere-fordi-politikere-blander-seg-inn-4002269.html

 

Den siste videoen der er svært opplysende og beskrivende når det gjelder dette temaet...

 

Leste du hele tråden og så du videoen. Støre ble ikke motsagt.

Jeg stilte et spørsmål. Jeg har aldri hørt om det, så jeg syntes det er rart...

 

 

Så dette: Kutt Erna, FrP byråkrati og den norske modellen.

 

er din og Venstres løsning?

Slitsomt at du lenker til dine egne tråder der du også møter motstand hele tiden...

Du hadde simpelt hen ingen gode argumenter mot det jeg sa...

 

Kilde? Gjerne ved å sitere fra partiprogrammene.

 

http://www.venstre.no/artikkel/43788

 

Begge forslagene blir stemt ned i Stortinget. H, KrF og FrP støtter opptrappingsplan. KrF og FrP støtter kvalifiseringsstøtte til instituttsektoren.

 

 

Se side 18 og 19 i stortingsvalgprogrammet.

 

 

 

Hva skjer med arbeiderpartiet?

 

Vel:

 

- Norges satsning på forskning virker komisk

Utenlandske forskere mener Norge fremstår som provinsielt i det de kaller en skandaløs undersatsing på forskning og høyere utdannelse.

 

Kilde:

http://www.aftenposten.no/kultur/article3719413.ece#.UbRIFT5YlnI

 

Undervisningsinstitusjonene misfornøyde med statsbudsjettet

 

 

For lite til forskning

Ved Universitetet i Oslo er ledelsen misfornøyd med det de mener er manglende satsning på forskning. Rektor Ole Petter Ottersen, synes Regjeringens ambisjonsnivå er alt for lavt.

 

Kilde:

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/_-de-andre-loper-fra-oss-1.8350441

 

06.09.2009 Den rødgrønne regjeringen har vært en katastrofe for høyere utdannings- og forskningssektoren. Venstre garanterer satsing på forskning og høyere utdanning dersom partiet kommer i regjering.

 

Kilde:

http://www.venstre.no/politikk/skole/23509/

 

 

Høyere utdanning og forskning

Blant de tiltak Venstre går inn for er:

  • Betydelig økning i basisbevilgningene til universiteter, høyskoler og forskningsinstitutter
  • Opprette et nytt forskningsfond
  • Utarbeide forpliktende opptrappingsplan for rekruttstillinger i FoU-sektoren
  • Sikre at midlertidig vitenskapelig ansatte skal kunne søke om driftsmidler ved institusjonen
  • Øke den norske forskningsvirksomheten til 3 prosent av BNP innen 2020

Kilde

 

 

 

Her er forøvrig om Venstre på Holderdeord.no om forskning:

http://www.holderdeord.no/promises?category_id=56&party_slug=v&period=2009-2013

 

Mer kritikk av APs manglende satsning på forskning og utdanning...

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/Kritiserer-manglende-kunnskapssatsing-7195758.html#.UbROyD5YlnI

 

Regjeringen prioriterer ikke forskning og utdanning:

 

I en undersøkelse om Sentio har utført for studentavisa Universitas og Norsk studentorganisasjon, slaktes regjeringens forsknings- og utdanningspolitikk.

 

Les saken i Universitas: Kritiseres av sine egne

 

http://www.venstre.no/artikkel/30530/

 

Det er vel mer eller mindre ubegrunnede påstander og ord vi forbinder med FrP. Jfr ovennevnte tråd om Kutt Erna.

Rart man finner så mange kilder på det da...

 

 

Men denne legen er altså Overlege på et offentlig sykehus under en rødgrønn regjering? Er ikke det bra?

.... Han er uansett uenig i rødgrønn politikk på området. Men er enig med Venstres.

 

 

I dagens Norge med svært pengesterke nordmenn ville der nok vært flere private løsninger om det var bedriftsøkonomisk lønnsomt. Personlig mener jeg at at offentlig helsevesen finansiert gjennom våre statsfinanser (blant annet skatter og avgifter) er den beste garanti for et godt alment helsevesen i Norge. Jeg kan ikke se at noe tyder på det motsatte.

