Gå til innhold

Spørsmål om Windows 8 OEM


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal nå i løpet av Juni kjøpe en SSD og installerer Windows 8 PRO OEM på den. Men jeg blir litt usikker når det står "...datamaskiner med installerte OEM-lisense blir lisensen bundet til maskinvaren og kan ikke flyttes fra maskinvaren som den ble levert med...". Kan jeg da bytte ut f.eks. skjermkortet uten av at det blir noe problem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bytte ut hva som helst av maskinvare. Får du beskjed om at lisensen er brukt, ringer du bare Microsoft og får den frigjort. Mener dette gjøres via et automatisk telefonsvarsystem.

 

Poenget med en slik lisens er vel i hovedsak at den kun skal kunne brukes på en maskin om gangen. Det ville vært latterlig om man f. eks måtte bytte hovedkort pga maskinvarefeil og ikke kunne benytte samme lisensen ved utbytte.

Endret av HFidelity
Lenke til kommentar

Du kan bytte ut hva som helst av maskinvare. Får du beskjed om at lisensen er brukt, ringer du bare Microsoft og får den frigjort. Mener dette gjøres via et automatisk telefonsvarsystem.

 

Poenget med en slik lisens er vel i hovedsak at den kun skal kunne brukes på en maskin om gangen. Det ville vært latterlig om man f. eks måtte bytte hovedkort pga maskinvarefeil og ikke kunne benytte samme lisensen ved utbytte.

 

Du har tydeligvis ikke satt deg inn i hva en OEM lisens faktisk innebærer? For bytte av hovedkort gjør vanligvis slik at du ikke får aktivert lisensen noe mer. Noen ganger fungerer det å ringe inn, andre ganger ikke. Det er liksom derfor OEM er så mye billigere enn oppgradering/fullversjonen som ikke har slike utfordringer.

 

Men å bytte harddisk skal ikke skape noe krøll.

Lenke til kommentar

Du har tydeligvis ikke satt deg inn i hva en OEM lisens faktisk innebærer? For bytte av hovedkort gjør vanligvis slik at du ikke får aktivert lisensen noe mer. Noen ganger fungerer det å ringe inn, andre ganger ikke. Det er liksom derfor OEM er så mye billigere enn oppgradering/fullversjonen som ikke har slike utfordringer.

 

Men å bytte harddisk skal ikke skape noe krøll.

 

Nei, det har jeg ikke satt meg inn i. Så om jeg ha den SSDen med OEM versjonen installert, og hovedkortet mitt tar kveld, og jeg setter inn et nytt hovedkort (hadde det vært noen forskjell om det var det samme eller en annen type), vil Windowsen min da bli svartelistet?

 

EDIT: en versjonsoppgradering vil ikke funke på en blank SSD. Og det blir bare krøll med OEM om jeg bytter hovedkort, men hvor funner jeg fullversjon? Jeg finner ingen i norske butikker. Nå den kjøpes på en microsoft nettside? Hvor mye mer koster en fullversjon vs. OEM?

Endret av Heika98
Lenke til kommentar

Ikke direkte svartetlistet, men aktiveringen må gjøres på nytt, og er det nytt hovedkort (eller ny pc) så vil du ikke få aktivert automatisk. Da må du ringe inn til Microsoft. Stor sannsynlighet for at du får aktivert der, men det er langt fra sikkert. Og får du ikke aktivert der, så har du ingen annen utvei enn å kjøpe en ny lisens.

 

Det er bakdelen med OEM lisenser.

Lenke til kommentar

Ikke direkte svartetlistet, men aktiveringen må gjøres på nytt, og er det nytt hovedkort (eller ny pc) så vil du ikke få aktivert automatisk. Da må du ringe inn til Microsoft. Stor sannsynlighet for at du får aktivert der, men det er langt fra sikkert. Og får du ikke aktivert der, så har du ingen annen utvei enn å kjøpe en ny lisens.

 

Det er bakdelen med OEM lisenser.

 

Hvor kan jeg finne dette telefon nummeret for å ringe inn om det skulle skje (kunne sikkert funnet det selv, men i dag var jeg litt lat).

Lenke til kommentar

Hvor kan jeg finne dette telefon nummeret for å ringe inn om det skulle skje (kunne sikkert funnet det selv, men i dag var jeg litt lat).

Dette er noe du får oppgitt dersom systemet ikke klarer å foreta aktiveringen automatisk, så dette er ikke noe du trenger å tenke på nå.

 

Dessuten synes jeg du skal slappe helt av, uansett hvor mye myhken "skremmer deg".

Det er riktig at en OEM-lisens skal følge en PC, men det er uproblematisk å bytte skjermkort og harddisk og sette inn mer RAM. Hvis et hovedkort går i stykker skal du vel egentlig erstatte det med et som er maken, men det er ikke alltid å få tak i lenger, og da skal du selvsagt kunne erstatte det med et nytt kort. Ofte må du også ha ny prosessor fordi den gamle ikke kan brukes på det nye kortet. I slike tilfeller kan du ikke regne med å få (re-)aktivert automatisk, men da er det bare å ringe. Jeg har aldri hørt om noen som har blitt "nektet". Microsoft er ute etter å stoppe folk som misbruker OEM-lisensopplegget i stor skala, ikke enhver som bygger seg en PC.

