Gå til innhold

Blogger om "Gatefoto"?


Anbefalte innlegg

Jeg har selv startet en blogg som i grove trekk skal handle om gatefoto og det er publisering av såkalt gatefoto bilder som står i høysetet samt diverse temaer rundt dette.

 

Det jeg lurer på er om det er noen her inne som liker gatefoto og som blogger om det?

 

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg gjerne vil følge med og kanskje få litt inspirasjon etc.

 

jeg er klar over at det finnes flere utenlandske og disse har jeg allerede sett på, så jeg tenker mest på jordnære norske blogger og kanskje aller helst fra noen her inne med samme interesse :)

 

Min blogg heter vertfall "Streetcapture.no" og kan sees her:

http://www.streetcapture.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gatefoto er noe jeg brenner for. Men etter jeg flyttet til Østfold har det blitt mindre og mindre av det for min del. Føler Gøteborg, København og Oslo er de nærmeste stedene med mest 'liv' og folk som ikke bryr seg om du går og knipser.

Følger endel aktive på flick'er som feks Joseph Wigfall. Er og endel forum rundt i verden som jeg er aktiv på som gjerne har en hard kjerne med 'streetphotography' fantaster.

Lenke til kommentar

Blogger vel ikke "om det", men jeg prøver nå å få noe gatefoto med på tumblr'en min (selv om det er mye annet og). Blir nok mer av det i sommer når jeg tusler rundt.

Her var det mange flotte street photos ja! :)

 

Jeg har et spørsmål til deg jeg håper du kan svare på:

 

Jeg synes mange av bildene dine er flott konvertert til s/v men føler at en del av dem hadde en "soft" look som jeg likte veldig godt. Hva er hemmeligheten her?

Lenke til kommentar

Her var det mange flotte street photos ja! :)

 

Jeg har et spørsmål til deg jeg håper du kan svare på:

 

Jeg synes mange av bildene dine er flott konvertert til s/v men føler at en del av dem hadde en "soft" look som jeg likte veldig godt. Hva er hemmeligheten her?

Tusen takk! :-)

 

Kan du linke til et eksempel eller to du mener har denne "looken", så kan jeg eventuellt gi svar så godt jeg kan.

Lenke til kommentar

Faktisk litt usikker på hvordan jeg skal forklare det eller vise det, men i mine øyne så virker mange av bildene litt ullne (uskarpe) men på en fin måte noe jeg synes passer bedre 100% skarphet.

 

Men fortell gjerne sån generelt hvordan du konverterer bildene din til sort/hvitt. Hvilke program du bruker etc. Mulig jeg tar feil altså, men jeg synes det er en behagelig "softness" i bildene dine som gjør dem litt drømmeaktig...

Lenke til kommentar

Faktisk litt usikker på hvordan jeg skal forklare det eller vise det, men i mine øyne så virker mange av bildene litt ullne (uskarpe) men på en fin måte noe jeg synes passer bedre 100% skarphet.

 

Men fortell gjerne sån generelt hvordan du konverterer bildene din til sort/hvitt. Hvilke program du bruker etc. Mulig jeg tar feil altså, men jeg synes det er en behagelig "softness" i bildene dine som gjør dem litt drømmeaktig...

Hehe.... Men skal ikke ta æren for det; De aller fleste av bildene er DIREKTE fra kameraet - via PenPal (bluetooth dings til Olympus).

At det ikke er helt skarpt, kan gjerne skylles at de ikke vises i 100%. Kameraet nedskalerer bildet når det sendes til mobilen, og så blir det vist på tumblr, men gjerne i en litt mindre versjon igjen. Klikker du på bildet, tror jeg du får opp 100% av det som kameraet skalerte til.

Slike ting påvirker skarpheten noe.

 

Samtidig, er de fleste tatt med blender 1.8 som er åpneste blender på de objektivene jeg har brukt i det siste. Da blir det skarpt og fint, men pga relativt smal DOF, vil det være noe mer blur.

 

Utenom det, bruker jeg Olympus sin innebygde Monocrome modus med Orange sorthvitt filter i tillegg til at jeg bruker innebygget curves med -4 +2 for å øke kontrast.

