Gå til innhold

Kjøpe kvalitetsheadsett for allround bruk.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DAC = Lydkort :)Satse på Fiio E17, hørt at den er ganske greit.

Den er meget god ja, men forskjellen er ikke dramatisk i forhold til E07K. Det er samme DAC-brikke. OP-AMP-brikken er forskjellig (forsterker-IC-en altså). Det er hovedforskjellen.

 

 

ATH-M50 er ikke så veldig tungdreven, så du trenger nok ingen DAC om du går for det alternativet. Vurderte en DAC, men slo det fra meg da jeg egentlig ikke merket forskjellen på lyden fra PC og mobil.

Det er ikke det som er hensikten. Det som er hensikten er å gi hodesettet mulighet til å yte etter sitt potensial ved å mate det med skikkelig lydkvalitet. Dette merker du forskjell på i slike hodesett.

 

Testet du lydkortet i PC-en eller testet du faktisk en god DAC? :p For alt du vet så var DAC-en i mobiltelefonen din bedre enn i PC-en. Det finnes faktisk mobiltelefoner med helt ok lydkvalitet.

Lenke til kommentar

Den er meget god ja, men forskjellen er ikke dramatisk i forhold til E07K. Det er samme DAC-brikke. OP-AMP-brikken er forskjellig (forsterker-IC-en altså). Det er hovedforskjellen.

 

 

Det er ikke det som er hensikten. Det som er hensikten er å gi hodesettet mulighet til å yte etter sitt potensial ved å mate det med skikkelig lydkvalitet. Dette merker du forskjell på i slike hodesett.

 

Testet du lydkortet i PC-en eller testet du faktisk en god DAC? :p For alt du vet så var DAC-en i mobiltelefonen din bedre enn i PC-en. Det finnes faktisk mobiltelefoner med helt ok lydkvalitet.

Hvor kan man bestille Fiio E17 uten moms og under 1000 kroner? (Link hvis du er grei :) )

Lenke til kommentar

Hvordan forhindre moms?

1. Be til gud

2. Matforgifte tollerene

3. Hente pakken i Hong Kong

 

... Vet ikke :p Mest sannsynlig så er du heldig. Noen burde ha startet en MP4Nation-tråd! :)

 

Jeg vet at de merker pakken som "gift" og at andre har sluppet unna. Det går også an å be dem om å merke ordren som gave og eventuelt fjerne logoer osv. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Be til gud

2. Matforgifte tollerene

3. Hente pakken i Hong Kong

 

... Vet ikke :p Mest sannsynlig så er du heldig. Noen burde ha startet en MP4Nation-tråd! :)

 

Jeg vet at de merker pakken som "gift" og at andre har sluppet unna. Det går også an å be dem om å merke ordren som gave og eventuelt fjerne logoer osv. :)

Må jeg maile dem for å få den som gift? Og hvordan regner de prisene?

Lenke til kommentar

Såå, en DAC er ett USB lydkort?

En DAC (Digital to Analog Converter) er komponenten som gjør digitale signaler om til analog lyd. Dvs. den pakker opp de digitale filene som f.eks. kommer fra CD-platen, lydfilene på PC-en etc. og gjør det om til et analogt signal. Siden signalnivået er så lavt så trengs det en OP-AMP (operasjonsforsterker), den forsterker signalet slik at du faktisk kan høre noe. Det er viktig at lyden ikke blir altfor påvirket av denne brikken (avhengig av kvalitet), alle OP-AMP-er påvirker lyden. Spørsmålet er i hvor stor grad, og hvor godt det merkes.

 

Dette analoge signalet får du ut via en 3,5 mm-lydkontakt. E07K har faktisk 2 stk. utganger. Du kan kombinerere begge til et hodesett, eller bruke to hodesett. Du har også en 3,5 mm inngang. Denne kan du koble til f.eks. en musikkspiller, for å forsterke et analogt signal. Den kan nemlig brukes som hodetelefonforsterker også.

 

I bunn har du et digitalt grensesnitt som passer i stasjonære forsterkere fra FiiO. I tillegg har du en mini-USB-port. Denne kan du koble til PC-en (og diverse mobile Android-enheter med versjon 4.1 eller nyere).

 

Den har også et batteri og et display. Instillinger som bl.a. høyre/venstre-balanse, EQ (bass og diskant) og "gain".

 

 

FiiO E17 er en forbedret modell. Den har bedre operasjonsforsterker, annet design og litt forskjellige funksjoner. I tillegg mer kraft. Tilkoblingene er like, unntatt at det bare er en analog utgang. Den andre er byttet ut med digital S/PDIF i en 3,5 mm lydkontakt. Du kan bruke overgang til f.eks. RCA-kontakt.

