Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Merkelig probloemstilling ang. å bo i utlandet


Atmosphere

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg tenker å flytte utenlands, siden jeg jobber offshore (2-4) og egentlig ikke har noe som holder meg tilbake i Norge. Tenker å kjøpe en leilighet i Italia. Selve kjøpsprosessen her bør gå greit, har penger og har sett på et par leilgiheter (evt. leie i første omgang), men det er mer dette med opphold jeg sliter å finne info om. Jeg, som nordman, kan vel bo i Italia så lenge jeg registrerer meg der, siden Norge er med i EØS? Jeg kommer ikke til å jobbe der, men bare bo der, og jobbe norsk kontrakt i Nordsjøen. Dette skal gå smertefritt i følge de nettsidene jeg har sjekket ut (offisielle sider blant annet), men hadde vært greit å hørt fra noen med erfaring..

 

Et annet problem, eller det som egentlig er problemet, er at dama er fra USA. For henne er det vanskeligere å få visum til Italia vil jeg tro. I første omgang er det bare snakk om visum for opphold, siden et vanlig turistvisum for amerikanere bare gir 90 dager opphold per 180-dagers periode.

 

Hadde jeg vært EU-borger, så har jeg funnet ut at hun da kunne fått visum. Derimot er jeg usikker på om EØS-borgere har samme rettigheter som EU-borgere ved fast opphold i et EU-land. Jeg har googlet litt, og har funnet ut at man som EØS-borger kan bosette seg i et EU-land og ha rett på "the four pillars", men finner lite utover dette.

 

Noe input, eller noen som kan peke meg i riktig retning. Dette er virkelig ikke mitt område.

 

På forhånd takk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde hun vært norsk statsborger så kunne hun flyttet til Italia med samme rettigheter som meg vil jeg tro. Vet ikke hvordan det er å få norsk statsborgerskap, når hun aldri har bodd der? Vanskelig vil jeg tro.

 

Akkurat nå er jeg hjemme i Norge, men hun kommer straks , så flytter jeg til USA for en stund pga. jobb etterpå (og da er det jo greit), men det er mer planene etter dette.

Endret av Atmosphere
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kanskje dere kan gifte dere? Dersom dere da oppgir bostedadresse i Norge, vil hun jo få opphold her, og kan dermed reise/bo fritt i Schengen/EØS området....

Er litt i samme situasjon som deg, men har helnorsk frue. Vi har flytta utenlands (igjen, men innen EU denne gangen) men har ikke meldt flytting ennå. Usikker på hvilke rettigheter jeg vil ha dersom jeg mister jobben, vil jeg fortsatt være tilknyttet NAV (jobber 2/4 og er sokkelarbeider på norsk sektor) eller ville jeg måtte forholde meg til en evt ny stats støtteordninger? Samme hvis jeg skulle bli skadet og ufør. Tror ikke at en f.eks. portugisisk uførepensjon er i nærheten av den norske. Som sokkelarbeidere er vi jo uansett pålagt å betale full skatt til Norge, uansett hvor vi bor i verden. I tillegg må vi muligens betale inn ekstra skatt for å evt opprettholde norske rettigheter....

Det er jo regler for det meste, og mye info å finne på nettet, men føler at jo mere info jeg får, dess mere uoversiktlig blir det. Tar gjerne mot erfaringer andre offshorearbeidere har gjort seg, både på godt og vondt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...