 

Så godt som ingenting blir croppet eller behandlet noe utenfor kameraet. Sånn sett er jeg veldig fornøyd med kameraet - jeg og liker resultatet direkte fra kameraet. Det gjør det mye lettere for meg å faktisk holde bloggen noe oppdatert - raskt publisere bilder som jeg tar.

Lenke til kommentar

Ahaa... sån å forstå :)

 

Tar bilder KUN i RAW jeg seru og er vant til å etterbehandle alle bildene mine, men merker noen ganger at jeg henger meg opp i en noenlunde "fast" måte å justere de til s/v på. uten å eksperimentere så veldig, men jeg ser tiden er inne for det nå kanskje :)

 

Jeg har fått sansen for litt "ekte" og "røffe" s/v bilder som viser ting slik de er og dette synes jeg du har fått til bra med de bildene du har som kan settes i kategorien "Street photo" :)

Lenke til kommentar

Igjen... takk ;-)

Jeg tar alltid RAW + JPG, og når jeg har såpass god kontroll på JPG-motoren som jeg har på E-M5, så er jeg stort sett meget fornøyd med de. .... når jeg i tillegg er en overarbeida småbarnsfar, så ser du årsaken til at jeg lovpriser bluetooth og wlan kobling mot kamera for kjapt å hente ut et og annet blinkskudd til bruk på en blogg etc. Tidligere ble bare bildene dumpet på disk... - nå kan ihvertfall folk få se noen av de.

 

..., men en forutsetning for at det skal gå, er at man også lærer seg å ta bildene man ser for seg - helst på 1 forsøk;

Nærmere forklart; Når jeg tusler rundt og tar bilder, har jeg kameraet på single-mode. En burst på 5 bilder hvor alle er like dårlige, er fullstendig bortkasta.

Når du går rundt;

1. kjenn brennvidden du har på kameraet (jeg bruker nesten utelukket fast-optikk)

2. Se situasjonen og motivet ditt (visualiser).

3. Gjør eventuelle kompensasjonsknepp (+/-0,3-0,7 EV holder stort sett) basert på hvordan du tror lysmåleren din oppfatter situasjonen.

4. Skyt

 

På den måten, er kameraet klart til å eksponere korrekt når søkeren når øyet. Dersom du da har bomma på lysmålinga, gi et knepp eller to og fyr av igjen.

Da sitter du med 1-2 bilder som er potensielt ganske gode i stedet for 5 dårlige..., og med gatefoto, er øyeblikket gjerne forbi. Dette krever jo litt trening; gjøre seg kjent med brennvidden og kameraet - men belønningen er følelsen du har etter å ha tatt få, men gode bilder. :-)

Lenke til kommentar

Jeg er enig i tankegangen din og er klar over dette :)

 

Jeg var bare nyskjerrig på hvordan du etterbehandlet bildene dine og sannheten er at du da har satt opp kameraet til å etterbahsndle de for deg for å slippe merarbeidet i etterkant :)

 

Flotte bilder vertfall, som jeg likte godt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har selv startet en blogg som i grove trekk skal handle om gatefoto og det er publisering av såkalt gatefoto bilder som står i høysetet samt diverse temaer rundt dette.

 

Det jeg lurer på er om det er noen her inne som liker gatefoto og som blogger om det?

 

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg gjerne vil følge med og kanskje få litt inspirasjon etc.

 

jeg er klar over at det finnes flere utenlandske og disse har jeg allerede sett på, så jeg tenker mest på jordnære norske blogger og kanskje aller helst fra noen her inne med samme interesse :)

 

Min blogg heter vertfall "Streetcapture.no" og kan sees her:

http://www.streetcapture.no

 

Hei, har en blogg hvor mye handler om gatefoto. Ikke alt. Men får se hvordan utviklingen på siden går. :)

http://lakeviewman.blogspot.no/

 

Mye fint på siden din foresten!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan gjør dere som driver med gatefotografering det med mennesker? Ofte blir de i hvert fall en del av hovedmotivet, og sånn sett skal man kanskje være litt forsiktig med publisering? Spør dere etterpå eller kjører dere en linje der dere f.eks. ikke publiserer bilder av noen som framstår ufordelaktig?

