Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Har man krav på vippeprøve?


Anbefalte innlegg

Jeg går siste året på videregående og lurer på om man har krav på vippeprøve i de forskjellige fagene. Er litt i tvil, da jeg har fått 4 på framføring og 5(-) på en skriftlig prøve i historie dette halvåret. Da jeg spurte historielæreren om jeg kunne ha en vippeprøve for å få 5, sa hun at det ikke var mulig.

 

Ser at i opplæringsloven står det "Deltakaren skal ha høve til å forbetre kompetansen sin i faget inntil standpunktkarakteren er fastsett.".

 

Og et lite spørsmål til slutt: spiller muntlig aktivitet en stor rolle i historie? Selv trodde jeg det var noe som kunne vippe deg opp en karakter, men ikke ned.

Endret av Exozza
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og et lite spørsmål til slutt: spiller muntlig aktivitet en stor rolle i historie? Selv trodde jeg det var noe som kunne vippe deg opp en karakter, men ikke ned.

 

I utdanningsloven står det også at muntlighet i timen ikke skal spille noen rolle for terminkarakteren eller standpunktkarakteren.

 

Nå går jeg jo fortsatt på ungdomsskolen, men lærerne våre sier ifra hvis vi vipper mellom to karakterer og i engelsk hadde jeg fått en 4-er og en 5-er og læreren min spurte om jeg ønsket en vippeprøve. Denne vil jo da telle mest. I tillegg spør lærerne våre oss om noen ønsker å forbedre karakteren selv om en for eksempel har fått to 4-ere. Og som du skrev når det gjelder det med utdanningsloven, så vil jeg si at du faktisk har krav på en mulighet til å forbedre karakteren din, da du faktisk vipper! :)

Endret av Bassa.
Lenke til kommentar

Jeg går siste året på videregående og lurer på om man har krav på vippeprøve i de forskjellige fagene.

Nei du har ikke krav på det.

 

Og et lite spørsmål til slutt: spiller muntlig aktivitet en stor rolle i historie? Selv trodde jeg det var noe som kunne vippe deg opp en karakter, men ikke ned.

Det er vel mange kompetansemål der historie skal diskuteres og drøftes. Muntlig aktivitet kan inngå i denne delen. Snakk med læreren om hvordan han vurderer disse kompetansemålene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...