Det blir ikke et privatisert helsevesen med Venstre og Høyre...

Og hvis det var tilfellet, så ville ikke det vært noe problem heller.

Kvaliteten er viktigst, ikke hvem som driver det... Og at alle har samme mulighetene.

 

Folk vil alltid være misfornøyde med enhver regjering. Sannsynligvis vil de være mer misfornøyde med en regjering som har lite penger å rutte med enn en som har mer.

Det tror jeg ikke, da folk vil sitte igjen med mer penger selv og større valgfrihet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kryptisk - forklar.

 

Det er en metafor som betyr at man ikke trenger å overdrive med kniven, altså outsourcingen i dette tilfellet. Man trenger ikke å outsource alle de offentlige tjenestene, men man bør outsource de tjenestene som private aktører kan gjøre billigere enn staten. Ingen store partier mener at man må velge mellom det ene eller det andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg forsto det gjorde ikke legen jobben sin. Selvsagt kan legens grunn til å skjermen være viktigere enn å ta seg av den aktuelle pasienten. Kan hende er det også denne legens plikt å delegere. Slik jeg forsto innlegget til Tollari ble ikke det gjort. Han kan sikkert oppklare. Jeg kan ikke gjøre annet enn å vurdere ut fra det jeg leste.

 

Han delegerte ikke slik som han skulle ha gjort i den situasjonen, for hun var redd prosedyren. Han svarte kun kaldt på spørsmål uten å se på henne engang. Som ansvarlig lege skulle han lyttet og prøvd å roe henne ned.

 

I et annet tidspunkt ble noen i familien min innlagt for å ta opperasjon - som var mislykket. Det i seg selv kan hende, men det som er utilgivelig er at de ga henne overdose morfin på en tidligere innleggelse for å opperere en tarmeslyng. Ved den nåværende innleggelsen gjorde de samme tabben igjen istedenfor å sjekke i pasienthistorikken at hun reagerer på morfin. Hun hadde nesten dødd.

 

Ikke så lenge siden måtte en bekjent av meg opereres på øyet etter at øyelegen ødela senene under et inngrep for å fjerne gråstar. Vedkommende ble opperert på Ullevål, men de fikk det heller ikke til og ville sette ham på venteliste frem til august for å få plass i Tromsø isteden. Vedkommende tok opperasjonen i Tyskland isteden, og de tyske legene kunne konstatere at det ble begått flere feil under de tidligere inngrepene, men de klarte heldigvis å reparere skadene, slik at vedkommende har normalt syn igjen.

 

Er det rart at jeg ikke er særlig glad i helsevesenet her i landet? Om jeg mot formodning selv skulle bli innlagt i det lokale sykehuset her, er jeg ikke sikker på om jeg ville kommet meg levende ut igjen.

Lenke til kommentar

Nei ikke om du har fortalt alt. Fint at slike ting kommer frem i offentligheten. Bare synd at så få ser din historie her inne.

 

Det grenser til det kriminelle. Jeg ville kontaktet rette instanser. Jeg er ikke sikker på at sykehusledlesen er riktig instans.

 

Jeg vet i alle fall at en av de truffete pasientene skal reise erstatningskrav mot det sykehuset han ble feilbehandlet. Om de andre vet jeg ikke. Jeg har fortalt dem at de burde saksøke de også, men så langt har de ikke gjort det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg vet i alle fall at en av de truffete pasientene skal reise erstatningskrav mot det sykehuset han ble feilbehandlet. Om de andre vet jeg ikke. Jeg har fortalt dem at de burde saksøke de også, men så langt har de ikke gjort det.

 

Ta en rask telefon til en jurist og hør hva vedkommende sier. Man snakker ikke med den kineser uten tolk. Derfor bør man ikke ta seg av juridiske spørsmål selv.

Lenke til kommentar

Ett alternativ er offentlig sponset helseforsikring, men private sykehus, tanker?

Obamacare tenker du på? - Det prøves ut i USA i dag.

 

Det er et alternativ, vil selvfølgelig gi oss bedre helsetilbud, men vil fremdeles være ganske dyrt fordi forsikringen ikke skrives på vegne av folk selv, og konkurranse derfor fjernes fra regnestykket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...