 

Og ser dere annerledes på det når dere f.eks. går rundt og fotograferer i byen dere bor i (og det derfor er en viss fare for at personene som er med i bildet vil se bildet), enn om dere er på ferie i et eller annet land?

 

Dette er vel nærmest en genre der man kan komme unna med å si "men selv om du synes godt i bildet, sto jeg jo bare på Karl Johan og fotograferte, noe som er helt lovlig ...", noe som selvsagt ikke er sant. Vi er jo veldig bevisst hvem vi fokuserer på. ;)

 

Jeg krangler litt med meg selv rundt publisering her. Er det mennesker jeg kjenner med i bildene, nærmest selv om de har ryggen til, spør jeg på forhånd, men det gjør jeg ikke med fremmede, selv om de synes veldig godt i bildet.

 

For min del tenker jeg sånn: Ville jeg likt å bli lagt ut på nettet sånn jeg ser ut på det bildet? Hvis nei: Bildet havner ikke på nettet.

 

På den annen side: Alle løper rundt med telefoner i dag. De filmer og knipser og slenger ut på Facebook, Instragram og Flickr som aldri før, så det er sannsynligvis bare vi som driver litt mer seriøst med foto som hobby som i det hele tatt tenker på dette ...

Lenke til kommentar

Lover og regler rundt dette er jo forholdsvis klare, men i praksis så bryter jeg disse litt så lenge det kun er til privat bruk og publisering på egen ikke komersiell nettside.

 

Det er først nor det blir komersielt at man bør være mer varsom i mine øyne. Joda, reglene er like klare for oss småknipsere som ikke har noen økonomisk vinning rundt dette, men jeg tenker litt sån, hvem bryr seg...

 

man må se ann situasjonen litt.

Hvis jeg tar et gatebilde hvor jeg har fått med et par som spiser mat, samt andre ting og når bildet mister sin "verdi" hvis dette paret ikke hadde vert med på bildet så tenker jeg litt på formålet mitt med dette bildet.

 

Blir feks. paret satt i et dårlig lys ved at dem gjør noe dumt eller kanskje sitter halvnakne? Kanskje dem har trynet fullt av dressing etc?

 

Hvis ikke, så drister jeg meg til å publisere bildet. Forutsatt at dem har sagt i fra at dem ikke vil bli tatt bilde av eller dem tydelig viser ubekvem med at jeg tar bildet. ofte så legger dem ikke engang merke til det...

 

Hvis man feks. tar bilde av en uteligger eller en tigger så er jeg mer betenkt. Ja, jeg har publisert noen bilder av dette også, men her befinner jeg meg i en ganske heftig gråsone. Det kommer litt ann på hvor stor faren er for at denne uteliggeren eller de han kjenner finner bildet på min hjemmeside. igjen, så poster jeg aldri slike bilder for å "drite ut" vedkommede men for å dokumentere virkeligheten.

 

Ingeting av dette er unskyldninger sån sett, for reglene er fortsatt ganske klare, men jeg mener at så lenge man ikke setter menneskene i dårlig lys for å "fremme" seg selv etc. så er dte greit. Altså når det gjelder ikke komersielt bruk.

 

Venner å kjente legger jeg aldri ut bilder av uten at jeg har spurt. Sikkert selvmotsigende dette, men jeg lever litt sån at hvis faren for å bli "tatt" ikke er til stede eller er ytterst minimal, så er det greit, så lenge man da altså ikke stiller personen i et dårlig lys eller har noen vinning rent økonomisk rundt dette.

 

Har snakker jeg da altså om gatebilder hvor et eller flere mennesker på et bilde fremstår som hovedmotivet. Tar man bilder av gågata i en by og det befinner seg mennesker i bakgrunnen så trenger man ikke spørre, for da er ikke menneskene på bildet hovedmotivet.

 

Det er vertfall slik jeg tenker...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...