Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Dørkarmen klemmer døra


Anbefalte innlegg

Etter bygging av boder på loftet for en tid tilbake, har det oppstått sprekker i gipsveggen og døren har komt i klem i ene hjørnet av dørkarmen, noe som gjør at den er svørt vanskelig å lukke.

 

Noen som vet hvordan jeg går frem for å fikse dette? Må jeg høvle bort noe, eller er det ting inne i dørkamen som kan endres på?

 

Takk for all hjelp.

post-11657-0-35352600-1370349944_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da antar jeg at du mener at dørbladet tar oppi karmen på den siden hvor låsen/håndtaket er, ikke på hengslesiden. Karmskruene er ofte skjult bak små plastlokk i karmen. Men: Det er ikker sikkert det er skruer, det kan være spiker. Det jeg ville gjort var å ta av listene, løsne karmskruene slik at kilene kan tilpasses (og bytte ut ev. spiker til karmskruer), justere døren på nytt og sette på listene på nytt. Tar 15-30 minutter.

Lenke til kommentar

Hvis døra tar oppi karmen, altså overkarmen, så må man løsne festeskruene og kile mer under dørterskelen på den siden, og deretter feste skruene (og listene) igjen. Et enklere, men ikke fagmessig, tiltak er å "justere" dørbladet med sandpapir eller høvel.

Forutsatt at karmene er i lodd - ja. Hvis ikke, er metoden til zanta riktig. Men det kan også være en kombinasjon. Er det ikke så mye, kan han forsøke en av metodene.

 

Sprekken i veggen skyldes nok dårlig/uriktig gipsing og/eller feil sparkling. Og dårlig utført bindingsverk, kan forsterke problemet med bevegelse i veggen. Alle trehus/trevegger i noe bevegelse, men utføres arbeidet riktig, oppstår ikke slike sprekker.

 

Det virker som om gipsplata, ikke går de anbefalte min. 10 cm innover, i overkant av døra, før skjøt. Men at plata er kappet i lik bredde, inntil dørkarmen, fra gulv til tak. Da blir det lettere sprekker og dette er ikke annbefalt av gipsplatefabrikken, eller av Byggforsk. Og ved sparkelarbeid bør også dette føleg de forannevntes anbefalinger. Og det er etter grunning, må pappremes "legges våt i våt". Da sitter dettebedre og slik sparkling tåler noe bevegelse, i konstruksjonen.

 

Du kan forsøke å utbedre dette med kun riktig sparkling. Kanskje en maler skulle hjelpe deg. Det er ikke så enkelt, uten veiledning og trening, å legge den pappremsa "vått i vått". Men er det bare boder, så er det kanskje ikke så nøye med sprekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...