Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Stryk i standpunkt og eksamen - S1 Matematikk


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg går på vg2, og det har seg slik at jeg kom opp i skriftlig eksamen i det faget jeg har lagt minst innsats i dette semesteret, altså S1-Matte. Foreløpig ligger jeg ann til 1 i standpunkt i faget, og jeg frykter at jeg kan få 1 på eksamen også.

 

Dere lurer kanskje på hvorfor jeg ikke har valgt P-matte istedenfor, når jeg ikke klarer bedre enn 1. Det begynte egentlig med at jeg forsto at jeg ikke kom til å få bedre karakter enn 3 i faget, og da bestemte jeg meg for å fokusere på de andre avsluttende fagene istedenfor. Jeg er svært fornøyd med hva jeg har prestert i de andre fagene. Men så har jeg altså denne S-matten som det går veldig dårlig med..

 

Jeg vet at jeg uansett ikke kommer til å klare den karakteren jeg ønsker å oppnå i både standpunkt og på eksamen. Så derfor har jeg allerede bestemt meg for at jeg kommer til å ta opp igjen faget til høsten.

 

Her kommer det jeg lurer på. Jeg har hørt at hvis man stryker på eksamen, så får man tilbud av skolen man går på om å ta opp igjen eksamen gratis og forbedre karakteren. Men det jeg lurer på er om det bare er eksamenskarakteren som blir erstattet, eller om standpunktkarakteren blir erstattet i tillegg? For hvis det er slik at bare eksamenskarakteren blir erstattet, så må jo jeg ta enda en eksamen for å erstatte standpunktkarakteren..

 

 

Grunnen til at jeg ikke spør rådgivere på skolen, er fordi jeg har erfart at de har utgitt feilaktig informasjon tidligere..

 

Håper på at noen kan svare meg på dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar! :)

 

Jeg vet at man består faget uansett hvis man står på eksamen. Men målet mitt er ikke bare å stå i faget, jeg ønsker å få minst 4 når jeg tar opp igjen faget. Målet mitt er jo å få best mulig snitt, derfor vil det ikke være gunstig for meg å ta en eksamen der bare eksamenskarakteren blir erstattet, og ikke standpunktkarakteren..

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

 

Jeg vet at man består faget uansett hvis man står på eksamen. Men målet mitt er ikke bare å stå i faget, jeg ønsker å få minst 4 når jeg tar opp igjen faget. Målet mitt er jo å få best mulig snitt, derfor vil det ikke være gunstig for meg å ta en eksamen der bare eksamenskarakteren blir erstattet, og ikke standpunktkarakteren..

 

Det er i hvert fall det jeg har fått beskjed om fra skolen. Det kan hende at det er annerledes dersom man tar faget som privatist.

Lenke til kommentar

kun skriftlig :)

 

Greit, det var godt å høre :)

 

 

Forresten. Hvis jeg får stryk på eksamen så blir jeg tilbudt en ny eksamen av skolen. Er det noen som vet om det går ann å bare droppe den og heller ta faget opp som privatist slik at både standpunktkarakteren og eksamenskarakteren erstattes?

Lenke til kommentar

Greit, det var godt å høre :)

 

 

Forresten. Hvis jeg får stryk på eksamen så blir jeg tilbudt en ny eksamen av skolen. Er det noen som vet om det går ann å bare droppe den og heller ta faget opp som privatist slik at både standpunktkarakteren og eksamenskarakteren erstattes?

 

Ja, det kan du nok! Jeg slutta vel i totalt tre fag i løpet av 2. og 3. klasse, som jeg tok som privatist i stedet for. Men du må huske at du ikke får godkjent vitnemål før du har tatt privatisteksamen da!

Lenke til kommentar

Ja, det kan du nok! Jeg slutta vel i totalt tre fag i løpet av 2. og 3. klasse, som jeg tok som privatist i stedet for. Men du må huske at du ikke får godkjent vitnemål før du har tatt privatisteksamen da!

 

Det kan hende at det blir verre i fremtiden med privatisteksamener. Jeg siterer fra Engelskeksamenstråden:

; ser ut som dette blir den siste privatisteksamen vi i vgs kan ta iløpet av vgs-årene uten å ødelegge førstegangsvitnemål. Kopierer bare fra medisinstudenttråden:

"Det som Utdanningsdirektoratet mener skal skje er:

1) Forbedringer av fag = tap av førstegangsvitnemål, uansett når det skjer. Dette gjelder også iløpet av VGS..

2) Dyrere å ta opp igjen fag i form av høyere privatistgebyr.

3) Når man tar opp igjen fag er man bundet til siste resultat."

Lenke til kommentar

Der tar du hvertfall feil. Jeg VET at hvis jeg tar skriftlig privatist eksamen i s1 erstatter den standpunkt og evt skriftlig eksamen, det jeg lurer på er om den stryker muntlig eksamen.

 

Når du melder deg opp, blir du kun meldt opp i skriftlig, og den muntlige karakteren strykes. Eksamenskarakteren din (du må ha en eksamenskarakter fra 2vgs) vil vel da bli den nye s1 eksamenskarakteren(privatist). Litt usikker, men jeg tenker det må være slik..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...