 

 

 

Hvordan er det i forhold til ett pci-e lydkort da?

 

Planen min var å invistere rundt 1k i ett internt lydkort.

FiiO-DAC-ene gir veldig god lydkvalitet til musikk (og film i stereo). Men den har bare 2 kanaler (fullt frekvensområde).

 

Med et PCI-E-lydkort får du 5.1/7.1-støtte. Og du kan bruke det til å koble til hjemmekinoet når du skal se film fra PC-en. Du får kort med analoge kontakter og digitale kontakter. Lydkvaliten er nok sammenlignbar, men jeg tror faktisk jeg ville gått for en dedikert musikk-DAC. Slike lydkort er bedre til film.

 

Forøvrig så er det veldig unødvendig hvis du har et relativt moderne skjermkort. HDMI-porten kan mest sannsynlig brukes til å sende rådata til hjemmekinoforsterker eller TV. Men dette er altså digitalt. Du får best lydkvalitet på denne måten, men husk at det da er DAC-brikken og OP-AMP-brikken i forsterkeren din som lager lyden. Hvis du har bra forsterker får du fin lyd, har du dårlig forsterker så lager den dårlig lyd.

 

Dette er fordi skjermkortet sender signalene uberørt (digitalt), det er dermed forsterkeren som pakker ut signaler og skaper lyden (akkurat som FiiO-DAC-ene gjør via USB). Men det er imidlertid forskjell på bitstream og PCM. Sistnevnte er komprimert digital data og gir ikke optimal lydpotensial.

 

 

Så, jeg trenger nesten å vite hva du har fra før og hva du ønsker å bruke det til. :)

 

Har du skjermkort med HDMI?

Ønsker du å koble PC-en til hjemmekinoforsterker?

Har denne forsterkeren eventuelt HDMI?

Trenger du analoge kontakter til hjemmekinoforsterker?

Klarer du deg med to kanaler (stereo)?

 

 

 

Må jeg maile dem for å få den som gift? Og hvordan regner de prisene?

Nei, du må ikke. De skal gjøre det automatisk. Men det koster ingenting å være sikker. :) Vet ikke om de fjerner logoer osv. slik som DX gjør.

 

Hva mener du med "hvordan de regner prisene"?

 

Du kan gjøre om amerikanske dollar til norske kroner slik:

 

Skriv "pris" usd in nok. Husk at du må bruke punktum for desimaler når du skriver prisen i dollar. Det er fordi de (inkludert engelskmennene) bruker punktum istedenfor komma. Der borte er det komma som er tusenskille, i Norge er det punktum som er tusenskille. ;)

 

Hvis du lurte på om frakt osv. kostet noe, så gjør det ikke det. Fri frakt til Norge akkurat som DX.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så, jeg trenger nesten å vite hva du har fra før og hva du ønsker å bruke det til. :)

 

 

Har du skjermkort med HDMI? 2 stk

Ønsker du å koble PC-en til hjemmekinoforsterker? Har ett logitec z906, ikke i bruk nå, men fint å kunne bruke det i fremtiden. Har dog ett lydkort i hovedkortet, så skal sikkert kunne bruke det.

Har denne forsterkeren eventuelt HDMI? Tror ikke det. Tviler sterkt

Trenger du analoge kontakter til hjemmekinoforsterker? Det er 100% digitalt

Klarer du deg med to kanaler (stereo)? Såfremt jeg fremdeles kan bruke lydkortet i hovedkortet mitt til surroundannlegget mitt, ja. Skal ha ett stereo headsett.

Lenke til kommentar

Har du skjermkort med HDMI? 2 stk

Ønsker du å koble PC-en til hjemmekinoforsterker? Har ett logitec z906, ikke i bruk nå, men fint å kunne bruke det i fremtiden. Har dog ett lydkort i hovedkortet, så skal sikkert kunne bruke det.

Har denne forsterkeren eventuelt HDMI? Tror ikke det. Tviler sterkt

Trenger du analoge kontakter til hjemmekinoforsterker? Det er 100% digitalt

Klarer du deg med to kanaler (stereo)? Såfremt jeg fremdeles kan bruke lydkortet i hovedkortet mitt til surroundannlegget mitt, ja. Skal ha ett stereo headsett.

Da ble jeg litt klokere. Glemte også at du hadde lagt ut maskinvarespesifikasjoner... Blir litt sånn når man går mellom mange tråder. :p

 

7970 har HDMI ja, det er perfekt om du i fremtiden får deg en hjemmekinoforsterker. Støtter alle de siste relevante formatene.