Lenke til kommentar

Dessuten synes jeg du skal slappe helt av, uansett hvor mye myhken "skremmer deg".

Det er riktig at en OEM-lisens skal følge en PC, men det er uproblematisk å bytte skjermkort og harddisk og sette inn mer RAM. Hvis et hovedkort går i stykker skal du vel egentlig erstatte det med et som er maken, men det er ikke alltid å få tak i lenger, og da skal du selvsagt kunne erstatte det med et nytt kort. Ofte må du også ha ny prosessor fordi den gamle ikke kan brukes på det nye kortet. I slike tilfeller kan du ikke regne med å få (re-)aktivert automatisk, men da er det bare å ringe. Jeg har aldri hørt om noen som har blitt "nektet". Microsoft er ute etter å stoppe folk som misbruker OEM-lisensopplegget i stor skala, ikke enhver som bygger seg en PC.

 

Er det uproblematisk å bytte CPU også? Nå som Haswell kommer blir det nok vanskelig å få tak i det hovedkortet jeg har om en stund. Og så ble jeg litt usikker da jeg har en kompiss som har det samme hovedkortet og han har måtte bytte det ut tre ganger, og han sier det er veldig ustabilt. Mitt er stabilt, men nå har han overkokket litt også. Vet ikke om det har noen betydning. Tankte jeg skulle skaffe meg 3570K også og overklokke litt. Da skal jeg blandt annet overklokke CPU, RAM og GPU.

Lenke til kommentar

Er det uproblematisk å bytte CPU også?

Jeg vil påstå at det er det.

En PC med OEM-lisens skal også kunne repareres, og dette vil inkludere bytte av CPU.

 

Microsoft tenker selvsagt på at CPU'en har gått i stykker og at det er derfor du må bytte den ut, men de kan jo ikke vite om det er tilfelle. Så det blir litt opp til deg selv.

 

Så lenge du ikke bruker den OEM-lisensen til å installere Windows på ørten forskjellige PC'er, men holder deg til en PC som du oppgraderer litt etter hvert, så har du ikke noe å frykte.

Lenke til kommentar

Microsoft har ved flere anledninger sagt at "lisensen følger maskinen" i praksis betyr "lisensen følger hovedkortet" på selvbyggermaskiner. Tar hovedkortet kvelden, kan du bytte til et likt eller "tilsvarende" hovedkort uten at Microsoft sier noe på det. Men som flere har nevnt, kan det hende du må ringe inn for å re-aktivere den.

 

Du kan derimot IKKE oppgradere hovedkortet til et bedre og fortsatt bruke samme lisens etter reglene, selv om du i de aller fleste tilfellene fint kan "lure" Microsoft til å re-aktivere lisensen over telefon.

 

Du trenger forresten IKKE å kjøpe med noe hardware for å kunne kjøpe en OEM lisens. Den regelen er fjernet for mange år siden.

Lenke til kommentar

Link til Microsoft: http://www.microsoft.com/OEM/en/licensing/sblicensing/Pages/personal-use-license.aspx

og: http://personaluselicense.windows.com/en-US/default.aspx

 

Fra sistnevnte: (Gjelder Windows 8 System Builder Product--Personal Use License)

 

"Can I transfer the software to another computer or user? You may transfer the software to another computer that belongs to you. You may also transfer the software (together with the license) to a computer owned by someone else if a) you are the first licensed user of the software and b) the new user agrees to the terms of this agreement. To make that transfer, you must transfer the original media, the certificate of authenticity, the product key and the proof of purchase directly to that other person, without retaining any copies of the software. You may use the backup copy we allow you to make or the media that the software came on to transfer the software. Anytime you transfer the software to a new computer, you must remove the software from the prior computer. You may not transfer the software to share licenses between computers. You may transfer Get Genuine Windows software, Pro Pack or Media Center Pack software only together with the licensed computer."

 

Reglene er altså myket opp for Windows 8 i forhold til hva det var før.

Lenke til kommentar

Microsoft har ved flere anledninger sagt at "lisensen følger maskinen" i praksis betyr "lisensen følger hovedkortet" på selvbyggermaskiner. Tar hovedkortet kvelden, kan du bytte til et likt eller "tilsvarende" hovedkort uten at Microsoft sier noe på det. Men som flere har nevnt, kan det hende du må ringe inn for å re-aktivere den.

 

Du kan derimot IKKE oppgradere hovedkortet til et bedre og fortsatt bruke samme lisens etter reglene, selv om du i de aller fleste tilfellene fint kan "lure" Microsoft til å re-aktivere lisensen over telefon.

 

Du trenger forresten IKKE å kjøpe med noe hardware for å kunne kjøpe en OEM lisens. Den regelen er fjernet for mange år siden.

 

Tenker bare om hovedkortet mitt tar kveld og jeg må bytte det med et Haswell hovedkort. Men det går nok fint.

 

Ja, vet jeg ikke trenger å kjøpe hardware, men tenkte å kjøpe SSD uansett, så kjøper Windows 8 i samme slengen. Nå som Windows 8,1 kommer, og det blir gratis for Windows 8 brukere tenkte jeg det var like greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...