 

Hovedkortet ditt har mest sannsynlig S/PDIF, enten via en kontakt bak eller via en header på hovedkortet. Nr 2 er optisk S/PDIF. Lydkvaliteten er sikkert okei ettersom

c02014363.jpg

 

Lydanlegget har ikke HDMI.

 

Du kan nok bruke hovedkortet ditt til 5.1 Dolby Digital, og kanskje også DTS. Hvilket hovedkort har du? :)

 

 

Det høres ut som at du ikke trenger dedikert PCI-E-lydkort, tror du kommer til å bli mer fornøy med FiiO E07K eller E17. :)

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da ble jeg litt klokere. Glemte også at du hadde lagt ut maskinvarespesifikasjoner... Blir litt sånn når man går mellom mange tråder. :p

 

7970 har HDMI ja, det er perfekt om du i fremtiden får deg en hjemmekinoforsterker. Støtter alle de siste relevante formatene.

 

Hovedkortet ditt har mest sannsynlig S/PDIF, enten via en kontakt bak eller via en header på hovedkortet. Nr 2 er optisk S/PDIF. Lydkvaliteten er sikkert okei ettersom

c02014363.jpg

 

Lydanlegget har ikke HDMI.

 

Du kan nok bruke hovedkortet ditt til 5.1 Dolby Digital, og kanskje også DTS. Hvilket hovedkort har du? :)

 

 

Det høres ut som at du ikke trenger dedikert PCI-E-lydkort, tror du kommer til å bli mer fornøy med FiiO E07K eller E17. :)

 

Har ett asus rampage iv formula. Blir overrasket om det ikke støtter z906 når mitt gamle 1366 msi hk gjorde det :p

 

Men da skal jeg lese meg opp om FiiO E07K og E17 =)

Lenke til kommentar

Har ett asus rampage iv formula. Blir overrasket om det ikke støtter z906 når mitt gamle 1366 msi hk gjorde det :p

 

Men da skal jeg lese meg opp om FiiO E07K og E17 =)

Det gjør det. Du har S/PDIF bak. :) Men tror ikke det støtter DD/DTS. :/

 

Jepp, gjør det du. :) På linken (på forrige side tror jeg) til produksiden så finner du også tester.

Lenke til kommentar

Anbefaler på det sterkeste å sjekke ut Astro, f.eks. A40 som jeg har. Utrolig godt fornøyd med både lydbildet og komforten. Da sammenligner jeg med Grado SR125, Bose QC15, og G35. For min del liker jeg også godt mulighetene med mic'en og enkel, separat styring av denne og volum fra chat vs spill. Liker den også veldig godt til musikk! I tillegg kan den brukes mot PS3 og xbox, men det var vel ikke noe poeng for din del.

 

Edit: får også tatt inn lyden digitalt fra spdif og trenger ikke noe spesielt lydkort for å få bra lyd. Kan også fungere som USB lydkort alene, uten bruk av spdif, men synes å huske at de anbefaler å bruke digital inngang for best lyd. Synes uansett det er kjekt å kunne ta med meg og koble til på f eks laptop og fortsatt få bra lyd.

Endret av thelomen
Lenke til kommentar

kankje du får svaret ditt her ;), ps ws70, ws55 e d same omtrent, bare ws70 koster 1300, mens ws55 koster 778 med frakt cdon :)

 

Ingen ting om lydkvalitet :p Men bare ordet "solid bass" får meg til å tenke på at dette er lagd for hvermansen som bare vil ha "fet" lyd i headsettet.

 

On another note, jeg har surfet rundt, og etter å ha sett en strålende review (

) av audio technica ath-m50, så tenkte jeg at dette kanskje kunne bli mine nye.

 

Surfet igjennom kanalen da han hadde god innsikt og hadde kunnskap om mye. Mye sannhet.

Kom over at han hadde en review over beyerdynamic custom one, hvorpå det til og med hadde blitt hans nye 24/7 headsett, fra hans gamle ath-m50. Veldig lik lyd etc.

(

)

 

Noen som har erfaring med disse? Er kjekt å kunne bytte kabel, og også justere bassen on the fly kan jeg absolutt se for meg som nyttig, avhengig av hvordan musikk man hører på.

Lenke til kommentar

Hehe... Nei det er ikke noe problem i det hele tatt, blir ikke noe mindre kabler med dac.

 

Skal du koble til xbox blir det litt mer kabler, men det er jo delvis ms sin skyld.

 

Men om du velger å fokusere på det... Han fyren fra Astro i videoen kunne ikke ha gjort en mer klønete jobb! :-) Finnes også trådløse varianter om du vil.

 

Endret av thelomen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...